Gå til innhold
Arkivverket

[#26866] Tips om skanner (for skanning av gamle bilder og negativer)


Gjest Gisle Hersvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Gisle Hersvik

Hei og Godt Nytt År til alle!Eg har fått tilgang på ein del gamle bilder av slekt og venner som eg gjerne ville ha skannet (til bruk i ”sleksbok”) og vurderer å kjøpe meg ein heilt ny skanner til dette bruket (den eg har er ikkje tilfresstillende). I tillegg har eg ein del negativer/dias som eg også ville ha skannet.Etterlyser anbefalinger av skannere fra dere som har god brukserfaring med dette.1) Kva for ein skanner bør eg velge til skanning dersom det KUN skal skannes bilder (svart/kvitt og farge) ?2) Kva for ein skanner bør eg velge til skanning dersom det KUN skal skannes negativer/dias?3) Og til slutt; Finnes det gode alternativer dersom samme skanner skal dekke bilder, negativer og dias?På forhånd takk for gode tips.M.v.h.Gisle Hersvik (ghersvik@frisurf.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Går du inn på nettsidene til TV2 og leter opp TV2 hjelper deg, finner du en test av printere/scannere/kopimaskiner. Jeg har kjøpt testvinneren derfra, en Epson stylus cx6400 (tror jeg det var). Den var billigst hos itbutikken.no (ca. 1800 kroner), og jeg er meget fornøyd med resultatet etter å ha skannet fra farge- og svarthvitt-papirbilder. Negativer/dias har jeg ikke prøvd, men det er fullt mulig å vrenge bildene positivt/negativt. Dessuten har den separate blekkpatroner for hver farge, noe som gjør den billig i drift, særlig hvis du kjøper patronene på nettet, hos www.blekkpatron.no. Er du på jakt etter en separat, proff scanner, er nok ikke dette noe for deg, dog. Vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Har også en Epson, en kombinert scanner for bilder/dokumenter/tekst og 135 mm film (svart/hvitt, farge negativ og farge lysbilder).Denne er jeg godt fornøyd med, og har fått laget 20x30 cm kopi (hos fotoforhandler) av lysbilder jeg har scannet. Og resultatet er mer enn godt nok til litt avansert hobbybruk og til bruk i private småtrykk.Har også skannet alt jeg kommer over av gamle fotografier og gamle dokumenter, og er meget fornøyd med kvaliteten her.Det finnes slike kombinerte skannere av de fleste merker, jeg er sikker på at de fleste er gode nok til ditt behov, og til priser under 2000 kr. Jeg synes det er unødvendig å gå over den prisklassen for 'vårt' behov som slektsgransker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg kjøpte en Epson CX 5200 som jeg er svært fornøyd med. Den er en kombinert Scanning, skriver og kopi-maskin. Men jeg har enda ikke funnet ut om jeg kan scanne inn mine dias på den, men kanskje andre vet det?I tillegg har jeg en Epson Stylos Photo som gjør en utrolig flott utskrift av bilder. Den betalte jeg 1200 kroner for.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Suhr Svendsen

Hei. Jeg hadde også Epson Stylos Photo skriver og Epson scanner som fungerte veldig bra - helt til jeg kjøpte ny maskin med Windows XP! Det ble fullstendig krasj fordi hverken skriver eller scanner var 'kompatibel' med programmet. Måtte kjøpe ny skriver og scanner og valgte Brother DCP 4020C som er en kombinert scanner/skriver/kopi-maskin. Den fungerer bra den også, men litt surt å kjøpe nytt når det andre utstyret bare var ca ett år gammelt og fungerte tilfredstillende. Derfor - vær obs på dette og forsikre deg om at du slipper slike problemer før du kjøper! Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Svar på Gisles spørsmål i 1:1. De fleste skannere gjør dette bra i dag så sant du holder deg til et kjent merke og unngår de aller billigste modellene.2. Da trenger du en egen filmskanner, for amatører fra rundt 4000 og oppover. Kvalitet følger pris?3. Epson Perfection 3200 Photo ble forrige år valgt til årets skanner av bladet Fotografi. Skanner både papirkopier og film. Har den fordelen at den tar forskjellige negativstørrelser - også negativer fra bokskamera. Skanner negativer med 3200 dpi, som holder til amatørbruk. Kostet ca. 3500 for noen måneder siden. Avløst av ny modell?Uansett - en billig skanner som skanner negativer tilfredsstillende finnes ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Sternang

Kommentar til innlegg nr. 5 Heisann Lena Uffda, det var dumt og leitt å høre at Epson-utstyret ikke virket etter oppgradering til Windows XP. Og det verste av alt er at jeg tror ikke det var nødvendig å kjøpe nytt utstyr. Problemet er driverne, noe software som 'snakker' med/kontrollerer utstyret. Ved oppgradering til nytt operativsystem (Windows xx) må gjerne disse driverne oppdateres. Derfor kan en som regel gå inn på hjemmesiden til de forskjellige utstyrsleverandørene og laste ned riktige drivere. Jeg tror du kunne ha gjort det her og spart noen kroner. Men jeg skjønner meget godt at dette også er et spørsmål om å vite de rette tingene.... Arvid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Sternang

Heisann og godt nytt år Angående dette med skanning så har jeg såvidt brukt filmskanner og flatbed-skanner. Sistnevnte har jeg bl.a. brukt til skanning av eldgamle bilder og med litt retusjering i Pain Shop Pro fått gode resultater. Filmskanneren er antagelig litt gammel, er ikke helt fornøyd med den. Vil imidlertid nevne et litt artig eksperiment: jeg har noen eldgamle filmer jeg ikke fikk skannet grunnet størrelsen. La disse derfor på et lysbord og fotograferte disse med min digitale speilrefleks. Og woala, magienes tid er ikke forbi! Nå er også disse digitalisert! Arvid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Til Lena: Som Arvid S sier skal det godt gjøres at du ikke finner drivere til utstyret ditt her Lenke.Dersom ditt innkjøp av nytt utstyr var basert på råd fra PC-selgeren du kjøpte hos så bør du klage.Som regel er det bare svært gammelt eller ukurant utstyr som ikke kan kobles opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Takk for gode tips så langt. Regner med at eg kjem til å satse på ein kombi-skanner, t.d. Epson Perfection 3200 Photo.Evt andre tips mottas gjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Suhr Svendsen

Hei. Må bare kommentere de svarene som var til meg. Jeg prøvde selvølgelig med nye drivere, og fikk utstyret til å virke via omveier (startmenyen på scanneren funket ikke). Det varte omtrent til neste gang jeg skulle bruke det, så var det påan igjen med drivere og porter osv. Jeg tør påstå at jeg gjorde det som var mulig, om jeg ikke er noen ekspert så innhentet jeg hjelp når jeg sto fast. Hadde sikkert kunnet fortsatt med dette, men min tålmodighet er ikke min sterkeste side - det kan jeg innrømme!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Lena, jeg fikk en 'advarsel' fra Microsoft om at epsonen ikke var kompatibel, og at om jeg koblet den til likevel, så var det helt på egen risk. Men jeg tenkte 'kill bill', og lot det stå til. Det funker helt perfekt. Men det er tydeligvis verre greier du har kommet borti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Iversen

Som fotograf vil jeg si at når det gjelder scanning av positiver (refleks) så er de fleste scannere gode nok - enten det gjelder sort/hvitt eller farger. Når det gjelder negativ er negativscannere fra Nikon meget brukbare hvis det gjelder små negativ. Store negativ kan også scannes med noe hell av kombiscannere, men her bør du nok overlate det til proffe som har kvalitetsscannere. (for de er dyre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.