Gå til innhold
Arkivverket

[#26891] Utvandring fra Polen


Gjest R. Gulbrandsen
 Del

Recommended Posts

Gjest R. Gulbrandsen

Jeg leste i min tippoldefars memorarer at hans familie nedstammet fra polakker som forlot sitt hjemland da det ble delt mellom Tyskland, Østerrike og Russland(trolig ved den første delingen, rundt 1770), og de bosatte seg trolig på østlandet. Finnes det noen registre over 'innvandrere' fra denne tiden, eller noen andre fremgangsmåter jeg kan benytte for å finne ut om mine aner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Vel - du har Tore Vigerusts innvandrerarkiv Lenke - men her finner jeg ingen innvandrede polakker.Uansett blir det vanskelig å hjelpe når man ikke har noen navn. Hva vet du om din tippoldefars aner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg har ennå ikke kommet over innvandrere til Norge før 1800 fra de polske territorier som ble fordelt på 1700-tallet.Kanskje du har navn på denne polakken eller hans etterslekt?Jeg stiller meg dessuten uforstående til at det skulle ha vært noen utvandring fra polske områder som følge av denne delingen -- den historiske utviklingen skulle tilsi noe annet (nemlig at de ble boende). Derimot var Galizien (del av Polen før 1770 og igjen 1920-1945) landet med størst amerikautvandring i hele Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest R. Gulbrandsen

Jeg vet dessverre svært lite om generasjonene mellom polakkene og min tipptippoldefar(Johan Abrahamsen, f. 1843 i Frogn, Akershus):-( Bare at min tippoldefar Aksel Abrahamsen skrev i sine memorarer at 'hans fars far kunne fortelle at deres etterkommere utvandret fra Polen' da det ble delt mellom disse landene... Jeg regner med at det har gått ca 5 generasjoner mellom polakken(e) og Johan...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Den eneste måten å finne ut dette på, er vel å kartlegge din tippoldefars aner. Av erfaring vet jeg at slike nedarvede opplysninger ofte ikke har noen rot i virkeligheten. Det finnes mange forklaringer på slike historier. I de tilfellene der en familiehistorie forteller om kongelig eller adelig opphav, skyldes dette som regel et ønske om at slekten skal fremstå som 'finere' enn det den i virkeligheten er.Jeg vet ikke om polske aner noen gang har vært status - det betviler jeg i og for seg, men en eller annen form for eksotisk opphav er alltid litt mer spennende enn vanlig traust bondeslekt.Nå sier jeg ikke at din tippoldefar nødvendigvis fòr med løgner, men et slikt forbehold bør tas. Men som nevnt innledingsvis - den eneste måten å få bekreftet/avkreftet en slik påstand er å granske din tippoldefars aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Disse eventuelle polakkene kan jo ha hatt tyske navn i Norge (som er enklere å uttale enn polske). Det er klart det skulle være mulig, på lang sikt, å dokumentere utreisestadet til alle immigranter i Norge. Men det fortoner seg som bedre i denne saken, å starte med kartlegging av Johans forfedre.Det er imidlertidig noe som er feil i R Gulbrandsens referat: ''min tipptippoldefar(Johan Abrahamsen, f. 1843 i Frogn, Akershus):-( Bare at min tippoldefar Aksel Abrahamsen skrev i sine memorarer at 'hans fars far kunne fortelle at deres etterkommere utvandret fra Polen' da det ble delt mellom disse landene''.Hva skrev Aksel Abrahamsen? f eks: ''min farfars far [dvs Abraham?] kunne fortelle at deres ETTERKOMMERE [uthevet her] utvandret fra Polen'' ?Hna må vel ha skrevet ''min farfars far kunne fortelle at deres FORFEDRE utvandret fra Polen'' ?Kanskje R Gulbrandsen kan komme med et komplett sitat fra Aksel Abrahamsens forfatterskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest R. Gulbrandsen

ooops... Hadde visst rotet litt der ja...:-s sitat: 'Far var født og oppvokset i Frogn i Akershus, og hans far kunne fortelle at hans forfedre var utvandret fra Polen den gangdet ble delt mellem Russland, Østerrike og Tyskland.'Tror nok ikke polsk blod var noe slekta ville skryte på seg - og det er jo få generasjoner mellom Johans far(sikkert født et sted mellom 1800 og 1820) - dette tyder på at disse polakkene var noe sånt som hans besteforeldre, og dette må da være litt vel 'nært' til å skryte på seg?Jeg har forsøkt å finne ut mer om slekta ved å søke i Digitalarkivet, men jeg finner ikke Johan Abrahamsen i folketellinga fra 1865(jeg finner ham bare i den fra 1875.) Etternavnet fulgte jo hans sønn, så det er mulig at hans far ikke het Abraham, men Abrahamsen, og at Johans bestefar, som trolig var 'fullblods polakk' kanskje het Abraham?(skulle tro polakker, som er slikt et katolsk folkeferd, også bruker bibelske navn...)Tusen takk for hjelp og veiledning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Kirkebøkene for Drøbak og Frogn - dengang del av Ås prestegjeld - finner du en oversikt over her: LenkeEn Abrham Olsen født i 1806 (eller deromkring) burde vel være mulig å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest R. Gulbrandsen

tror nok ikke det dreier seg om den samme Johan i tellingen fra 1875 - denne skal være født i '45, og min tipptippoldefar i '43, men det kan kanskje dreie seg om en feil? Tror at du fant riktig Johan i 65-tellingen, men det står jo bare at han er dagarbeider, og ikke hvem hans foreldre er...:-(Er disse mikrofilmkortene den eneste måten å leite i kirkebøker på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det er fortsatt noe mistenkelig med sitatet ditt, Gulbrandsen. (Nemlig at navnet Tyskland nevnes, i stedetfor Preussen.)Når skrev Aksel ned sine memoarer og er disse bevart i original - i såfall i hvilken stand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Om man da ikke er 'snill' og mener 'Det tysk-romerske rike' som vel ble formelt oppløst i 1806. Tar sjansen på hukommelsen, leste dette nylig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Men det er også helt feil, for selv om Det hellige romerske riket eksisterte helt til 1803/1806, så hadde det ikke erobret noen del av Polen, hvilket derimot Preussen gjorde. Omkring 1900, eller ennå 1920, ville ingen ha funnet på å skrive Tyskland, men Preussen (i en eller annen staveform, kanskje Prøysen). Jeg antar derfor at den siterte teksten er veldig mye yngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest R. Gulbrandsen

Jeg har en kopi av brevet han sendte Folkemuseet, og der skriver han Tyskland... Skulle tro han skrev memorarene rundt 1955(han fikk svar fra folkemuseet som var datert 1955), dvs. han var i 70-årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Takk for opplysningen. Aksel har altså ikke møtt personen han omtaler [farfar, Abraham ol.]. Vi får håpe noen kommer over kilder vedr Johan slik at dette problemet kan løses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om 1900 stemmer så fikk de følgende barn, alle f. i Røyken: 1)Anette 1866, 2)Julie Mathilde 1869, 3)Hulda 1871, 4)Carl Sigvart 1873, 5)Kristian 1874, 6) Jørgen 1876, 7)Petra Charlotte 1878 8) Aksel 1882, 9)Emma 1884. Nr. 1,2,3,4,5 og 7 er funnet i FS, og foreldrene het Johan Anton Abrahamsen og Maren Sørine Christiansdt. Nr. 6,7,8 og 9 finnes i 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Johan Abrahamsen var altså sønn av Abraham Olsen, som å ha vært sønn av en Ola. Ikke noe typisk polsk navn, akkurat.Den polske avstamningen slår sprekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest R. Gulbrandsen

Jeg vil si meg uenig i det siste; hvis denne Abraham Olsen er min tipptipptippoldefar(tipp'ene hoper seg opp), så vil det være naturlig at hans far, som trolig het Ole/Ola, ble født omkring 1785/90. Da er det vel fullt mulig at dennes foreldre var polakker som ankom Norge i etterkant av 1772(første deling), og at de ga sin sønn et norsk navn for å 'gli inn'? Og Aksel kan vel godt ha hørt begrepet 'Preussen' fra sin bestefar, men brukt det moderne navnet Tyskland da han skrev memorarene?(Jeg tror jeg ville gjort det samme om jeg skulle skrive nedtegnelser over mitt liv for de kommende generasjoner..) Hyggelig med ¨å mye respons!:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Det kan vel også være snakk om kvinneledd mellom de eventuelle polske forfedrene og din tipptippoldefar. Men det er vel egentlig ikke noe vits å spekulere så veldig mye i dette. Den eneste måten å komme til bunns i denne saken er å kartlegge samtlige av tipptippoldefarens forfedre noen generasjoner bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det kan være gjennom et kvinneledd, som Andreas skriver. F eks kunne det være Olas ektefelle, Abrahams mor, som hadde polske aner. Men at en polsk mann som ev. kom til Norge før 1800, fikk en sønn med navnet Ola, er for utrolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Familysearch-----ABRAHAM OLSENSpouse: KAREN SIMONSDRMarriage: 28 MAR 1841 Drobak, Akershus, NorwayHusband Age at Marriage: 22Wife Age at Marriage: 24-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

For en gangs skyld forstår jeg ikke helt hva du mener, Tore (22). Det finnes da nok av polske fornavn som begynner på Ol- og som det er naturlig å fornorske til Olav. Ikke minst i Sankt-Olav-tradisjonen finnes det Olav-klingende navn i hele Europa, for ikke å snakke om Olavskirker. Eller har jeg misforstått deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.