Gå til innhold
Arkivverket

[#26889] Thomas Balken, f.Tarje Andresen Leite, Seljord f.4/2-1843


Gjest John Nordbø
 Del

Recommended Posts

Gjest John Nordbø

Denne Thomas Balken må være en slektning av meg, da min bestefar og hans brødre i et gammelt brev jeg har (dt.1920)melder sin arverett til en eiendom i Santa Clara County i California efter avdøde Thomas Balken. Død 5.april 1920, State file 19014 Har ikke hørt om denne Thomas før, men har som arbeidsgrunnlag valgt Tarje Andresen Leite som mulig navn før emigrasjon til USA. Tarje ble født på gården Leite u/Bringen(a) i Flatdal i Seljord 4/2-1843. Hans bror Guttorm vet jeg tok navnet George Balken i USA, ham har jeg funnet og katalogisert. Derfor tror jeg hans bror Tarje kan være nevnte Thomas Balken. Har søkt, men ikke funnet noe i Family search etc, Noen som kan hjelpe??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei søkte på nett og kom over dette:Thomas BALKEN was born on 2 Apr 1844 in Born Skieve, Norway. He died in 1920 in Sunnyvale, CA. He was buried in Lone Pine Cemetery, Tekoa, WA. He was a Farmer In Whitman Co., WA. Spouse: Olive ERIKSDATTER.Er i alle fall en del som stemmer her med årstall, selv om alt ikke er helt korrekt. Informasjonen ble funnet her: LenkeLars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Nordbø

Takk Lars, det var jo forsåvidt meget interessant,selv om det avkrefter mitt arbeidsgrunnlag fullstendig.Min bestefar og hans brødre kan jo ha arverett efter denne Thomas Balken, uten å være i familie. Sakføreren som skriver dette brevet fra 1920 hadde adresse Takoa, så det bare forsterker ditt innlegg!! Skal søke på denne Thomas Balken i Norge, men hvor kan Skieve være? trykkfeil for Skien?? Fant iallefall ikke noe Skieve i mitt atlas. Hilsen John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei John.Jeg har vært i kontakt med den personen som står bak den nettsiden jeg henviste til. Han har ingen flere opplysninger enn det som jeg har kopiert. Men han fortalte at dette ekteparet ikke hadde barn. Dermed er det jo stor trolighet at det er samme mann vi snakker om i alle fall. Vil vel tippe at denne Thomas må ha vært i familie med din bestefar og hans brødre. Kan det være en ukjent bror eller slektning på annen måte?Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Nordbø

Hei Lars. Takk for utfyllende opplysninger. Jeg har en slektning i Amerika som er en ivrig slektsforsker, har bedt ham finne ut mer om denne Thomas Balken, mens han bodde i Statene. Imens får jeg følge min oldemors yngste bror Tarje Andres.Leite her i Norge og se om sporene tilslutt kan møtes 'over there', det ville vært artig. Takk for hjelpen, hilsen John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Nordbø

Anne Mathea Kundsdatter Ramseth,f.2.4.1821 Stange, g.m Erick Gulbrandsen f.5.4.1815 Deres datter Olive Ericksdatter f.3.10.1844 i Stange, var gift med Thomas Balken, som døde i Sunnyvale,Ca 1920. Olive døde i 1911. Forstår av innlegg 26932 at man nå kjenner slekten Ramseth svært godt, kanskje dere indirekte kan hjelpe meg å finne litt mere ut om min antatte slektning Thomas Balken, som tydeligvis er inngiftet i denne Ramseth-slekta. Hilsen John Nordbø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Thomas Balken er 63 år og farmer i 1910, bosatt i staten Washington, Whitman county, Tekoa pct, District 262. Han innvandret 1882. Er naturalisert. Er gift med Olive, 62 år. De er begge i første ekteskap. Begge vært gifte i 26 år. Begge født i Norge av norske foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Thomas Balken er i 1900 bosatt som farmer samme sted som i 1910. Det sies nå at han er født i februar 1844. Han er 56 år. Innvandret i 1866. Har vært i USA i 34 år. Han er naturalisert. Kona Olive er født i august 1845. Hun er 54 år. De har vært gift i 15 år. Olive har født null barn. Olive innvandret i 1869. Har vært i USA i 31 år. Sammen med dem bor Hilda Juve - niese - hun er født i mars 1879 - er ugift og 21 år. Hilda innvandret i 1894. Har vært i USA i 6 år. Alle tre er født i Norge av norske foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Nordbø

Takk for info. nå har jeg fått flere fakta, som gjør det hele lettere å lete. Som du har forstått av mine innledende opplysninger om denne Thomas Balken, så er de heller vage. Skulle du tilfeldigvis ha hans norske navn ved emigrajonen i 1882? Mitt arbeidsgrunnlag er at han muligens het Tarje Andersen/Andresen Leite fra Seljord, og var bror til min oldemor. Står det noe om fødselsdato/sted i emigrasjonsprotokollen?- eller andre fakta som kunne kaste litt lys over hans liv i Norge- før emigrasjonen??Alt som du måtte ha,som du tror kan hjelpe meg igang, mottaes med takk Hilsen John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

George Balken finnes i census 1900 i Stoughton, Dane County, Wisconsin. Han er født i Norge i Mars 1833 av norske foreldre. Er gift. Ingen barn. Han innvandret i 1866. Vært 34 år i USA. Det K A N jo være slik at George og Thomas reiste sammen i 1866.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Nordbø

Hei Jon, svaret er JA!!! Slik henger det sammen, og nå har både George og Thomas Balken begge fått Sine opprindelige norske navn bekreftet. Synes jeg må fortelle deg litt om bakgrunnen for at han akkurat kalte seg Balken. Guttorm Andersen Leite dro fra farsgården inn til Christiania, hvor han fikk jobb hos en brennevinshandler m/skjenkarstoge. Guttorm var en ordentlig luring,det sto gjerne igjen noen skvetter efterat gjestene hadde dratt, disse samlet han sammen, sies det, og kunne selge dem med netto fortjeneste. Sparte seg nok til at han kunne dra over til Amerika, hvor han efter sigende ble en holden mann!! Og der tok han likegodt navnet Balken efter eieren av skjenkestoga!! Sånn kan det også gjøres..Takk for kjempehjelp, du bare bekrefter hvilket fantastisk verktøy brukarforum er for oss amatører på slektsforsknings-arenaen. Hilsen John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Er det slik at Tarje og Guttorm Anderssønner var emigrerte barnløse onkler til din bestefar, brødre av din oldemor og sønner av dine tippoldeforeldre: Lenke ???Var det slik. Så henger denne arvehistorien nokså godt på greip. Gjør det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Hilda er formodentlig en søsterdatter av Olive eller Thomas. Kan det tenkes at noen av Olives eller Thomas´ søstre ble gift med noen som kalte seg Juve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Nordbø

Skulle det være en av Thomas Balkens søstre som er moderen til denne Hilda, har jeg et forslag til far:Thor Høljesen, Juve gård i Silgjord, ref. 1865 tellinga.f.ca.1838, 27 år i 1865 og ugift. Som mor har jeg 3 muligheter: Gunhild f.28/9-1830 Anne f.14/8-1840 og Kari f.18/1-1846 Disse 3 søstrene til Thomas Balken var døtre av Gunnild Torgersdtr f.26/1-1801 og Andres/Anders Guttormsen f.20/4-1804. Har søkt under emigrasjon - men ingen klaff enda Hilsen John Nordbø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Nordbø

Ja, det er gode muligheter for at en av Thomas eller Olives søstre giftet seg med en Juve. Det opprindelige brevet jeg hadde fått vedr. arven efter Thomas Balken, er skrevet av T.Juve og datert 1920 i Tekoa,Wa Der er derfor klart tenkelig at denne Juve's datter?? bor hos Thomas Balken i 1900.... Derfor mitt forsiktige forslag om at Thor Høljesen fra Juve gård i Seljord er faren til Hilda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Ingen av Olivs søstre var gift med noen som kaller seg Juve før 1900. Tror John er inne på noe riktig, (se innlegg 17) da Juve gård ligger i Seljord, samme sted som Thomas opprinnelig kom fra.MVH Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

farmer Torkel H. Juve bor i 1930 i Tekoa Washington. Han er født i Norge av norske foreldre. Er 45 år. Han ble gift når han var 35. Han innvandret i 1904. Kona er Anna S. Juve. 44 år. født i Norge av norske foreldre. Ble gift som 34 åring. Hun innvandret i 1889. De har ikke barn hos seg i 1930. Name: Torkel JuveSSN: 536-05-8102Last Residence: 99205 Spokane, Spokane, Washington, United States of AmericaBorn: 22 Apr 1885Died: Jan 1974State (Year) SSN issued: Washington (Before 1951 Han emigrerer her: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=emikra1&gardpostnr=147959&merk=147959#ovre>LenkeOg er her i 1900:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Hvis jeg har forstått det riktig så er Kari Andersdatter Juve søster til Thomas Balken og mor til Torkel Juve - og for alt jeg vet er Kari også mor til Hilda Juve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

19 årige Torkel Halvorsen Juve ankommer Ellis Island med Baltic fra Liverpool 28. okt 1904. Han skal til 'cousin' (fetter)S. E. Bekke i Stoughton Wisconsin. Se her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Nordbø

Gratulerer Jon, det ble nok en innertier! Ikke rart jeg ikke fant noen av søstrene til min oldemor Aslaug Andersen Leite i emigrasjonslistene - de emigrerte sannsynligvis ikke... Det var Aslaug's søster; Kari's sønn Torkel, som emigrerte og som ble administrator av boet efter Thomas Balken i 1920. Mitt forslag Thor Juve fra Seljord var nok et blindspor... Og som du sier var Hilda høyst sannsynlig storesøster til Torkel,hun som i 1900 bodde hos onkel Thomas... Siden Thomas og Olive ikke hadde barn, og Hilda var i slekt med Thomas, ble det nok dessverre for Bengt ingen flere Ramsethere i Tekoa...Sorry Hilsen John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Jeg hadde slik lyst til å finne Hilda Juves utreise/innreise også. Jeg holder en nokså stor knapp på at Kjersti H. Gjuv 16 år i 1893 er 'din' Hilda. Hun reiser ut med søsteren Gunhild, her: Lenke De har samme bestemmelsessted som sin bror? Torkel 11 år senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Nordbø

Hei igjen Jon..Ja alle gaver mottaes med takk!! Det må være Gunhild som kalte seg Hilda i Statene.Hilde ble f.1879 og var 14 år i 1893, det stemmer.. Begge to reiste opp til sin onkel George Balken som bodde i Dane County. Det er her Stoughton ligger... Det er ingen andre fra Hjertdal med på båten, ganske tøffe jenter på 14 og 16 år å legge ut på en slik tur helt alene!! Men det var vel nettopp de med ben i nesen som dro over og som klarte å etablere seg der... Igjen takk og hilsen fra John Ps Denne George Balken var gift 2 ganger og hadde en datter som giftet seg med en Swen Ba/ecker. George selv dør i 1901, såda Torkel drar over i 1904 er destinasjonen Stoughton to a cousin Bekke. Så det var nok datteren til George og hennes mann de skulle til i første omgang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.