Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Erling Diesen

[#26887] Hva for slags bygning er en 'Ræstestand'?

Recommended Posts

Gjest Erling Diesen

I beskrivelsen av bygningsmassen på en gammel gård forekommer betegnelsen 'Ræstestand'. Det ser i alle fall ut til at det er det det står. Kan noen fortelle meg hva det er for slags bygning. Erling

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg vet ikke om det kunne hjelpe å få en kontekst til dette ordet? Kunne du skrive ned hele setningen ordet står i?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Liv S. Hansen

'Ræstestand', umiddelbart tenker jeg på en bred Østfold eller Hedemarksdialekt for 'Restaureringsstand'? Er dette ordet brukt i sammenheng med takst av bygninger i eldre tider, kan det kanskje være riktig?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Else B. Rustad

Vanskelig å gjette, siden du heller ikke opplyser noe om hvor dette er funnet eller legger ved en kopi av innførselen. Min umiddelbare tanke var at det kunne være feiltyding for 'Hæstestald' - en type bygning som sikkert gikk igjen på gamle gårder! Mvh Else B.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Aud Sandbu

Eller kort og godt 'ræsterende', altså resten av bygningsmassen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Erling Diesen

Takk for alle gode innlegg. Jeg tror nok Else B. Rustad har truffet blinken. Det passer bra med 'Hæstestald'.Erling Diesen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.