Gå til innhold
Arkivverket

[#26914] Rennebo Pr.gj; Anders Rasmus(s)en 54år i ft1865, bosatt MÆLEN i Hevne


Gjest Gunnar andre myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar andre myhre

Anders var gift med Maren Larsdtr. og hadde barna anton 9 år, johan 6 år, hansine 2 år alle født i Hevne,og Elen Jørgine 16 år født i ørland pr.gj. Hun er min tippoldemor. Men, hvem er foreldrene til Anders.???2 muligheter har fremkommet; A. anders rasm. f. 1812 på Ramsem , sønn av Rasmus Olson f.1762.Og Ane Sivertsdtr. B. Anders 30 (1846)f.Meldal, far Rasmus Sivertsen. Problemet er at jeg ikke kan finne andre en mulighet A. i Rennebu-boka.MVH. Gunnar A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Er det denne du har funnet?ANDERS RASMUSSEN Parents:Father: RASMUS SIVERTSENMarriages:Spouse: MAREN LARSDATTERMarriage: 28 MAY 1846 Orland, Sor Trondelag, NorwayHusband Age at Marriage: 30 Wife Age at Marriage: 23 --------------------------------------------------Giftermålet skulle vel stemme, for bruden stammer fra Ørland og det er ikke uvanlig at giftermålet skjer på brudens hjemsted / i brudens kirke. Her er familien i Hevne i 1865: LenkeMen vær klar over at FS er en base med feil, så det kan tenkes at Sivertsen ikke stemmer…Er dette for øvrig ekteskap nr. 2 for Anders Rasmussen?? Anders Rasmussen Marriages:Spouse: Guru JohannesdrMarriage: 15 JUL 1872 Hemne, Sor Trondelag, Norway Grethe F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar andre myhre

Hei Grethe igjen. Det er nok riktig fam. på lenken.Og Ørlandet pr.gj. omfattet Agdenes som Maren er fra. MEN; Hans FAR Rasmus SIVERTSEN volder et stort problem da i følge FT. og Rennebu-boka er en mulig SIVERT (SJUR) og det er hans BROR f.1792. Og ingen andre Anders f.1812 kan jeg finne? Ekteskap nr.2 var nytt. Hvor fant du dette? MVH Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Berg

Kirkeboka for Hemne, gift 15/7 1872 Anders Rasmusen Holden 50 år faren heter Rasmus Andersen Holden, så dette er nok en annen mann en den som blir etterlyst her.Mvh Margit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gunnar andre myhre

Hei og takk for avklaringen i innlegg nr.4.Da gjenstår hovedspørsmålet. Jeg tror selv at Rasmus Olsen er den rette, MEN.MVH Gunnar A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gunnar andre myhre

Etter og ha fundert mye på dette. Er dette en løsning? Far til Anders døde da han var 2 år i 1814. Og Anders hadde en bror Sivert,f.1792.Kan det tenkes at han oppdro Anders og derfor TRODDE at han var hans FAR og derfor brukte hans navn som også hans MOR hadde som farsnavn?? Dette er bare en teori, MEN??MVH Gunnar A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Inger Bjørnaas

Anders Rasmusen Ramsesløkk, f. 1812, har to uektefødte barn i Orkdal.f. 4.11.1833: Johan (mor: Beret Andersdt. Meaas)f. 3.6.1838: Johanna (mor: Berit Andersdt. Krogen)Det er mulig at disse to Berit'ene kan være samme person, men det vet jeg ikke sikkert.Dette er Anders' bror Rasmus Rasmusen i FT1865, Ørlandet: LenkeEn av faddrene til Johan Andersen i 1833 var Rasmus Rasmusen Wigen.10.2.1842 drar denne familien fra Orkdal til Ørlandet: ægtefolkene Rasmus Rasmusen Vigen og Stenetta Pedersdt.. Deres barn:1) Rasmus, 10 år, født i Meldal2) Ole, f. 15.9.18353) Peder, f. 15.8.18334) Johanna, f. 13.9.1838 Dette kan jo være et tegn på at brødrene Rasmus og Anders begge dro til Ørlandet.Fant ikke Anders Rasmusen i utflyttingslistene fra Orkdal, men de er jo ikke komplette.Hvor det ble av Johan og Johanna vet jeg ikke ennå.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Andrs Rasmusen Ramsesløkk f 1812 hadde en bror Mikkel f 1706. Du finner ham med foreldre, besteforeldre, oldeforeldre og 16 tippoldeforeldre på min hjemmeside:http://home.online.no/~leskjervPå Krogen , Innset finnes Andreas Andersen Krogen f 1740. Han hadde sønnen Anders f 1771. Han reiste ut.. Muligens til Meaas I Meldal, hvor han ble gift og fikk datteren Berit Andersdatter Meaas Krogen, som ble mor til barna Johan og Johanna. Ofte forkommende navn i bergmannsdslekter bakover til Franckeslekten.Håper Inger kan saumfare disse antagelser.Vennligst Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei Inger. Noe av dette har jeg fått fra deg før. Men tusen takk jeg tar imot gjerne. Anders hadde en bror til som dro til Hemne (ivertfall kona i følge Rennebo-boken) Haagen f.1807.Gift 1830 m.Gjertrud Halvarsdotter UV.Leif Kvernhusvik gir oppl. om at Anders var bosatt i Abelvika i Agdenes ved giftemål og Maren f.19.06.1822 på Espe i Agdenes.Forlovere ; Ole Lexen og Ole Hovde.Lexen og Hovden er navn fra ytters på Agdeneset. FS. har en MAREN f.1818 i Stadsbygd/Rissa død i1821, men bl.a. Lensvik ( Abelvika )i Agdenes lå under Stadsbygd pr.g.den gang. Til Leif; dette så kjempemessig ut.Kommer til bake til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.