Gå til innhold
Arkivverket

[#26918] Lorentz Johannesen f.1831 og Antonetta Pedersdatter f.1822 Moskenes


Gjest Karina Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Karina Hansen

Vil finne foreldre til Lorents Johannesen f.1831,ble i 1865 tellingen oppført som født i Skjærstad.Antonetta Pedersdatter var i 1875 tellingen oppført som født 1822 i Bodø. Jeg har søkt litt på FS og fant mulige kandidater til Antonetta: Peder Andersen og Anne Hansdatter,men jeg klarer ikke å finne disse i Bodø tellingene-så jeg kan ikke vite om de er rette foreldre!Lorentz og Antonetta bodde på gården Å i Vest-Lofoten.Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Finner giftermålet i FS, Moskenes 09.09.1855 – brudgommens far: Johan PaulsenLORENTZ JOHANNESEN Male Father: JOHAN PAULSENMarriages:Spouse: ANTONETTE PEDERSDRMarriage: 09 SEP 1855 Moskenes, Nordland, NorwayHusband Age at Marriage: 24 Wife Age at Marriage: 33 --------------------------------------------------Og brudens far: Peder Andersen:ANTONETTE PEDERSDR Female Parents:Father: PEDER ANDERSEN FamilyMarriages:Spouse: LORENTZ JOHANNESENMarriage: 09 SEP 1855 Moskenes, Nordland, NorwayHusband Age at Marriage: 24 Wife Age at Marriage: 33 --------------------------------------------------I 1865 står det at Antonette er født i Flakstad (35 år, f. ca. 1820) [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61859.wc2&gardpostnr=28&personpostnr=199&merk=199#ovre>Lenke, mens, som du sier, står det Bodø i 1875: LenkeI FS finner jeg – som du – denne ”kandidaten”:Anthonetta Sex: F Event(s): Birth: 29 May 1822 Place:Christening: 09 Jun 1822 Place: Bodo, Nordland, NorwayParents: Father: Peder ANDERSENMother: Anne HANSDRSource Information: Batch Number: C427192Source Dates: 1762 - 1845--------------------------------------------------Etter hva jeg kan se, er ikke giftermål (viede) for Bodø registrert i FS. Men på nettsidene til DIS-Norge finner jeg henvisning til Arvid Støvers ”Befolkningen i Bodø 1665-1865” (avskrift av kirkeboka) som følgende personer har sagt seg villig til å slå opp i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Ved ekteskapsinngåelsen mellom Lorents/Antonette i 1855 står det at Lorents er født Beskelvåg og har bosted Tind. Antonette har fødested Bodø.Lorents Sverdrup Maas finner vi født 15.04.1831 og døpt 29.05.1831, uekte, av foreldre, ungkar Johan Paulsen og Karen Maria Nilsdtr., bosted Aae i Moskenes.Jeg finner ingen Antonette født i Moskenes/Flagstad i 1822 +/- 3 år.Ref. KB for Flagstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Det var interessant!Kan man anta at far/mor var født i Moskenes også? Eller at kanskje far var fra Skjærstad ?Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Jeg ser i 1865 tellingen(Flakstad) at Karen Nilsdatter er oppført som 64 år,og født i Tjøte prestegjeld.Hvor er det? Blir det samme som Tjøtta?Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Johan Paulsen: Som foreldre har jeg kun ett alternativ i Flakstad/Moskenes, det er Povel Jonsen (f.1758) gm Ane Hansdtr. (f.1774). Jeg har notert meg 4 barnefødsler for dette ekteparet, dog ingen Johan???Ser vi på konfirmantlistene finner en Johannes Povelsen som blir konfirmert i 1819, 17 år gammel. Povel/Ane får imidlertid en datter Ingebor Kirstine 08.03.1802 - så da må denne Johan(nes) være født 1801 el. 1803 - og som alltid i dette området så kan han være døpt i Buksnes (ikke innført i Flakstad KB).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Det kan jo være mulig! Jeg har søkt i 1801 tellingen på etternavn Paulsen,men kan i utgangspunktet ikke finne noen aktuelle kandidater- da må han være som du nevner være født e. 1801. Men,det kan vel også være mulighet for at etternavnet ikke er Paulsen,men Pedersen e.l.Jeg prøver i allefall videre i min søken....Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Hei igjen.Jeg ser nå at Povel Jonsen som en mulig far til Johan Paulsen ble feil. Denne Povel Jonsen, forøvrig bosatt på gården Helle, dør i 1811. Skiftet avholdes 23.10.1811 og ingen Johan er nevnt i skiftet (kun to gjenlevende barn).Jeg tror at denne Johannes Povelsen som blir konfirmert i 1819, 17 år gammel, er den du leter etter. Foreldrene til Johan(nes) kan (eventuelt) være tilflyttet Moskenes.Dette er ingen enkel nøtt. Som jeg nevnte tidligere kan jeg ikke finne andre Povel/Paul/Poul i Moskenes/Flakstad som barne fedre i denne perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.