Gå til innhold
Arkivverket

[#26890] Åsa Ulvsdatter


Gjest Lars Løkkebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Løberg

Nei, Knut. Har du først erkjent at Åsas foreldre er ukjente, da har du heller ikke lagt noen begrensninger på det mulige. Men jeg må be deg om å løfte blikket enda høyere enn du gjør. Ikke tenk på hvor hennes foreldre kan være - tenk på hva vi vet om Åsa. Du må samle og analysere informasjonen om henne. Glem foreldrene inntil du kjenner kildenes Åsa. Det er du som lager deg selv kikkertsyn her.Og til Tore: Nei, vi mener da slett ikke at Åsa var søster til Karl. Det finnes ingen kilder som belegger dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

I et annet tema her i forumet bla. omkring de samme slekter og problemstillinger, skrev jeg at kildene var gjennomgått for lenge siden, så også de seneste angående dette temaet. Derfor er kunnskapen tilstrekkelig nok omkring det Lars Løberg melder savn om. 'Foreldrene hennes er ukjente' er rettet mot en manglende vidde (utenfor landegrensene) til hvem de kan være. Sannsynligvis var hennes far en islender.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Lars, nå ser du vel bort ifra kilder som Schulerud etc.? (ironi).Jeg får snart sende inn min lille artikkel om Kalib/Kalips til NST.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor  Waler Iversen

Hei :)Til Knut. Det hadde vært fint om du lot oss få ta del i hva du tenker på når du snakker om en islender som en sannsynlig far.Til 'Morrokladden', presiserer jeg at Schulerud ikke er brukt som kilde, men referat.Det skal forøvrig bli artig å lese din artikkel om Oluf/Olav Kalips. Han er jo tipp-oldebarn av Tore Byting, og Holmfrid Jonsdotter. (Sverige)Det kan bli spennende om du vil nevne noe om hans tante Tora, som var gift med Trond på Holter. (Hvam) Den Trond jeg heller mer og mer til må være av Hornes-ætten, (En Sæbjørnsen) men det skal jeg ikke ta opp her, da jeg har et eget innlegg vedrørende diverse Sæbjørner, våpenskjold og fuglehoder, som jeg fortsatt jobber med.Selvtillit er bra å ha, men å latterliggjøre andres arbeid bør vi holde oss for gode til.*Smil* på en solskinnsdag i Drøbak fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Artikkelen skal omhandle Kalib/Kalips, ikke slektens siste medlem (Ole) spesielt - han er jo drøftet inngående nok fra før av. (F eks av Løberg i NST 1988).Jeg trodde aldri jeg ville oppleve at noen refererte til middelalderstoffet i Schuleruds Hafslund-bok. Men nå har jeg opplevd det også !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor  Waler Iversen

Hei Tore :)Grunnen til at jeg refererte fra boka, var selvfølgelig fordi jeg trodde at en kulturhistoriker som Mentz Schulerud hadde kildebelegg for hva han skrev.Verre enn det var det ikke, og jeg tøyler ikke denne strikken lenger.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Rigmor, - jeg forstår det.Det finnes tre-fire menn ved utgangen av 1300-tallet som kunne være hustru Åsas far. (Menn som hittil ikke er navngitt i denne diskusjonen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor  Waler Iversen

Hei igjen Tore :)Ja, jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at du har den fulle og hele oversikten over hvilke Ulver/Ulfer, som kan være aktuelle som fedre til Åsa.At det er tre-fire det er snakk om, har du sikkert også helt rett i.På dette feltet er vel du å regne som en ener, og har sikkert gått igjennom samtlige av de som nevnes;På 1300 tallet møter vi på i D.N. Ulv/Ulf Gudbrandsson Kalib, Saksesson, Gunnarssønn, Olafssønn, Thorgeirsønn, Thoresønn, Thorgilssønn, Ulfssønn, Kettilssønn, Asleifssønn, Aslakssønn, Bassesønn, Jonsson (sønn av Jon Havtorsen) og Holmgeirsson som er gift med Ceciliæ.Da er det eliminasjonsmetoden som må tas i bruk, og luke ut ugresset.Kunne jo vært fint å få høre hvilke 3-4, som du regner med kan være en mulig far til Åsa.Hadde vært fint om du Knut kunne fortalt litt mer om denne islenderen du nevner, og hvorfor du har ham som en kandidat.*Smil* fra Rigmor, som fortsatt nyter sola i Drøbak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Jeg håper ikke at man har glemt muligheten for at Åsa Ulvsdotters far rett og slett ikke er nevnt i noen bevart kilde. Dette er jo det initielt konklusive spørsmålet til Lars Løkkebø. mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

'Kan du angi den sannsynligheten mere eksakt?'Avventer dette noe da det muligens vil medføre noen missforståelser her i temaet, hvis man såpass tidlig skal angi navn og sammenhenger med dertil angitt sannsynlighet.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg har et slektshefte som omhandler ' Jøran Willumsdatter Søegaard , Maren Cathrine Wogn og deres aner ' av Odd F. Fladstad 1984.Tar med dette tillegget : ' Ludvig Algrim ved Borgarsyssel Museum, spesialist på Middelelalder, hevder at Aasa Ulfsdatter er datter av Ulf Jonsson og NN Amundsdatter Hjerne og ikke av Ulf Holmgeirson og Cecilie Jonsdatter. Cecilie og Ulf Jonsson var begge barn av Jon Haftoreson og Birgitte Knutsdatter Lejon. - Algrim viser til en rekke dokumenter og vitneutsagn som grunnlag for sitt standpunkt. - Jeg har ikke anledning til å se hverken de dokumenter Algrim eller de dokumenter mine øvrige kilder viser til. Min kopetanse i middelalderhistorie er også utilstrekkelig til å mene noe bestemt om disse ulike synspunkter.Jeg tillater meg å nevne Algrims standpunkt slik at den som er interessert i å studere dette nærmere kan gjøre dette. - Hvis Algrim har rett så faller slekten Folkunger ut av anerekken og slekten Hjerne må føres inn i stedet. ' ( SLUTT )Hvilke dokumenter er det Algrim viser til ?? - Ifølge Lars Løberg (50) ' Det finnes ikke primærkilder som angir Åsas opphav. Punktum finale. 'Mvh Rita. ( Uten kompetanse på området, Åsa finnes blandt mine aner )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Synd med Algrim, ivrig entusiast, men rotet alt til og fant ikke ut noe nytt. Hyggelig person, men vi kan dessverre ikke bruke mye av hans forfatterskap (som er omfattende). Arkivet ligger vel på Borgarsyssel M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Knut Fjogstad

Til nr. 78 og 86:Etter lengre tids vurderinger av tilgrenset materiale fra bla. Island, finner man usikkerheten mindre ved å gå videre med de norske foreldre til Aasa.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Are S. Gustavsen

Tja, eller skulle jeg si nesten Tja!Knut Fjogstad må nok ty til klar tale og eksakte opplysninger, slik at vi skjønner hvor det hele bærer hen. :-)Jeg personlig mener at sannsynligheten for at Åsa far heter Ulv er 100 %. Men nå er jeg litt redd for å ville rope Ulv i tide og utide. Til slutt blir man ikke trodd når det virkelig gjelder. :-)Are (kremt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Uff da! Rettere sagt: Ulf da!A-ha hadde jo en sang Cry-Wolf, som vel er hakket bedre enn Cry-Baby. :-)Nå er det bare opp til Knut å velge hvilken vidde vi skal befinne oss på. Skal se at vi egentlig venter på en hund som har rømt fra Baskerville. 'Elementary, dear W (..)'.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.