Gå til innhold
Arkivverket

[#26907] Hvem var foreldre til Rangdi Nilsdatter Spikset d. 1758 eller før 1735 ?


Gjest Rolf K. Lindstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf K. Lindstad

Nils Aslaksen Øfstgarden fikk to døtre ved navn Rangdi mens han bodde på Vestre Spikset (S-Odal VII,279).1)død før 1739 og gift 1708 med Lars Nilsen Årstad, bosatt og formynder på Øvre Sæter. 2)Rangdi f. ca 1696 d. 1719. Nils Eriksen (ca 1644 - 1720), d. på Steinerud fikk også dattra 3)Rangdi f. 1690 mens han bodde på Vestre Spikset (bruk III) men hun ble ifg bygdeboka (VII,282-283) gift 1.g. med Torkel Olsen Jersås og 2.g. med Nils Andersen Øvre Sæter Torkel Olsen Jersås ble ifg bygdeboka (VIII,404) gift 1719 med 4) Rangdi Nilsdatter Årstad (Steinerud)... men Rangdi Nilsdatter Årstad (Steinerud) er jo etter hva jeg forstår... datter av Nils Eriksen Vestre Spikset(III)Ifg bydeboka (VIII,598) ble Lars Nilsen Årstad gift med 5) Rangdi Nilsdatter Vestre Spikset(VII,279) bruker av Øvre Sæter (VI,357) og på Øvre Sæter blir 6)Rangdi Nilsdatter gift 2.g. 1713 med Nils Andersen og de flyttet i 1715 til Vestre Spikset (brukIII). men han som er nevnt her,.. er jo svigersønnen til Nils Eriksen 'Steinerud' som har dattra 3) gift 1708.Så hvem er faren til Rangdi Nilsdatter gift med Lars Nilsen Årstad ?X) Nils Eriksen (1644 - 1720) eller y) Nils Aslaksen Øfstgarden (1638 - 1690) sønn av skredder Aslak Nilsen Slåstad Er det noen som har forsket nærmere på denne floken her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Heijeg vil gjerne kome med et tilleggspørsmål her ... Hadde denne Rangdi Nilsdater en søster som het Goro Nilsdatter 1713-1748 gift med Ola Hansen, Bakli, født på Steinerudtangen 1710-1770?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf K. Lindstad

Nei, Goro Nilsdatter 1713-1748 er datter av Nils Jonsen Sæter født ca 1662 på Sæter engeland u. Nedre Sæter i Ullern som var gift ca 1690 med Borild Olsdatter (VII,483)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf K. Lindstad

Heisann.. jeg var nok litt for raskt ute med innlegget ovenfor da jeg ved en nærmere sjekk ser at jeg ikke har helt nøyaktige opptegnelser på Goro. Jeg har notert side 172, men utelatt kildenavnet..men, jeg tror at Goro er søster av Inger f. 1692 Nilsdatter Sæter engeland gift med Ola Halvorsen fra Graven som bosatte seg på Flaen u. Øvre og Nedre Sæter (VI,403,415) og det skal være Borghild Knutsdatter (ikke Borild Olsdatter) Beklager dette:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Hei Rolf,Beklager at jeg nærmest stjeler saken din, men Hadde Goro og Ole Halvorsen ei datter med navn Randi Olsdatter 1743-ca1801 gift med Nils Hansen, Bakli, Steinerudtangen ??Jeg har oppført En Ola Hansen som far til Goro, Men har ikke skrevet ned hvor dette står i bygdebøkene, beklageligvis..skal gjøre etter hvertDu har iallefall kommet med mye ny informasjon for meg som jeg må se mer på.mvh Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Beklager... jeg røret om på navn her... det var ikke ola som var farsmavnet til Goro, så gjem det siste avsnittet i forrige innlegg.nvh Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

OOOOPS....Jeg så nå at det var Inger som var gift med Ole Halvorsen, altså den mulige søsteren...Da ble det mer oppklarende...Da skal jeg forsøke å ligge nna saken din med mine spørsmål på egne vegne , Beklager..Beklagermvh Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.