Gå til innhold
Arkivverket

[#26887] Hva for slags bygning er en 'Ræstestand'?


Gjest Erling Diesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Erling Diesen

I beskrivelsen av bygningsmassen på en gammel gård forekommer betegnelsen 'Ræstestand'. Det ser i alle fall ut til at det er det det står. Kan noen fortelle meg hva det er for slags bygning. Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg vet ikke om det kunne hjelpe å få en kontekst til dette ordet? Kunne du skrive ned hele setningen ordet står i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

'Ræstestand', umiddelbart tenker jeg på en bred Østfold eller Hedemarksdialekt for 'Restaureringsstand'? Er dette ordet brukt i sammenheng med takst av bygninger i eldre tider, kan det kanskje være riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Vanskelig å gjette, siden du heller ikke opplyser noe om hvor dette er funnet eller legger ved en kopi av innførselen. Min umiddelbare tanke var at det kunne være feiltyding for 'Hæstestald' - en type bygning som sikkert gikk igjen på gamle gårder! Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Diesen

Takk for alle gode innlegg. Jeg tror nok Else B. Rustad har truffet blinken. Det passer bra med 'Hæstestald'.Erling Diesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.