Gå til innhold
Arkivverket

[#26908] Johan Bernhard Hansen og Ingeborg Anne Berntsdatter Østernes (Nordkapp)


Gjest Geir Bjernes
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Bjernes

Johan var født 4. mai 1847 på Seivåg i Bodø, i live 1900. Han giftet seg trolig rundt 1875 med Ingeborg, f. 1853, fra Tromsø. I 1875 bodde familien i Grønnegaden i Tromsø by, han titulert logerende fisker. I 1900 bodde familien på Østernes i nåværende Nordkapp kommune. Da var han titulert fisker og strandsidder. De hadde barna (etter FT 1900) alle født i Tromdø: Harald (1876-), Johanna (1882-), John (1887-) og Anne (1891-). Noen som kjenner til denne familiens skjebne etter 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Odd Villy Ovesen

Har kikket litt i kirkebøker for Kjelvik sokn og funnet følgende registreringer relatert nevnte familie:Født 11 sep 1892, døpt 21 mai 1893, Anny Lovise Henriette. Foreldre: Fisker Johan Bernhard Hansen f.1843 og hustru Ingeborg Anna Dortea Berentsen f.1851. Bopel Nordre Honningsvåg.Konfirmert 5 okt 1902, John Ingvard Konstantin Hansen, født 1 mai 1887 i Tromsø, bopel N. Honningsvåg.Død 13 aug 1904, Johan Bernhard Hansen, f.1847 i Bodø, bopel N. Honningsvåg. Dødsårsak: Hjerneslag.Finner ingen registeringer på familien etter Johans død. Anny burde vært konfirmert ca 1907, men jeg kan ikke se at hun er konfirmert i Kjelvik. Det er vel mulig at familien har flyttet på seg etter Johans død, men uten noen indikasjoner på hvorhen, så er det ganske håpløst å forsøke å lete...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Geir Bjernes

Tar frem dette emnet igjen. I følge Digitalarkivets Emigranter fra Trondheim 1867-1930 fremgår det at ekteparets sønn, Harald Bernhard Hansen, f. 1876, og datter, Johanna Berntine Hansen, f. 1882, dro til USA den 12.03.1902 med reisemål Quincoy Washington. Etter at deres far, Johan Bernhard Hansen, f. 1847, døde i 1904, dro enken Ingeborg Anna Berntsdatter, f. 1853, sammen med sønnen John Ingvard Hansen, f. 1887, og datteren Anne Lovise Hansen, f. 1892, til USA den 10.05.1905. Reisemålet var Niobrara, Nebraska, til enkens bror som var bosatt der.Skulle ha vært morsomt om det gikk an å finne fram til denne familien i Amerika!Mvh Geir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Geir Bjernes

Ble så inspirert av alle de fine opplysningene som Jon Torp greide å fremskaffe i emne nr. 68330, så jeg prøver igjen å etterlyse denne familiens skjebne i USA eventuelt Canada.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg kan jo starte her - så kan jo Jon fortsette om han vil -:) Jeg tror dette kan være Anny Lovise som er gift med Fred Schmeeckle:

bilete6776.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Mange takk, Arne! Dette var bra! Utvilsomt de rette personene fra Norge her i 1930!Jeg har imidlertid problemer med å tyde navnet til kona til John J. Hansen, siste bilde, familie nr. 26. Noen som kan hjelpe meg?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

1920-tellingen gir deg svaret:Name: John Hanson [John Hauson] Home in 1920: Stoneham, Weld, Colorado Age: 32 years Estimated Birth Year: abt 1888 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's Name: Olga Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Male Home owned: Own Year of Immigration: 1909 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 1004 Neighbors: View others on page Household Members: Name Age John Hanson 32 Olga Hanson 23 Mildred Hanson 2 8/12 Eayel Hanson 1 1/12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Fred Og Anny i 1920. Her bor også Ingeborg.:Name: Fred Schmeeckle Home in 1920: Stoneham, Weld, Colorado Age: 32 years Estimated Birth Year: abt 1888 Birthplace: Nebraska Relation to Head of House: Head Spouse's Name: Annie L Father's Birth Place: Germany Mother's Name: Hanson Mother's Birth Place: Nebraska Marital Status: Married Race: White Sex: Male Home owned: Own Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 1003 Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Fred Schmeeckle 32 Annie L Schmeeckle 26 Lenard H Schmeeckle 4 3/12 Ruby J Schmeeckle 3/12 Hanson Inezbor 62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Fra 'SSDI' :Name: Fred Schmeeckle SSN: 521-50-1655 Last Residence: 80751 Sterling, Logan, Colorado, United States of America Born: 28 Feb 1887 Died: Jul 1975 State (Year) SSN issued: Colorado (1955)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Takker igjen for en kjempefin innsats, Arne! Det var nok 'Ogle' som var navnet på vedkommende dame i innlegg 8. Tror du det er mulig å finne de andre barna i Amerika?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Med så vanlige navn vil det nok by på problemer med å gjenfinne dem. Det blir altså for mange kandidater med navnet Harald/Harold/Harry Hansen/Hanson med tilnærmet rett alder og immigrasjonsår. Det samme gjelder for Johanna/Hannah. Hun ble vel også gift og skiftet etternavn. Om du har fødselsdato for dem så kan jeg jo se om jeg finner han i disse registreringskortene til WW1, og for hennes del, så kan jeg søke med fornavn og fødselsdato på SSDI og se om hun finnes der. Men da må hun ha blitt gammelMvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Takk for finfin hjelp, Arne! Å lete i amerikanske folketellinger og lignende har jeg ikke kunnskap til, så jeg er svært takknemlig for all den hjelp jeg kan få!Harald Bernhard, f. 27.04.1876 Johanna Berntine, f. 27.09.1882.Tror du det er mulig å finne dødsfallet til ungeflokken her?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei igjen, Geir! Har hatt det litt travelt idag, derfor så sen respons.Jeg kan ikke finne Harald i registreringskortene til WW1. Det er da ikke så usannsynlig at han er død før 1917 -18 eller bosatt annensteds, - kaskje Canada. Heller ikke Johanna er å finne registrert i SSDI.Jeg får ta med det jeg kan finne om barna. Nå kjenner jeg jo ikke til eksakt fødselsdato for dem, så vi kan vel ikke være 100% sikker på at det er de rette. (Legger det nå inn etter hvert som jeg finner noe, så det går nok med noe tid til søk)Her fra 'U.S. WWII Army Enlistment Records 1938 - 1946':Name: Leonard H Schmeeckle Birth Year: 1916 Race: White, citizen (White) Nativity State or Country: Colorado State of Residence: Colorado County or City: DenverEnlistment Date: 28 Nov 1942 Enlistment State: Colorado Enlistment City: Denver Branch: Branch Immaterial - Warrant Officers, USA Branch Code: Branch Immaterial - Warrant Officers, USA Grade: Private Grade Code: Private Term of Enlistment: Enlistment for the duration of the War or other emergency, plus six months, subject to the discretion of the President or otherwise according to law Component: Selectees (Enlisted Men) Source: Civil LifeEducation: 4 years of high school Civil Occupation: Semiskilled routemen Marital Status: Separated, without dependents Height: 69 Weight: 146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Det er mulig at dette er hans dødsregistrering og at fødselsåret 1916 i forrige innlegg er ett år feil. Fra SSDI:Name: Leonard Schmeeckle SSN: 524-01-9948 Born: 1 Sep 1915 Died: Aug 1972 State (Year) SSN issued: Colorado (Before 1951)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Name: Floyd L. Schmeeckle SSN: 524-34-9136 Last Residence: 78521 Brownsville, Cameron, Texas, United States of America Born: 8 Dec 1924 Died: 28 Jun 1997 State (Year) SSN issued: Colorado (Before 1951)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Fra 'U.S Veteran Gravesites':Name: Floyd Lester Schmeeckle Service Info.: BM2 US NAVY WORLD WAR II Birth Date: 8 Dec 1924 Death Date: 28 Jun 1997 Cemetery: Schmeeckle Private Family Cemetery Cemetery Address: Windsor, CO 80550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Name: Glenn O. Schmeeckle SSN: 523-38-6319 Last Residence: 80701 Fort Morgan, Morgan, Colorado, United States of America Born: 13 Jun 1927 Died: 23 Apr 1997 State (Year) SSN issued: Colorado (Before 1951)Det er vel det jeg så langt klarer å finne vedrørende barna til Fred og Anny. Jeg får se litt nyheter på TV nå, så skal jeg senere se det er noe å finne om Johns barn.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Tusen takk for iherdig innsats, Arne! Hva skal vi vel med Jon Torp når en har deg!!Når det gjelder Harald Bernhard, f. 27.04.1876, kan kanskje dette være rette vedkommende?Ved søk i FamilySearch på Harald Bernhard Hansen, country: Canada, fikk jeg opp en verdig kandidat.Harold Bernhard David Hansen (i kirkeboken er nevnte Harald døpt Harald Bernhard Daniel!).Death: 29 AUG 1927Spuse: Constance Gwendolyn ChampnessMarriage: 12 April 1919Vancouver, British ColumbiaHusband Age at marriage: 42Wife Age at marriage: 19En god kandidat? Kanskje Johanna også havnet i Canada?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ja, det er godt mulig, og jeg begynner også å lure på om John og de fleste i hans familie også kan ha slått seg ned der. Jeg får ingen gode treff på dødsregistreringer for hans barn, d.v.s. hvor de har blitt registrert i Social Security i Colorado, som er et av søkekriteriene jeg må få treff på siden jeg ikke kjenner til fødselsdato, ellers blir det for mange 'kandidater' med et så vanlig etternavn som Hansen. Så det kan se ut som om de har flyttet, - i det minste til en annen stat. Det eneste jeg finner er dette fra 'U.S. WWII Army Enlistment Records' som _kan_ være sønnen Arthur J.:Name: Arthur J Hansen Birth Year: 1926 Race: White, citizen (White) Nativity State or Country: Colorado State of Residence: Washington County or City: PierceEnlistment Date: 18 Aug 1944 Enlistment State: Washington Enlistment City: Seattle Branch: No branch assignment Branch Code: No branch assignment Grade: Private Grade Code: Private Term of Enlistment: Enlistment for the duration of the War or other emergency, plus six months, subject to the discretion of the President or otherwise according to law Component: Selectees (Enlisted Men) Source: Civil LifeEducation: 1 year of high school Civil Occupation: Unskilled occupations in building transportation equipment (except automobiles and aircraft), n.e.c. Marital Status: Single, without dependents Height: 00 Weight: 000(Nå har jeg dessverre ikke tilgang til de canadiske folketellingene, - sa det opp for en uke siden da jeg fornyet mitt abonnement hos Ancestry.) Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Takk igjen, Arne! Du har nok fått med deg det meste vedrørende familien her ut fra folketellingene for USA. Det er nok, som du sier, sannsynlig at de canadiske folketellingene kan gi svar på hvor de gjenstående personene i familien har bodd.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.