Gå til innhold
Arkivverket

[#26888] Samson Enokson og Gjertrud Eriksdotter Lefdalsbakke i Davik - borni deira 1857-?


Gjest Lars E. Öyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Öyane

Samson Enokson, född paa Endal i Davik 22.4.1830, gifte seg med Gjertrud Eriksdotter, född paa Högi i Hafslo 21.4.1836. Dei budde paa Lefdalsbakke i Davik og fekk desse borni som alle er nemnde i 1865:a) Marie Christine Samsonsdotter, född i Davik 23.12.1857, gifte seg för 1900 med Anton Rekdal, född i Vestnes kring 1858. Dei var i 1900 busette paa Storheim i Vestnes, men var i 1928 i Molde. FT1900 nemner ein pleieson Annanias Rekdal, född i Aalesund 1891.b) Enok Andreas Samsonson, född i Davik 9.3.1859, er nemnd i 1865, men ikkje i 1928, so truleg döydde han i ung alder?c) Kristen Nicolai Samsonson, född i Davik 23.7.1862, budde paa Bryggja i 1928 og vert daa nemnd Solibakke. Han kan vera avliden paa Kongshaug i Davik 6.7.1944, men usikker...?d) Kristine Edrikke Samsonsdotter, född i Davik 22.11.1865, var avlidi för 1928, men hadde vore gift med Lauritz Hansen paa Ure i Lofoten og let etter seg fem born; derav var fire i 1928 busette i USA.Gjertrud Eriksdotter döydde i 1928, og dödsmeldingi hennar nemner tre andre born i tillegg til Marie, Kristen og borni til Kristine, nemleg:e) Martinus Samsonson Bakke, 1928 busett i San Francisco, Californiaf) Jörgine Samsonsdotter, 1928 gift med Anton Berg paa Läknesg) Severin Samsonson Bakke, 1928 busett i New Westminster, British ColumbiaMen kva tid kan desse borni vera födde? Samson Enokson maa vera avliden för 1869, for aaret etter finn me Gjertud attgift med ein Ole Förde, född i Davik kring 1833. Dei var i 1900 busette som plassfolk paa Smaamyrene under Förde i Davik, men Ole er elles ukjend. Ole og Gjertrud fekk minst ei dotter:h) Anna Olsdotter (Förde), född i Davik kring 1870, nemnd med foreldri i 1900Eller kanskje Ole Förde hadde vore gift för og Anna var dotteri hans?Uansett, eg er svärt nysgjerrig paa aa finna svar paa desse spörsmaali:* Dato og stad for dödsfallet til Samson Enokson?* Fleire detaljopplysningar om Ole Förde?* Fleire detaljopplysningar om alle borni etter Gjertrud Eriksdotter?Eg vonar at nokon kan hjelpa meg i denne saki og takkar so mykje paa förehand for alle gode tips!PS: Eg seier meg lei for spraakdrakti, men norske bokstavar er vanskelege paa eit tyskspraakleg tastatur...Med venleg helsing,Lars E. Öyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei! Her er i allefall noen opplysninger - som en første start - funnet i FS:ENOK ANDREAS SAMSONSEN Male Event(s):Birth: 09 MAR 1859 Christening: 13 MAR 1859 Davik, Sogn Og Fjordane, NorwayDeath: Burial: Parents:Father: SAMSON ENOKSENMother: GJERTRUD ERIKSDR--------------------------------------------------MARTINES ELIAS SAMSONSEN Male Event(s):Birth: 15 JUL 1872 Christening: 11 AUG 1872 Davik, Sogn Og Fjordane, NorwayParents:Father: SANSON ENOKSENMother: GJERTRUD ERIKSDR--------------------------------------------------JORGINE SAMUELINE SAMSONSEN Female Event(s):Birth: 31 MAY 1874 Christening: 19 JUL 1874 Davik, Sogn Og Fjordane, NorwayParents:Father: SAMSON ENOKSENMother: GJERTRUD ERIKSDR--------------------------------------------------Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen! Her er alle ungene til Samson og Gjertrud, funnet i databasen over fødte på nettsidene til Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane:Marie Kristine [url="http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.asp?p=result&paging=yes&ptype=single&db=dbdoypte&page=1&sql=low%5Ffar%5Fforenamn+like+%27samson%25%27++AND+low%5Ffar%5Fetternamn+like+%27eno%25%25%27+++ORDER+BY+forenamn%2C+etternamn&appinfogard=&appinfostol=&appinfourl=&id=7>LenkeEnok Andreas LenkeKristen Nikolai LenkeKristine Edrikke LenkeMartines Elias LenkeJørgine Samueline LenkeSeverin Peder (f. 1878) LenkeSamson Enoksen Lefdalsbakke døde i Davik prestegjeld 07.10.1882, gravlagt 13.10.1882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

God kveld og hei igjen!Kan dette være Anna Olsdatter Førde? – Anne Louise Olsdatter Førde, født 03.01.1870 i Davik, datter av Ole Andersen Førde og Malene Jacobsdatter? [url="http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.asp?p=result&paging=yes&ptype=single&db=dbdoypte&page=1&sql=low%5Fforenamn+like+%27ann%25%25%27++AND+low%5Ffar%5Fbustad+like+%27f%F8rde%25%27++AND+low%5Fetternamn+like+%27olsd%25%25%27++AND+aar%5Fhending+%3E%3D+1869++AND+aar%5Fhending+%3C%3D+1872+++ORDER+BY+forenamn%2C+etternamn&appinfogard=&appinfostol=&appinfourl=&id=0>LenkeDette stemmer nok, for Ole Andersen Førde og Gjertrud Eriksdatter Lefdalsdbakke gifter seg i Davik i 1890: LenkeJeg finner ikke dødsfallet til Ole Andersens første kone, Malene Jacobsdatter.Dette kan muligens være fødsel/dåp for Ole Andersen Førde – født 1833 i Davik Lenke, sønn av Anders Rasmussen Førde og Anne Larsdatter, husmannsfolk.Her er de ovennevnte husmannsfolkene på Førde i Davik prestegjeld i 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

For å finne ut om Enok Andreas var i live f.eks. i 1875, må du henvende deg til aktuelt statsarkiv for å finne opplysninger i folketellingen 1875 for Sogn og Fjordane. Om 1875-tellingen sakser seg følgende fra denne nettsiden [url="http://www.riksarkivet.no/arkivverket/kilder/ofte/folketelling.html:>Lenke” Kvar finn du folketeljingane? Teljingane i 1875, 1885 og 1900 finst i original i statsarkiva, dei andre finst i Riksarkivet.”Da er det Statsarkivet i Bergen som sitter med materialet.Ad Enok Samsonsen:Jeg finner en Enok Samsonsen som flytter fra Bremanger i 1876 til Ve? (skriften er utydelig):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

God morgen! Tror neppe Enok som jeg fant i Bremanger er din Enok Andreas. Hvis Enok A. lever i 1875 er han 16 år gammel, og riktignok kunne tenåringer være tjenestefolk på andre gårder, men det er vel kanskje mest sannsynlig at han bor sammen med foreldrene, eller hur?? Brødrene Severin og Martines har jeg ikke funnet noen flere opplysninger på utenom fødselsdatoene. Har søkt på utflyttede og emigranter på nettsidene til Fylkesarkivet i S og Fj., men uten resultat. Finner en Severin Samsonsen i 1900-tellingen, f. 1879, men han er sønn av et helt annet ektepar og, så vidt jeg husker, bosatt i Selje...Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Öyane

Hjarteleg takk til Grethe for mange fine opplysningar. Eg er nok ein gong overvelda. Eg er ikkje i stand til aa henta linkane dine her i Austerrike, men eg har jo referansane, so eg kan sjaa etter naar eg kjem heimatt.Ser du forresten noko til dötrene Kristine og Jörgine? Eg finn dei ikkje i 1900!Nok ein gong ein stor takk for hjelpi so langt!Med venleg helsing,Lars E. Öyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Så synd at du ikke kan hente lenkene - er det ingen annen måte få formidlet dem på?? Jeg kan jo ev. forsøke å skrive dem ned og legge dem inne direkte her - slik jeg har begynt å gjøre med FS fordi det har vært en del surr tidligere med å få lenkene til å fungere...Døtrene til Kristine og Jørgine har vel gått meg litt hus forbi...Var så fornøyd med å finne f.datoene til Martines, Jørgine og Severin. Jeg har ikke opplysninger om når Martines og Severin forlot Norge /utvandret. Kan du ha mønstret på som sjøfolk? I så tilfelle kan kanskje mønstringsrullene inneholde opplysninger (sjøinnrulleringen / sjømannskontoret) - og da blir det vel igjen Statsarkivet i Bergen som kan ha slikt materiale.Hilsen Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Høydalsvik Ulvestad

Iflg. kyrkjebok/bygdebok i Gloppen er dei to som giftar seg i Gloppen 12. des 1832; Anders Rasmuss. Mardal, f. 1803 frå g.nr.3.6 'Rasmusbr.' på Mardal og Anne Larsd. Skarstein f. 1807 frå g.nr. 123 'Skarstein'. Dei busette se gi Førde i Ålfoten.Ny bygdebok for Bremanger er i kjømda - vil tru den er snart ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Da har Rune Torstensen kommet meg i forkjøpet, med den samme Jørgine i 1900-tellingen! På gården Skaftnes i Buksnes, Nordland bor det i 1900 en fisker, inderst, som heter Anton Johannessen, født 1873 i Hadsel. Hans kone er Jørgine Samsonsen, fiskerkone, født 1874, Daviken, Nordfjord, NB. De har tre barn: Helga Antonsen, f. 1896 i Buksnes; Sigurd Antonsen, f. 1898, Buksnes og Margit Antonsen, f. 12.05.1900, Buksnes. Huslyden teller også barnepiken Ragna Jacobsen, ugift, f. 1887, Buksnes. Av lenkene fra nettsidene til Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane går det fram at datteren til Samson og Gjertrud, Jørgine Samueline, var født 31.05.1874.Her er for øvrig fødselsdatoene til de to yngste sønnene til Samsom og Gjertrud:Martines Elias, født 15.07.1872, Lefdalsbakke og Severin Peder, født 26.05.1878.Kristine Edrikke har jeg ikke funnet noe ut av. Har søkt både på døde i Davik (DA) og i 1900-tellingen, men damen er borte. Men du nevner noe om at Kristine hadde vært gift med en Lorentz Hansen fra Ure i Lofoten. I 1875-tellingen for Buksnes finner jeg en Lorentz Hansen, sønn, født 1869 Hols sogn i B(uksnes), bosatt på gården Skarftnes. I f.t. 1875 finner jeg gårdsnavnet Ure nevnt slik: Bunes (Ure øvre), Bårsund (Bunes Ure øvre), Bunes (Ure nedre) og Døløen (Bunes Ure). Da kan det kanskje tenkes at den Lorentz Hansen som bor på Skaftnes – for øvrig samme gårdsnavn som jeg finner Jørgine Samonsen registrert i 1900-tellingen – kan være Kristines ektemann…Kanskje begge søstrene reiste nordover sammen og havnet i Buksnes??I 1900-tellingen finner jeg Lorentz Hansen, f. 1869, enkemann, bosatt på Skaftnes, gårdbruker, selveier, fisker. Han har fem barn:Hans, født 1889 Simonette, født 1890 Enok, født 1892 Magnus, født 1896 Lorents, født – i f.t. står det: 599?Alle med farsnavn Hanssen og alle født i Buksnes. Hvis dette er mannen og barna til Kristine, synes hun å være død før 1900. I f.t. 1900 finner jeg huslyden til Lorentz Hansen registrert like før huslyden til Anton og Jørgine (synd ikke lenkene fungerer!!). For å finne ut om Kristine Edrikke er gift med denne Lorentz Hansen og for å finne hennes dødsfall, må vi vel enten i bygdeboka for Buksnes eller i en kirkebok. På nettsidene til DIS-Norge finner jeg opplysninger om bok utgitt i Levanger, Annar Gran, 2001: Det er flere bøker, dvs. kirkebøker for Hol og Buksnes 1800-1899, både døde, døpte, gifte og konfirmerte. Finner for øvrig Annar Gran i slektsforskerbasen med e-post annar-gr (krøllalfa) online.no. Han er ikke registrert som person som er villig til å slå opp i den aktuelle kilden, men da har du allefall en henvisning som kanskje kan være til hjelp…Jeg kommer dessverre ikke lenger med Kristine Edrikke akkurat nå.Hilsen Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen! Når jeg ser tema 26803 og svaret som er gitt av Yngve Nedrebø for noen dager siden, tror jeg faktisk at jeg har funnet den rette mannen og barna til Kristine Edrikke...stemmer ikke det??Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ser av døde i Davik på DA at det er en Gjertrud Eriksdatter Sollibakke, født 21.04.1836 i Hafslo, kårenke, som dør i 1928 i Rugsund sokn. Dette er vel din Gjertrud?Ser i samme database at Kristen Samsonsen Kongshaug som dør 1944 i Rugsund sogn, er født 23.07.1862, Endal, og det stemmer jo helt med fødseldatoen til sønnen til Gjertrud og Samson (jf. teksten i tema 26888). Samson Enoksen var født på Endal i Davik. Det står for øvrig at Kristen er gårdbruker, gift. Av nettsidene til Fylkesarkivet, kirkebøker, vigde, ser jeg at inderst Kristen Nikolai Samonsen , Nore, Davik prestegjeld, blir gift 23.06.1884 i Rugsund kirke med Birte Eline Markusdatter, født 1846 (det står det faktisk!). Jeg finner Berta Oline (!) Markusdatter blant døde i Davik (DA): Hun dør 01.04.1916 (gravlagt 08.04.), født 1846, født i Åsnes, bosted: Kongshaug – Sollibakke, gift, gårdbruker Kristen Samsonsen. Rugsund sokn.Ved å finne Berte Oline har jeg nå også klart å finne Kristen Samsonsen i 1900-tellingen for Davik, på gården Thue-Sollibakke. Kristen er oppført med midlertidig bosted Vagsvåg i Sellø. Han er gårdbruker og murer, f. 1862. Berte er f. 1847. De har en pleiedatter Margit Pedersdatter, f. 19.09.1900 i Trondheim. Det er ei tjenestejente fra Frena i Romsdal på gården samt to enslig losjerende snekkerlærlinger. Det ser derfor ikke ut som Berte og Kristen har egne barn. Jeg vet heller ikke om Kristen ev. giftet seg på nytt etter konas død i 1916. Ved giftermålet står det Birte Eline, i f.t. 1900 står det Berte og ved dødsfallet i 1916 står det Berte Oline…I f.t. 1900 for Selje finner jeg igjen murer og gårdbruker Kristen Samsonsen Maurstad, f. 1862. Han bor på Murevik i Selje. Her står det altså Maurstad, mens kona er oppført i Davik på Thue-Sollibakke. Hvordan er sammenhengen her, mon tro?Kanskje du har alle disse opplysningene fra før???Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja her forsvant innholdet i lenkene igjen, men du finner dem i utflytter-basen til Fylkesarkivet SF ved å søke på etternavn (Sams)Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jørgine Samueline Samsonsdatter Levdalshjell flytter i 1892 fra Bremanger til Ålesund og senere til Buksnes i Vesterålen. Her er lenken [url="http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.asp?p=result&paging=yes&ptype=single&db=dbflytte&page=1&sql=low%5Fetternamn+like+%27samsond%25%25%27+++ORDER+BY+forenamn%2C+etternamn&appinfogard=&appinfostol=&appinfourl=&id=14>Lenke. Dette må da være ”dinmå da være ”din” Jørgine…Heisan!! Her dukker også Martines Samsonsen Levdalsbakke opp blant utflyttede fra Bremanger! Han flytter ut 0.1.1883 fra Bremanger og til Nordland! LenkeDa kan det kanskje likevel tenkes at det er broren Enok som flytter fra Bremanger i 1876 til Ve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Öyane

I kveld vart eg heilt maallaus! Hjarteleg takk til Grethe, Rune og Sol for kjempefine innlegg og mange nyttige opplysningar. No har eg faatt litt aa jobba med...!Helsing fraa eit solfyllt og mildt alpelandskap!Med venleg helsing,Lars E. Öyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.