Gå til innhold
Arkivverket

[#26883] Slekt på Austrheim/Hordaland


Gjest Wenche Waler
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Waler

Hei! Kan noen hjelpe meg med foreldre til Jonas Mikkelsen,senere Eckholm født 1883? Ønsker også navn på søsken og deres ektefeller. Vet ikke om alle vokste opp,hvis ikke vil jeg gjerne ha deres dødsdato. Wenche Waler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei!Jeg lurer på om dette er den Jonas Mikkelsen f. 1883 som du søker.Fant en i passende alder i 1900 folketellingen.LenkeHer bor han på Lindås og ikke på Austerheim.Jeg har bygdebøker for Skåre, og der ligger en gård Austrheim. Jeg kan godt se etter om jeg finner Jonas Mikkelsen der også.Familien kan jo ha flyttet rundt.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Ser av folketellingen 1865 at der er fire gårder med navn Korsøen , gårdene ligger i Østreim sogn, Lindaas prestegjeld.LenkeIngen av dine bor her på gårdene i 1865.Det er altså ikke Austrheim i Skåre , men Østreim, eller muligens også skrevet 'Austrheim' i Sunnhordland. Nærmere Bergen enn Haugesund blir det vel?Skal se hva jeg finner ellers, men bygdebøker for dette området har jeg dessverre ikke.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Bare en liten oppklaring. Austrheim kommune ligger nord for Bergen, altså i Nordhordland. Austrheim hørte tidligere til Lindås, Austrheim holder på med utgivelse av bygdebøker (gård og slekt) Første bind kom i høst, og bind 2 kommer til høsten igjen, bind 3 kommer året deretter. Korsøen eller Krossøy ligger lengst nord i Austrheim kommune.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Waler

Gunn Haugland. Takk for hjelpen.Det stemmer nok det. Husker at min far hadde en onkel som het Nils. Hilsen Wenche Waler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Waler

Johan Ludvig Kvamme. Takk for opplysningen.Beklager at jeg skrev Hordaland,men jeg vet at det er i Nordhordaland. Jonas Eckholm er min farfar og jeg har feriert mye på Rongevær som barn og senere med min familie.Jonas eide et gammelt handelsted på Kårøyna,som min far Jon Eckholm senere overtok.Det ble solgt etter min fars død.De som overtok det har fått hjelp av kommunen til å sette stedet i stand slik det var fra gammelt av. Hilsen Wenche Waler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Takk for oppklaringen . Det er tydligvis flere steder som heter Austrheim / Østrheim, både i Hordaland og i Rogaland , der jeg har bøker fra. Jeg fant plassen i Veiboka til NAF. Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei !I følge Gårds og ættesoge for Austrheim bind 1, vil gårdene Krossøyna og Rongeværet komme i bind 3, det blir da vel ikke før høsten 2006.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Ravnanger

Hei på deg. Finner en 'passende' familie på Korsøen i Lindås, Hordaland, i 1900 - Far Mikkel E Korsøen, mor Synneva Nilsdatter og 5 barn - deriblant Jonas født 1883. De yngste barna finner du også i databasen over døpte i Austrheim 1886-1920. Lykke til! Hilsen Siri :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Rambjør

Kanskje det er Mikkel du finn som tenar i Rongevær i 1865. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61263&gardpostnr=1078&merk=1078#ovre>LenkeEg finn ei Synneve Nilsdt. på Ytre Lygra. Om dette er rett Synneve vil du finna ho i Bygdebok for Lindås Lygra og Hundvin sokner ( eller var det Hundvin og Lygra?). Eg vill tru att du har god nytte av denne, vanlegvis vill du finna mange opplysningar om ektemaken og barn når noko flyttar ut av sokna.Eg ser att i F:T. 1900 er ho ført med fødsels år 1840, mens det ved barnas dåp står 1850 som fødselsår. Og med siste barn født i 1890 ville eg ha satsa på 1950.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Bygdebok for Lindås- Band II, Lygra Og Hundvin sokn av Olav Ones viser at på Gården Ytre Lygra, bruk 5, finner en : Nils Tomasson Ones (1808-1882) blir gift 1834 med Synneva Johannesdotter Lygre (1807-1866). Deres yngste og 9. barn Synneva f.1850, g.1877 Mikkjel Erikson Børilden, f.1844, d.1914. Handelsmann i Krossøy. Born: Emil Johan f.1879, Inga f.1881, Synneva f.1882, Jonas f.1883, Matilde Salomine f.1885, d.1886, Matilde Salomine, f.1886. Nils Lyder f.1887, Johanna f.1888, Tora Malena f.1890, Tora Johanna f.1893.Nils var sønn av Tomas Jakobson Risøy (1779-1847) gift 1806 med Marta Johannesdatter Tofting (1769-1850), enke etter forrige brukeren på Ones, bruk 1Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Waler

Hei Johan Ludvig Kvamme!Takk for alle navnene på min farfars søsken. Lurer på om du vet om noen døde tidlig,da sammen navn går igjen to ganger. Det var vel ganske vanlig å bruke navnet på nytt da?Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Hei Wenche Waler! Ser ut til at flere døde tidlig av barna, iallefall Thora Malene f.1890, Johanna f.1888.Matilde Salomine, f.1885. Hva som har skjedd med Emil Johan og Inga vet jeg ikke. Dersom du ikke vil vente til neste bind av bygdebok for Austrheim kommer ut kan du jo ringe til bygdebokforfatteren Arvid Skogseth i Bergen. [redaktøren har fjernet informasjon om nålevende person] Jeg tror du har opplysninger som vil være av interesse for ham.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Waler

Hei Johan Ludvig Kvamme!Takk skal du ha for disse opplysningene.Jeg skal prøve å ringe Arvid Skogseth.Wenche Waler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.