Gå til innhold
Arkivverket

[#26877] Pieter Teyler van der Hulst født 1702


Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Rita Hole

Er det noen som kjenner til denne mannen fra Nederland?Jeg har et svarbrev fra Det Kgl.Utenriksdepartement ang. krav i arv,sendt til # # ,Sarpsborg. 'Arvesak:Pieter Teyler van der Hulst,født 1702,død 8.4.1778 i Haarlem'. Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Takk Odd!Det må være en slektsforbindelse til Norge her,men hvordan har jeg på nåværende tidspunkt ikke funnet ut av.Et utdrag til av brevet:...appelsak i feburar 1928. Ved den anlendning ble det slått fast at1)det er intet til overs av arven til mulige arvinger,2)den nederlandske rett har avgjort at arvingers mulige krav er foreldet 30 år etter testators død !3)den nederlandske stat har ikke fått seg utbetalt noe av arven,da det ikke gjenstod ufordelte penger,4)i følge testamentet ble hele arven,bortsett fra et legat til arvingene på morssiden,bragt inn i stiftelsen Teylers Stichting.Legatet ble utbetalt i det attende århundre.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Takk Yngve !Det var en meget oppklarende historisk artikkel du står bak her.Nå skjønner jeg arvekravet så lang tid etter hans død. -'Hans søstres etterkommere skulle arve ham 150 år etter hans død'-,derav kravet i 1928!Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.