Gå til innhold
Arkivverket

[#26906] Ole Pedersen Barbodalen gift med Marthe Jørgensdatter. Ca 1800. Aust Agder.


Gjest Unni Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Knudsen

Hei. Er det noen som har kjennskap til denne familien. Ole Pedersen gift med Marthe Jørgensdatter,han Barbodalen, Aust Agder. Har at de er foreldrene til John Olsen født ca 1809 Tromø sogn, Vestre Moland, Aust Agder, men er ikke sikker på om dette er riktig. John Olsen gift med Anne Serine Sørensdatter Røsvåg?? Hvor er Røsvåg ?? De fikk en datter som giftet seg i Brevik. Denne datteren har jeg funnet, er mest intressert i å finne forfedrene til disse to. Mvh. Unni Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det ville muligens være lettere å identifisere disse personene hvis du sa noe mer konkret om hvor du har funnet dem (hvilke kilder). Gårdsnavnet Røsvåg har jeg aldri støtt på i Aust-Agder. Ellers er det viktig å endre Vestre Moland til Austre/Østre Moland (Vestre Moland ligger ved Lillesand; Austre Moland ved Arendal).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En John Olsen med foreldre blir jf. FS (IGI) født i Østre Moland 9. desember 1809 og døpt samme sted dagen etter. Foreldre: Ole Pedersen og Marthe Jørgensdatter. Og en Ole Pedersen og ei Marthe Jørgensdatter gifter seg (jf. samme kilde) 25. juli 1801 i Holt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er muligens to av John Olsens brødre (fra FS - IGI): 1. Peder Olsen, døpt i Holt 20/9 1802. Foreldrene er Ole Pedersen og Marte Jørgensdatter. 2. Jørgen Olsen, døpt i Holt 26/4 1807. Foreldre: Ole Pedersen og Marte Jørgensdatter.Hvis opplysningene stemmer, må ekteparet Ole og Marte ha flyttet noen kilometer vestover fra Holt til Austre Moland rundt 1808. Hvor i Holt de kan ha bodd, vet jeg ikke, men siden 'Barbodalen' er nevnt, så var det vel dit de flyttet. Det er et gammelt industristed nær Arendal sentrum (dvs. der Arendal jernbanestasjon ligger i dag). Fra 1574 til ca 1660 lå et av landets eldste jernverk der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Når det gjeld Røsvåg, finn eg ingen slike stader korkje i 1801, 1865 eller 1900. Men i ft1900 finst det ein gard som heiter Røsvigen - på Tromøy. Elles er Rasvåg på Hidra utanfor Flekkefjord det næraste eg kjem eit 'våg'-namn som liknar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Ein annan ting. I 1816 budde der ein Elling Pedersen på Barbo gård. Kan det vera ein bror av Ole? Elling, og eg trur òg kona, var mellom dei Gjest Bårdson stal frå då han var der i 1816. Dei er nemnde i tingbøkene frå den saka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei og takk for alle innlegg.Gå inn på 21726 har en etterlysning der fra før.Når det gjelder opplysninger om Ole Pedersen og Marthe Jørgensdatter. Det jeg har kommer her:Ole Pedersen (Barbodalen)gift 25 juli 1801 Holt i Aust Agder, med Marte Jørgensdatter. (Kilder Mormonerarkivet). Sønn: John Olsen F 19 des 1809,Tromø sogn, Vestre Moland. Dpt 10 des 1809 Østre Moland, Kilder (Mormoner arkivet). John gift med Anne Serine Sørensdatter, f ca 1806. Datter av Søren Sørensen Røsvaag.Viet 5 april 1836 Sogndal i Rogaland. John og Anne Serina hadde fem barn, hvor navnene står i den andre etterlysningen. Har ikke funnet noen av disse barna i 1865 tellingen, er det noen som har kjennskap til disse?, er fremdeles intressert i opplysninger om deres forfedere.Mvh. Unni Knudsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.