Gå til innhold
Arkivverket

[#26927] Berit Maria Larsdatter, hvor kom hun fra?


Gjest Geir Bjernes
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Bjernes

Har i svært lang tid lurt på hvor Berit Maria Larsdatter kom fra. Hun var født ca. 1764 (alder etter FT1801) og giftet seg 26.05.1793 med Anders Jensen (1769-1804) og de bodde på Lappvadmoen i Rana. Etter at Anders døde, giftet Berit Maria seg på nytt med Ole Zakariasen (1770-) fra Brennåsen i Rana, og i 1821 flyttet familien til Malmhaugen i Rana og ca. 1824 til Seljelia i Rana. Maria må ha dødd før 1826, for da giftet Ole Zakariasen seg på nytt med enken Maren Jakobsdatter fra Bjurselvmoen i Korgen. Opplysningene er hentet fra Rana Bygdebok - Mo prestegjeld gardshistorie. Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ikke til mye hjelp, men FamilySearch (IGI - som ikke er til å stole på), har ei Beret Maria Larsdtr f 1766 Mo, død 12. mai 1826.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg vet ikke om jeg kan være til hjelp her, men jeg har registrert en Berit Maria Larsdatter som datter av Lars Fordelsen Fagerlia født 1717. Har ikke registrert kone på han. Han hadde disse barna: Fordel;Berit Maria, Dorthea og Andrine.Lars Fordelsen var bror av min ane Jens Fordelsen Fagerlia. Deres foreldre var Fordel Jonsen Fagerlia og Dorthe Gregusdadatter Jamtlia.Hvis dette er de riktige, kan jeg skrive mer når jeg har fått sett på kirkebøkene. De ble faktisk bestilt for fjernlån i dag. Jeg har jo en del opplysninger videre fra bygdeboka. Det kan jo hende det tar litt tid før jeg får kirkebøkene. Uansett kan jeg se etter Berit Maria Larsdatter når jeg får dem, hvis du ikke har fått svar for lenge siden her da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Det kan jo tenkes at dette er den riktige Berit Maria. Dersom du hadde sjekket dette med kirkebøkene, ville det være fint. Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg skal sjekke dette med kirkeboka når mikrofilmen kommer, men jeg håper du har tålmodighet hvis det tar lang tid før mikrofilmen kommer. Når man bestiller mikrofilmer for fjernlån kan det jo ta alt fra noen få dager til flere måneder før man får dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Hei Anne Lise! Har vært på biblioteket for å sjekke 'din' Berit Maria. Hun er, som du sier, datter av Lars Fordelsen som bodde på gården Berget - s. 404 i Rana Bygdebok. Her oppgis han å være gift med Anne Andersdatter, uten noen henvisning til hvor hun kom fra, eller alder. I tillegg til de barna du nevner, nevnes det en 'Anders' med forkortelsen 'nf' som skal stå for 'nyfødd'!!?? 'Min' Berit Maria er nok neppe identisk med 'din', i og med at Lars Fordelsens datter er oppgitt å være født i 1751, mens 'min' Berit maria er født i 1764 eller 1766. Det er nok et for stort avvik her. Mvh Geir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har prøvd å se etter Berit Maria Larsdatter døpt i Rana 1763-1765, men finner henne ikke som døpt i disse årene. Nå har jeg jo mikrofilmene enda og skal sikkert se disse årene igjen for det jeg holder på med. Så hvis jeg finner noe legger jeg inn svar her. Kirkeboka for disse årene er ikke enkelt å lese, så jeg kan ha oversett noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Hei igjen! Hvis du ser på www.lillebye.no/ane10.htm, person nr. 25, så står det at Berit Maria Larsdatter giftet seg 26.05.1793 i Hemnes kirke. Kanskje kom hun fra Hemnes?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 3 år senere...
Gjest Geir Bjernes

Denne debatten har ligget nede i lang tid, så nå lurer jeg på om det er noe nytt vedr. herkomsten til Berit Maria Larsdatter.Siden sist har jeg funnet vielsen mellom Berit Maria og første mannen, Anders Jensen, som fant sted i Mo kirke 9. s. e. Trin, vel 28. juli, 1793.Så mener jeg at det må være Berit Maria som i scannet kirkebok for Mo er oppført som død 20. mai, begravet 14. juni 1825, da feilaktig under navnet 'Berit Anna Larsdatter'. Hun bodde i 'Hulbekli' eller Seljelia ved dødsfallet, og hun er den eneste ved navnet Berit som bodde på gården der på den tid. Så hun er nok ikke den Berit Larsdatter som døde i 1826, jfr. innlegg nr. 2 her. Hun døde på gården Enge der hun vel trolig bodde som ugift hele sitt liv. At enkemannen Ole Zakariasen giftet seg på nytt i 1826 med Maren Jakobsdatter er vel rimelig i og med at hans første kone døde året før!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.