Gå til innhold
Arkivverket

[#26925] Hitra - Elen Christensdatter


Gjest Terje Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Pedersen

Hitra - Elen ChristensdatterElen Christensdatter var gift før 1732 og bodde da på «Fielde paa Hitteren». Noen som har vært borti denne personen? Hvem var hun gift med? Fikk hun barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Strømman Røvik

'Fielde' peker kanskje i retning Fillan eller Fjellvær på Hitra. Har vært borti en Elen Christensdatter på Fillan, men det er senere. Sjekket opp og fant at denne var født ca 1755. Mor hennes het også Elen (Christophersdatter) og var født ca 1731. Vet ikke om disse damene kan ha noen sammenheng med den du søker, men det tyder på at det kan være snakk om samme sted. Du har ikke noen flere opplysninger da?Mvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Hei Eva, Desverre det er ikke mye jeg vet om denne damen. Jeg kjenner henne kun fra et skifte i Meløy i Nordland i 1732 efter en ugift bror. Der står det kun at hun er gift på «Fielde paa Hitteren» - mannens navn er ikke oppgitt. Der er 6 søsken som alle - bortsett fra Elen - oppholder seg i Nordland. Faren er allerede død, mens moren lever, men der finnes ikke skifter efter noen av disse. De av søskenene som det finnes skifter efter har alle livsarvinger slik at hun nevnes ikke der, og jeg finner henne heller ikke nevnt andre steder. Elen står oppført sist i skiftet, slik at vi må gå ut fra at hun var yngst av jentene. Hun har en eldre søster som må være født ca. 1674, slik at Elen er nok født en gang før 1700. Finnes det noen oversikt over skifteprotokollene fra Hitra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.