Gå til innhold
Arkivverket

[#26923] Barna kalte seg Nortvedt i Kristiania i 1900


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Olaus Theodor Olsen født 1830 i Aker og kone Andrine født 1844 Våler i Jarlsberg bor i FT 1875 i Akersgt. med 4 barn også kalt Olsen. I FT 1900 bor de i Thv. Meyersgt. 27 - foreldrene heter fremdeles Olsen, mens alle barna heter Nortvedt til etternavn? Kjenner noen dene familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Bare en tanke.. hvis Olaus T. Olsen er født i Aker er vel kanskje Nordtvedt i Oslo (bydel Grorud) et mulig opphav til navnet.Kanskje noen vet hvilken kirke som i så fall ville være den aktuelle for dåp (Østre Aker?), og hvis du har 1830 som sikkert fødselsår, ville det vel være verd å sjekke i alle fall.Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjur Madsen

Jeg kan tenke meg 2 muligheter: a) De har tidligere bodd på eller nær Nordtvet gård som ligger ved Kalbakken/Grorud. Barna 'likte' navnet og tok det. b) De har aner som kommer fra en gård med dette navnet. Da behøver det jo ikke være denne gården (Kalbakken/Grorud).I 1830 var det Aker kirke denne gården soknet til(nå kalt Gamle Aker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen

Hei Guro! Jeg tror jeg har løst gåten din, og det er nok som tidligere antydet at familien har hatt tilhold på Nordtvedt. Så på folketellingen i 1875 at Olaus Thedor skulle være født i 1836 og ikke i 1830 som antydet. Fant dåpen hans hos familysearch: Olavus Theodor Sex: M Event(s): Birth: 21 Jul 1836 Place: Christening: 11 Sep 1836 Place: Oslo, Akershus, Norway Parents: Father: Ole GULBRANDSEN Mother: Thale ANDERSDRI FT 1865 finner vi foreldrene til Olavus Theodor på Nordtvedt: Lenke Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.