Gå til innhold
Arkivverket

[#26873] Familien Svane i Vestfold


Gjest Geir Bjernes
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Bjernes

Ved hjelp av Digitalarkivets 'Skifteregister for Larvik 1672-1812' fikk jeg helt tilfeldig svar på ei 'nøtt' som jeg har strevd med i alle fall 25 år, nemlig hvor ei Anna Svane, g.m. løytnant Christian Ulrich From, kom fra. I et skifte etter Karen Jonsdatter på Langestrand ved Larvik, sluttet 20. oktober 1732, fikk jeg navnet på hennes avdøde mann og deres barn. Mannens navn var Ole Guttormsen (Svane) og barna Samuel Olsen Svane, Anna Olsdatter Svane, g.m. løytnant Christian Ulrich From, og Helle Marie Olsdatter Svane, g.m. Adolf Neuspitzer som var fullmektig hos kanslliråd Leopoldus på Herre ved Porsgrunn. Ved manntallet 1701 var Ole Guttormsen (Svane) 38 år gammel, strandsidder og møller i Strandhuuset på Langestrand, gift, men ingen av barna (i alle fall sønnene) var født i 1701. Er det noen som sitter inne med opplysninger om denne Ole Svane, hans familie og deres aner. Er Svane-familien i Vestfold kjent, dv.s finnes det noe litteratur om denne familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hei, har du sett denne artikkelen Lenke vedr gården Klyve: '.. I 1728 bortfestet eierne av Klyve til Ole G. Svane og Samuel Olsen Svane (fra Larvik) «et støcke af vaares grund Klyve gaard ved bechen på betingelse af opsætte eller lade bygge et Qværnhus».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karina huseby

hei GeirJeg kjenner til en familie i Alta ved navn Svane, prøv telefonkatalogen på Kai Ronny Svane (m.l.) og forhør deg om det kan være samme slekt.mvh karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.