Gå til innhold
Arkivverket

[#26910] Kristian og Ingeborg Michaelsen - Kristiania 1865 og 1900 - barn til USA


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Jeg har kontakt med en amerikaner som er interessert i mer info om denne familien og deres forfedre:Fra 1865 Kristiania - Kristian og Ingeborg Michaelsen med to døtre: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f70301.wc2&gardpostnr=2544&personpostnr=73219&merk=73219#ovre>LenkeFra 1900: Kristiania – Enken Ingeborg Michalsen med fire barn: LenkeTo av døtrene (Anna og Jenny) dro til Chicago i 1906:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

I manifestet står det at Anna skulle til sin søster Mrs. Martha Anderson, 2340 Fulton Str., Chicago, og Jenny til sin kusine Mrs. Agnes Nielsen, 1788 Sager(?) Ave, Chicago. En Julie Arnesen reiser sammen med dem, og skal til sin datter Agnes Nielsen, adresse som over.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Finner en Sverre Michaelsen i Richmond, Richmond, New York. Han er 47 år gammel, f. i Norge, immigrerte i 1910. Sjømann. Gift med norskfødte Ingeborg, 39 år gammel, imm. 1915. To døtre; Ruth og Doris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Takk igjen Arne! Doris som du fant i melding 3 er amerikanerens mor. Jeg antar at denne meldingen var fra 1930? I så fall er Sverres norskfødte kone Ingeborg f ca. 1891.Hennes foreldre skal være Johan Kristiansen og Aafot F. Herbjornsen, men siden jeg ikke finner noen Aafot, antar jeg det skal være Aagot e.l.Hadde vært fint å finne ut litt om disse også. Jeg har prøvd, men greier det visst ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei igjen, Kari -Opplysningene jeg ga deg sist var tatt fra 1930-Census og det skulle jeg jo selvsagt ha opplyst om.Denne Ingeborg er vel den Ingeborg Christensen vi finner annkommet Ellis den 6. aug. 1915. Hun oppgir da som far Johan Kristiansen med adresse Gruegade 22, - Kristiania. Om du ikke finner dem i 1900, så kan kanskje en adressebok hjelpe et stykke på vei - om den tar med flere av familien, da.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

Has anyone tried to find Martha and Agnes in the 1910 Chicago city dir at A+ ? (the address could match, if they did not move, which is possible) Maybe something can be found indirectly; can you give me a short summary in English? Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Hallo Roger – I have not tried to find out about Martha and Agnes – would be happy if anyone tried.Here is a rather long translation:Kari Larsen, Hakadal, 06.01.2005 18:16 (1) I am in contact with John M. Tromba - an American interested in this family:From 1865 census Kristiania - Kristian og Ingeborg Michaelsen with two daughters: LenkeFrom 1900 census Kristiania – Widow Ingeborg Michalsen with four children: LenkeTwo of the daughters (Anna and Jenny) went to Chicago in 1906: Lenke When did the others g? Sverre is John's grandfather. Jacob and Sverre were seamen, supposedly in New York, but Jacob was lost in a storm. A son Carl may have been born in 1898, and there may be more siblings. Does anyone know the parents of Kristian and Ingeborg? John thinks Ingeborg name was Glborg Aruesen Michaelsen, butt hat may have changed or is a misspelling, since name and year of birth for the children of Ingeborgcorresponds to what John wrote to me.Arne Solås, Bergen, 06.01.2005 19:48 (2) In the manifest is written that Anna were going to her sister Mrs. Martha Anderson, 2340 Fulton Str., Chicago, and Jenny to her cousine Mrs. Agnes Nielsen, 1788 Sager(?) Ave, Chicago. One Julie Arnesen is travelling with them, and is going to her daughter Agnes Nielsen, adress same as over.Arne Solås, Bergen, 06.01.2005 22:04 (3) I find Sverre Michaelsen in Richmond, Richmond, New York (1930). He is 47 years, born in Norway, immigrated in 1910. Seaman. Married to Norwegian born Ingeborg, 39 years, imm. 1915. Two daughters; Ruth og Doris.Kari Larsen, Hakadal, 15.01.2005 14:07 (5) Doris in message 3 is John's mother. Sverres wife Ingeborg must have been born in Norway around 1891. Her parents are Johan Kristiansen and Aafot F. Herbjornsen, since I do not find any Aafot, I suppose it should be Aagot or something like that.Arne Solås, Bergen, 15.01.2005 15:27 (6) This Ingeborg may be the one arriving Ellis at 6. aug. 1915. She have har father Johan Kristiansen with adresse Gruegade 22, - Kristiania.Arne Solås, Bergen, 15.01.2005 15:39 (7) A 'candidat': LenkeArne Solås, Bergen, 15.01.2005 15:57 (8) She is called Christiansen at Ellis. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

John - I'm not quite sure I understand what you mean. You'll find Ingeborg Christiansen at line 23 in the manifest, look at my 'Lenke' #8. The name 'Christensen' was just a mistake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg vet ikke om dette er av interesse, men denne Julie Arnesen, som vel var en tante til Jenny og Anna, reiste fra Kristiania 23. juni 1892 til Chicago. Hun hadde med seg barna John, Agnes og Jacob. Hun var gift, men hennes mann hadde sikkert reist tidligere.I 1900 finner jeg dem i Cook, City of Chicago, (West Town ) - 169 West Huron Str.Julia Arnesson, 'Head', f. juni 1844 i Norge, enke, har født 6 barn, hvorav 4 lever.Agnes f. nov. 1881 og Jacob f. okt. 1885 bor sammen med henne. I 1910 finner vi Julia og Jacob i 3904 West Eberly Ave, - Chicago City. Og i 1930 finner jeg Jacob gift, - om det er den rette Jacob da, men det tror jeg.Jacob Arnesen har da adresse 4453 Laramie, Chicago City. Han er 44 år gammel, imm. 1892, naturalisert, - Clerk - Railroad (tror det er det som står som yrke.) Han giftet seg 40 år gammel (en mulig feil) med Ruth A., 27 år gml. og født i Wyoming av far f. i Iowa og mor f. i Pennsylvania. Hun var 20 da hun giftet seg. De har barna Thomas E., 6 år gml. og Dorothy på 5. Begge f. i Missouri (av far f. i Norge). Jeg finner også en John Arnesen gift med en Helena. Her er jeg noe mer usikker, siden immigrasjonsåret er så godt som uleselig i tre forskjellige tellinger, men det KAN godt være 1892.I 1930 finner vi dem bosatt i 115 Ridgewood Ave, Richmond, Richmond NY.John Arnesen, 49 år gml., eier sin bolig av verdi $5000, - giftet seg 22 år gammel, -'Iron Worker'. Helena, 54 år gml., f. i Norge.Barn: Harry, 25, ug. - Victor, 23, ug., - Milton, 22, ug., Goodwin, 19, ug. og Carl 15. Samtlige barn f. i NY. De bodde også i Richmond i 1920, men i 1910 i 30. WD, Brooklyn, Kings, NY. De hadde da også en sønn Lowell, trolig en tvilling av Milton.Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

Perhaps Agnes marries Niels P. Nielsen, 26 Apr 1905, from FS. I could lookup the m/c later; and try to find some of them in city directories. Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Thanks, Roger!1920 - City of Chicago.Jack Arnesen, 'Head', 34, gift, imm. 1892, nat. 1915. 'Rate Clerk - Railroad'.Julia K. Arnesen, 'Mother', 75, enke, imm. 1892.Nils P. Nielsen, 'Brother in Law', 38, gift, imm. 1894, nat. 1907, 'Artist - Commercial'.Agnes S. Nielsen, 'Sister', 37, gift, imm 1892, nat. 1902.Alice W., 'Niece', 13, f. i Illinois.Norma 'Niece', 4, f. i Ill.Lillian N., 'Niece', 9, f. i Ill. 1930 - 5767 East Circle Ave, Chicago.Niels P. Nielsen, 48, gift 23 år gammel, f. i Danmark av far f. i Danmark og mor f. i Sverige. 'Commercial Artist - Portaits'.Agnes S., 48, gift da hun var 23. Uten arbeid.Barn:Alice W., 24, ug., 'Secretary, Soap Co.'.Norma L., 22, ug. 'Secretary, Distributing'.Lillian N., 19, ug., uten arbeid.William R., 8.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

May 3. 1930 - 6016 Nina Ave., Chicago City, - Institution: Norwegian Old Peoples Home Society.Julia Arneson, 'Resident', 85, enke, imm. 1892.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

When Agnes S. passed, Oct 1950, the son William R. was already dead; the 3 girls had married and where living, and Niels also living. She is in Union Ridge cemetery. I need an email address so the obit can be sent. Norma passed 11/1972. Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Thank you Roger. I have asked John Tromba to give his address here, because he's the one that wanted to know. But f you write to me on kari.larsen@admin.uio.no, I can give you his address.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.