Gå til innhold
Arkivverket

[#26876] Ekteparet Hans Nilsen og Ragnild Vebjørnsdatter, Modum. Buskerud


Gjest Jorunn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Olsen

HeiEr det noen som kan hjelpe meg med og finne ekteparet Hans Nilsen og Ragnild/Ragnhild Vebjørnsdatter. Hvor kom de ifra og hvor ble de av? Den 12 September 1836 får de en sønn, Hans Jacob Hansen, døpt 16 Oktober i Nykirke på Modum. Faren er da oppført som møller? i Haugfoss. (Hokksund). Jeg finner ingen søsken til Hans Jacob mellom 1831 og 1842. Jeg finner ikke Hans Jacob konfirmert i Modum og ikke finner jeg foreldrene gifte eller inn/utflyttede fra Modum, så hvor kom de ifra og hvor ble de av? Trolig er det sønnen Hans Jacob Hansen som jeg finner på Tangen i Drammen i 1865. Der er han oppført som født i 1837 men trolig er det samme mann, men hvor kom foreldrene ifra og hvor giftet de seg?MVH. Jorunn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Ifl. Familysearch VRI hadde Hans Nilsen og Ragnild Vebjørnsdatter også sønnen Nils, f. 7. jan. 1839.Det er ifl. samme kilde en Ragnild som er født 24. sept. 1812 i Eiker. Foreldrene er Webjørn Gulbrandsen og Birte Nilsdatter.Jeg vet ikke om det er den samme Ragnild, du får sjekke kirkeboka, kanskje de giftet seg i Eiker?Hvis det står at Hans Nilsen var møller i Haugfoss, så er vel det i Modum? (Modum Blaafarveværk ligger ved Haugfoss.) Hokksund het tidligere Haugsund/Hougsund.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei Bjørg. Ved et skifte 4. november 1850 på Brattås i Eiker sies ei Ragnhild Webjørnsdatter og hennes mann Hans Nielsen å være på Nordbyeie i Skoger. Denne Ragnhild er identisk med jenta født i 1812, nevnt i innlegget over.Skiftet er etter Ingeborg Pedersdatter som var gift med Gulbrand Gulbrandsen. Gulbrand og Ingeborg var onkel og tante til Ragnhild. Gulbrand var bror til Webjørn. Ragnhilds foreldre finner du på Hole, Øvre Eiker i 1801 tellinga. Webjørn og Berthe giftet seg 15 mars 1801. Når Raqnhild og Nils Hansen giftet seg vet jeg ikke.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Tusen takk for all hjelp. Dette bringer meg et stort skrit videre.Ja jeg tokk nok feil av Haugfoss og Haugsund. Kjært barn har mange navn,Tor Kenneth.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.