Gå til innhold
Arkivverket

[#26884] Ole Pedersen Uberg f. 1828 Vegårshei


Gjest Ellen Gro Walnum
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellen Gro Walnum

Hei:-) Har fått så god hjelp her tidligere så jeg prøver meg igjen. Håper noen kan hjelpe meg i min forvirring.I Halvard Tveitens Vegårshei slektstavler og i bygdebøkene Vegårshei i gammel tid ( side 787)og Vegårshei i nyare tid Bind 1 (side 149) står det at min tippolderfar Ole Pedersen Uberg var gift med Kjersti Lassesdatter Vimme. I samme avsnitt omtaler han 'Ole Pedersen Uberg, sønn til Peder Olsen Uberg, og kona Kirsten Ellingsdatter'Jeg har funnet vielsen til Ole Pedersen Uberg og Kirsten Ellingsdatter Voje i kirkeboken for Vegårshei ( A-3 1853 - 1878) 19.02.1859...'ungkarl Ole Pedersen (Uberg) 31 år og pigen Kirsten Ellingsdatter (Voje) 23 år. Brudgommens far: Peder Olsen Brudens far: Elling Knutsen. Denne vielsen har jeg også funnet på FS men jeg finner ikke noen vielse mellom Ole Pedersen og Kjersti Lassesdatter.Er det noen som kan fortelle meg om Halvard Tveiten tar feil/blander kortene eller om Ole Pedersen (før han giftet seg med Kirsten Ellingsdatter) var gift med Kjersti Lassesdatter Vimme? Er det noen som vet noe om henne?mvh Ellen Gro Walnum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er svært mange feil og sammenblandinger i Tveitens Vegårshei-slektstavler. Din tippoldefar var, så vidt jeg har kunnet se, aldri gift med Kjersti Lassesdatter Vimme, men - som både kirkeboka og FS slår fast - med Kirsten Ellingsdatter (Voje). Et par mulige grunner til sammenblandingen kan være at ei Kirsten Larsdatter (Kjersti Lassesdatter?), jf. FS, også gifter seg på Vegårshei i 1859 (med Torjus Knudsen) - samt at en av Ole Pedersen Ubergs sønner het Lasse. Altså har rotet oppstått ved at begge de to 'kone-alternativene' har hett Kirsten og at det finnes en sønn med navnet Lasse.Jeg har funnet begge de to sønnene til Ole P. som Tveiten nevner i FS: Peder Olsen (han som senere ble forstander i Guds menighet på Vegårshei), døpt 13. juni 1859 (altså ikke 1858, som hos Tveiten) og Lasse Olsen, døpt 17. desember 1860 (ikke 1859, som hos Tveiten). Begge er døpt i Vegårshei - og i begge tilfeller heter foreldrene Ole Pedersen og Kirsten Ellingsdatter. Disse opplysningene er det enkelt å kontrollere i kirkeboka på Statsarkivet i Kristiansand.Vi er for øvrig i slekt. Ole Pedersens søster, Inger Pedersdatter Uberg (f. 1812; g.m. Tengel Eivindsen Digernes) er min tipp-tipp-oldemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg sjekket for sikkerhets skyld flere av barna i FS. Steen Olsen, døpt i Vegårshei 10. juli 1864 og Ole Olsen, døpt i Holt 12. juli 1868 (fødselsdato 30. mai). Begge gangene nevnes Ole Pedersen og Kirsten Ellingsdtr. som foreldre. Opplysningen om at Ole er døpt i Holt bekrefter for så vidt det Tveiten hevder - at familien flyttet dit (Glavern u/Myklebustad). Dette må i så fall ha skjedd etter 1865 (finner dem ikke i Holt ved ft.), men før 1868 (Oles fødsel).Kirsten Ellingsdatter er forresten, så vidt jeg kan se, min oldefars firmenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Gro Walnum

Nei men så gøy å treffe 'tjukke slekta' da:-)Inger gift med Tengel er pent på plass hos meg, men med feil navn (Inge) og feil fødselsdato. Har etterhvert skjønt at Halvard Tveiten i beste fall er en pekepinn og må etterprøves nøye. Men det er jo greit å vite sånn omtrent hvor og når en skal begynne å lete i kirkebøker o.l.Alle de opplysningene du har funnet om sønnene til Ole Pedersen Uberg stemmer med det jeg har funnet i kirkebøker o.l. Han var tydeligvis en 'flakkande' bøgsler som Halvard Tveiten skriver. Det er Ole Olsen f. 1868 som er min oldefar. I FT for 1865 bor Ole og Kirsten fremdeles på Rambergstea i Vegårshei, gården han festet i 1863. Da har de barna Peder, Lasse, Steen og Karen, men mellom 1865 og 1868 tar han med seg familien og går til Holt. I følge Halvard Tveiten er Lasse et Vimme navn så det kan være dette også som har ført til sammenblandingen. Syntes bare det var litt drøyt å tildele mannen 2 forskejellige koner i samme avsnitt uten at noen korrekturlesere har sett det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nå er Inge og Inger i og for seg samme navn, og man lærer fort i dette gamet at man ikke må henge seg for mye opp i ortografien m.h.t. personnavn. I de ulike kildene kan det være store variasjoner. Det er det også hos Hallvard Tveiten. Både gårdsnavn og en del slektsnavn har han prøvd å 'oversette' til Vegårshei-dialekt - og løsningene er ikke alltid like heldige (Peder = Pær, f.eks.). Dessuten er han langt fra konsekvent. Og det kan også settes en del spørsmålstegn ved disposisjonen hans. Han konstruerer en del 'slekter' som skaper mer forvirring enn oversikt. Men - som alle andre sekundærkilder: OK som et utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Tverberg

Hei. Ellen og Oddbjørn. Håper en av dere kan svare meg på følgende. Min tippoldefars navn skal være Steen Olsen kan det være sønn av Ole Pedersen Uberg og Kirsten Ellingsdtr. Voje.?Klokkerbok for Holt og Tvedestrand 1883-96, folio 39, nr. 88: Ingvald, f. 20/10 og døpt 15/11-1885, foreldre: pige Inger Larsdatter, f. 1860, boende på Næs-Værk og ungkl. Sten Olsen, f. 1864, boende på Vegårsheien, uægte født, anmelderens navn: opgivet av moderens broder, faddere: Karoline Kristiansen, Maren Thorsen, Henrik Larsen, Erik Olsen og Jørgen Svenningsen.Mvh. Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er mye som tyder på at det er den samme Steen/Sten, uten at jeg er i stand til å slå det sikkert fast. Jeg finner imidlertid ingen annen Sten Olsen fra Vegårshei i passende alder. For ordens skyld: Ingvald Stensens opphav har tidligere vært debattert her Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

I legdige stunder er gamle debatt sider fine å ty til. Her er eit notat frå mi fil - kilde ukjent for meg. *** Etterkommere etter Lasse Gunderson Vimme 1 Lasse Gunderson Vimme f: 1782 d: i .. +Kristine Nilsdtr Grimeland f: 1815 i (Hadde Fosterdtr Kjerstin Ellingsdtr) g: 07 mar 1840 i Åmli d: i . 2 Berte Lassesdtr Stormyrlia Vimme f: 19 mar 1840 i Åmli Krk Bk d: i . 2 Gunder Lassesen Stormyrlia f: 03 aug 1841 i Åmli Krk Bk d: 1896 ..... +Ingeborg Mikkelsdtr Vassenden f: 07 jan 1842 i Åmli Krk Bk g: 03 aug 1866 i Åmli d: i .... 3 Ingeborg Gundersdtr Vimme f: 27 sep 1870 d: i .... 3 Lasse Gunderson Vimme f: 31 jan 1873 i Åmli d: i .... 3 Berte Marie Gundersdtr Vimme f: 11 aug 1877 i Åmli Krkbk- Ft1900 På Stormyrlia S84, 24 d: i .... 3 Torine Gundersdtr Vimme f: 1882 i Åmli - Tromøyboka S 141 d: i ........ +Karl Peder Larsen f: 1880 i Vissenberg Odense Danmar g: 1909 d: i ....... 4 Lars Kristian Larsen f: 1912 i Åmli ....... 4 Ingebjørg Larsen f: 1916 i Åmli . 2 Gunborg Lassesdtr Vimme f: 26 mai 1847 i Åmli Krk Bk d: i . 2 Nils Lassesen Vimme f: 11 des 1850 i Åmli - Pf544(17/12) d: i ..... +Susanne Marie Rasmussen f: 12 jul 1858 d: i ****** det blir veldig rotete her - men det er notatet hadde fosterdtr Kjerstin Ellingsdtr. *** kan dette løyse floken ? email er eidskard@frisurf.no *** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

OBS! Lasse Gundersen Vimme og Kristine Nilsdtr var fosterforeldre til Kerstin Ellingsdtr. Kan dette forklare virvaret ?*** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.