Gå til innhold
Arkivverket

[#26890] Åsa Ulvsdatter


Gjest Lars Løkkebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore H Vigerust

Lars, jeg er helt enig i at identifiseringen av Åse Ulvsdotter i diplomet hhvis 1420 og 1433 er svært usikker. Men å avvise det slik du gjør, uten forbehold, er heller ikke rette måten å gjøre det på. Jeg har to argumenter for: navnelighet og sammenfallende tidsperiode. Så har jeg ett viktig argument mot: Åsa Ulvsdotter i 1420 tituleres ikke 'hustru', noe en skulle forvente hvis hun var identisk med hustruen på Elin i Onsøy. Men avgjørend emotargument er det ikke.Jeg deler ikke Løbergs syn på konklusjonene i Lars-Olof Larssons avhandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Jeg avviser vel ikke identifiseringen helt uten forbehold, helt usannsynlig er ikke det samme som umulig. Jeg må likevel innrømme at jeg vurderte å skrive umulig. Du lister to argument for og ett imot, men ingen av dine tre argument er egentlig vesentlige her. Det avgjørende er at Åsa Ulvsdotter i 1420 opptrer som en selvstendig juridisk person med evne til å inngå rettshandlinger. Kjenner du så Landslova, og vet hvilke krav som der stilles for å kunne inngå slike handlinger for så å sammenholde dette med hva vi faktisk vet om Åsa Ulvsdotter fra 1433-brevet, så synes i hvert fall jeg at svaret er rimelig åpenbart.Du kan i teorien konstruere en vei omkring mitt ressonement, men da må du sette i hvert fall to svært hypotetiske forutsetninger. Og her som ellers: det enkle er ofte det beste. Den enkleste løsningen, den du får ved å lese dokumentene ordrett, er at dette må være to forskjellige Åsa Ulvsdøttre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Etter hva som for meg synes å bli mer og mer sannsynlig er at den Gro UlfsdatterLenkeer søsteren til Aase Ulfsdatter nevnt på Evje i 1420. De kom da begge fra Aaseral - noen få mil fra Evje.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor  Waler Iversen

Hei igjen :)Synes jeg skylder en forklaring på min taushet.Min egen P.C. har desverre 'kræsjet' fullstendig, og jeg har vært heldig å få låne en Lap-Top over helgen.Min hensikt med å referere fra boka om Hafslunds Gods, er som jeg tidligere skrev at det var de aktuelle personene som ble nevnt.Forfatteren og kulturhistorikeren Mentz Schulerud, kan vel ikke betegnes som en 'hvemsomhelst', og man skulle tro at Aktieselskapet Hafslund, derfor ga nettopp forfatteren Mentz Schulerud oppdraget å skrive boken om Hafslunds Gods.Jeg tar imot kritikken jeg har fått fra både liten og stor.... Jeg har ikke vært kritisk nok, og det var veldig naivt av meg å tro at en slik kulturpersonlighet som Mentz Schulerud ikke hadde dekning/kildebelegg for hva han skrev i boka.Denne mannen har tross alt stått for en rekke bra utgivelser, og er også belønnet som sådan.Når det gjelder vår kjære Åsa, vet jeg ihvertfall en ting helt sikkert, og som ingen kan motsi meg på.'Åsa er dau', inntil det motsatte er bevist.Jeg blåste bare litt liv i henne for en stund.Noen hjertesukk til slutt. Jeg kan låne bøker på biblioteket i hopetall. Jeg kjøper den ene boka og hefter, etter den andre. Men, jeg har ikke før gjort meg ferdig med en bok eller artikkel, før jeg igjen blir henvist videre til andre bøker og artikler.Det jeg tidligere har blitt henvist til og lest, er ikke lenger aktuellt, fordi da har det kommet en ny artikkel/bok, som jeg bare MÅ lese, og som motbeviser alt jeg tidligere har lest.God helg og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Som du sier, er Mentz Schulerud kulturhistoriker - og ikke genealog. Han var vel ikke kritisk nok til hva han brukte av underlagsmateriale (les: litteratur) på den slektshistoriske biten. Hadde en genealog gjort en anmeldelse av boka hans, kan det jo hende at den hadde fått negativ kritikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Neida, Rigmor, du har helt rett i at 'Åsa er dau'. Det fremgår klart av 1433-dokumentet, men det og hvem hennes ektefelle og arvinger var er da også det eneste vi med sikkerhet vet om henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor  Waler Iversen

Hei Kristian :)Beklager så mye at jeg ikke svarte deg på innlegget ditt.Jo, Mentz Schulerud var en kulturhistoriker, men bygger ikke genealogi på historie?Eller?....*Smil* til deg fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jo, genealogi bygger på historie, men dessuten mer til. Og med all respekt for Schulerud, manglet han tydeligvis dette - men så var neppe det slektshistoriske det primære med boka hans heller. Man må alltid ha i bakhodet hvorfor boka er skrevet.Genealogi er en eksakt vitenskap. Historie tillater grader av sannsynlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor  Waler Iversen

Hei igjen Kristian :)Mentz Schuleruds oppgave var i dette tilfelle å skrive om Hafslunds Gods, på oppdrag fra Aktieselskapet Hafslund.Hvordan kan vi da Kristian, vite at Mentz Schulerud ikke hadde dekning/manglet opplysninger for hva han skrev?Jeg mener ikke å være kranglete på noe vis, men stiller likevel spørsmålet.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Kanskje man skal stille seg spørsmålet: Hva slags type publikasjon var det Schulerud utga?Oppga Schulerud sine kilder? Om ikke, så er vi berettiget til som positivt kritiske lesere å kunne betvile hva som er fremsatt i trykt form.Om dette er en populærvitenskaplig publikasjon, trenges det ikke noe direkte noteapparat, men det er jo vanlig med en litteraturliste, slik at man kan se hva slags litteratur den angjeldende forfatter støtter seg til.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Hei Kristianref innlegg 61.Således kan man jo ha et historisk slektstre, hvor et sannsynnlig belegg holder, samt et strikt tre basert på eksakt vitenskap ;genealogi.Kverulantisk hilsen Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor  Waler Iversen

Hei Are :)Jeg refererer fra forfatterens forord i boka:' Mye historier fra mange århundeder er knyttet til Hafslunds navn, og mangt er skrevet - om hovedgårdens arkitektur og parkanlegg, om sagbruket ved Sarpsfossen og trelasthndelen, om kongebbesøk og krigsbegivenheter, og om slekter og menneskeskjebner som har hatt tilknytning til Hafslund.Det moderne Hafslund - selskapet med de store kraftverker - har fått sin historie skrevet, i 'Aktieselskapet Hafslund 1898-1948', av Carl Just, og i fortsettelsen om perioden 1948-73, som utkom til 75 åra jubileumet ifjor.Men bortset fra kortere oversikter har vi mangelet en samlet fremstilling av Hafslunds ELDRE historie.En almen beretning om hovedgården og dens skiftende eiere i sagbrukstiden foreligger i nærværende arbeide.Det bygger på et stort og vekslende , trykt materiale - fra personalhistoriske arbeider til reisebeskrivelser, memoarer ogbrevsamlinger - men gir seg ikke ut for å være noe videnskapelig verk. Et slikt foreligger, og er utarbeidet samtidig og parallelt med mitt.Som hovedoppgave i historie ved universitetet i Oslo har Sven G. Eliassen høsten 1973 levert en grunndig fremstilling av ' Hafslund Hovedgård og Sagbruk'. Etc. etc........Så har jeg da fått lagt hans forord på bordet også:*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg eier forøvrig et ekspl av Schuleruds bok om Hafslund. Det er nok hele andre kvaliteter ved Schulerud som gjorde at han fikk oppdraget, enn at han hadde kunnskap om forholdene i middelalderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Selvsagt skal vi avskrive Arnstein som bror. Han var godt voksen i 1363, lenge før forldrene i det hele tatt hadde begynt å tenke på å få Åsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor  Waler Iversen

Hei :)Angående Annstein og Åsa som søsken, tror jeg mest på Lars.Personlig har jeg 21 år mellom mitt første og siste barn, så selvfølgelig er det mulig også i dette tilfelle at Annstein kan være en bror av Åsa.Men. da vil jeg tro at Annstein må være fra et tidligere ekteskap, og at Åsa og Karl er født i et annet ekteskap.Det er jo ingen hemmelighet at menn kan produserer barn lenge etter at kvinnens naturlige syklus har sagr stopp.Jeg var bestemor før mitt siste barn ble født.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Antar at spørsmålet fra Lars Løberg omkring 'man' er rettet mot mitt enkle siste innlegg, og man svarer derfor generelt således:Vi må alle kunne erkjenne at hennes (Aasa olg.) foreldre sålangt er ukjente. Det synes videre klart at den begrensning som er satt på aktuelle mulige U(O)lv(f)'er har gitt et 'kikkertsyn' og medført et bastant blindspor.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.