Gå til innhold
Arkivverket

[#26872] Familienavnet Lind`s opprinnelse?


Gjest Einar E.Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Einar E.Kristiansen

Undrer noe over Peder Hanssen Lind (1642 - 1721)Håller til på For i Trondenes.(kilde Folk og Slekt i Trondenes)En sønn Jørgen Pedersen Lind sies være født 1675 på Røkenes i Trondenes.I tidligere innlegg her i forumet av Liv Birgit Løkken tar man opp dette familienavn i samband med hebreisk navn Abigail.Lindnavnet er som eg forstår det, vanlig også i Vesterålen som jo er nær Trondenes.Finnes det kopplinger her? Om eg ikke minnes feil så såg eg dette Lindnavnet på en nettside om borgere i Bergen omkring 1700. Mvh Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddrun Thomassen Flovik

Min 3 x tippoldefar kom som skomaker til handelsstedet Klauva på Senja. Hans brukte navnet Lars Larsen Lind f.1795, fra Solheimslien Bergen. Finner imidlertid ikke Lind-navnet nevnt verken ved dåp eller i FT 1801 Lenke Lind-navnet brukes ennå av etterkomme her på Senja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Se om dere finner noe under innlegg 19335. Ellers er det ett par bøker laget om slektene Lind. Det må være flere slekter.Jeg skal sjekke litt hjemme. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn H Nyheim

Har ikke sett så mye på dette, men har noen sjekket om Peder Hansen Lind på For kan være sønn av klokker Hans Thomessen som bodde på Dal i Kvæfjord i 1647? Nevnte Hans Thomessen kan vel være sønn av lensmann Thomas Lind som hadde bodd på Dal tidligere iflg lensregnskapene, men i 1647 bodde på Utstrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar E.Kristiansen

Takk til dere her over for gode tips.Eg hadde vel ingen anelse om man hadde debattert om Lindnavnet tidligere her på forumet.På 19335 var Simon Ellefsens sider lenket.Eg hadde vært inom disse sider mange ganger men ikke oppdaget at Lind var med der.(Ellefsen har de eg tar opp her over som de første aner under gruppering 'Lind III')Det du Bjørn H Nyheim tar opp her(4)virker jo ganske realistisk med tanke på navnelikhet og nærhet i området.Det bør vel finnes noen skifter tilgjengelig selv fra denne tid.En annen sak er om det finnes kunnskap om omgangskrets når det gjelder Røkenes,For,Dal og (Utstrand som eg ikke vet hvor det ligger.)Ja! Dette siste(4) låter rimlig og meget intressant for meg i forhold til de personer eg først(1)var ute etter.Mvh Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Vedr innl 2:Jeg sjekket KK i Bergen og fant der Lars Nielsen Sletten i 1790 som styrman.Da sønnen Lars ble født 23/6-/døpt 28/6-1795 står det bare Lars Nielsen. I 1793 når Johan Nicolaj døpes er faren Lars Nielsen Sletting. Selve Lind slekten i Nordland ble det laget en bok om i Bodø 1969. Beretning om Lind-slektens avstamning i Nordland. årene 1600-1900.Den begynder med Willum Lind,skipper og handelsborger på Leivset i Salten f.1623.Etter han er det to kjente barn Jacob f.ca 1643 og Hartvig f.ca 1645.Boken følger Jacobs ætt. Han har bl.annet en sønn Hans f.1665,så det kan godt være forbindelse mellom disse gamle Lind slektene i Nordland. Jeg leter selv etter forbindelse fra Anders Rasmussen Lind på Hustad mot dette slekten, men foreløpig er det ikke mulig å finne sikre forbindelser.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddrun Thomassen Flovik

Det er 'mine' Larser du har funnet der ja Terje(6). Ser forøvrig at det er veldig mange med etternavnet Lind i Bergen 1801. Påfallende mange er skomakere, skreddere og diverse andre handverkere. Flere bruker Nielsen-Lind så da er det jo en mulighet for at det er en kobling der til min Lars Larsen Lind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Det er en nordlandshandler-slekt ved navn Lind i Trondheim rundt 1700. Christen Eriksen Lind (f. ca 1650) får minst to barn; Erich og Siri (f. ca. 1681). Siri Christensdatter Lind gifter seg med Svend Henrichsen (død 1719), og de driver sammen borgerleiet ved Laukvik i Lenvik, Troms. De får tre barn, hvorav Alith Svendsdatter Lind (1704-45) blir boende i Hillesøy i Troms. Sønnene Erich og Svend Henrich antar jeg har flyttet til Trondheim. Anene til Christen Erichsen Lind kjenner jeg ikke, men tar imot alle tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar E.Kristiansen

Hvordan mener du da Marianne? Som et andre navn som Nils Lind Nilssen eller Bare Lind Nilssen.Angående boken som Terje nevner 'Beretning om Lindslektens avstamning:årene 1600 1700-1800-1900. Forfatter Bernhard Lind, Bodø 1969, 121 s.ill virket være umulig å få til mitt lokale bibliotek da opplysningen var:Eier Nasjonalbiblioteket Oslo men bare til bruk på Nasjonalbiblioteket 84ga12313 Oslos lesesal.Ble denne bok utgitt i så få ex? Om noen deler ut en kopi får man vel hele Åndsverksloven over seg.Men nevnde bibliotek vil gjerne kjøpe boken.Går det an?Vet noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Akselsen

Tror Marianne er inne på noe. Min manns slekt har også noen med Lind. Søren Olsen på Erikstad i Lødingen har 6 barn. Nr.2 er Axel Mikal, olderfar til min mann,han har ikke Lindnavnet. Men barn nr. 6 heter Elling Lind. Axel Mikal får 12 barn.Den 12. Blir døpt Sigfred Lind som er farfar til min mann. Tror nesten at: GUTT = LIND, JENTE = LINDA. Jeg bare spør ! Hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Johan Fosli

Hei.Lurer litt på Willum Lind nevnt i innlegg 6. I hvilke kilder er han nevnt og vet man noe om hvor han kom fra ? Brukte barna hans Lind som slektsnavn ?Hvilke barn hadde sønnen Jacob Willumsen Lind ?Jeg har ei Gjertrud Mikalsdatter Lind ca.1749-1814. Gift 1779 med Ole Andreas Walnum 1756-1812. De bosatte seg på Kjervik i Malangen. Er det noen som kjenner til Gjertrud's aner ?Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til Terje, innlegg 6. Har du oversikt over sønner til Hans født 1665. Spør slik direkte da det ser ut til at boken du omtaler, ikke er lett tilgjengelig via bibliotek. IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Til Einar. (10). Boken er nummerert og ikke så lett å få tak i. Jeg har lest den og kjenner innholdet. Til Inger (13).Jeg skal skjekke dette og komme tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Dette var ikke lett, da kildene oppererer med de samme navn, men forskjellige årstall. Tar derfor utgangspunkt i Benkestok slekta. Der har de Jacob Willumsen Lind f.ca 1604 notert med to sønner pr 1666.Willum 23 år og Hans 10 år. Denne Hans blir senere lensmann i Skjærstad og hadde pr 1701 2 sønner: Hans f.ca1695 og Jacob f.ca1697. Når det gjelder nevnte bok , så har jeg sett den via Bodø bibliotek ca 1980 .Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Terje og takk for svar. Jeg var interessert i en Hans Hansen Lind (1680 -1760) i Astafjord.Tema 19335. Han oppføres som ektemann til Mette Nilsdatter Ærboe, født 1688, Breivoll i Ibestad. Hans H. Lind i Ibestad er uten opphav. Hvis din Hans Hansen Lind er født ca 1695 er nok han ingen kandidat for Mette som var gift allerede 1709. Men hvor mye kan en stole på 1695 og 1680 som fødselsår for disse to mennene? 15 år er ikke all verden.Finner i farten heller ikke skifte etter noen H.H. Lind i Salten regionen. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det må ha vært mange ulike slekter i Norge med navnet Lind. Slektsnavnet forekommer over hele landet på 16- og 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.