Gå til innhold
Arkivverket

[#26930] Anne K. Stensdatter på gården Thorrød i Hof, Vestfold 1865


Gjest Heidi Økern
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Økern

Hvem var Anne Kristine Stensdatter som satt som eier på gården Thorrød i Hof i Vestfold ved tellingen i 1865? Lenke Hun var 49 år, enke og hadde ni hjemmeboende barn. Var hun den samme Anne Kristine Stensdatter som er datter av Sten Mikkelsen og Kirsti Nilsen i Eiker og født enten 3. januar 1816 eller 9. januar 1817? Og hvem var hennes avdøde mann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Jeg har gjort et forsøk i å lete etter mannen til Anne Kristine Stenersdatter. La merke til at alle barna het Olsen til etternavn og det vil da være naturlig at far het Ole/Ola. Eldste sønn i barneflokken heter Peder Olsen, antagelig oppkalt etter farfar. Jeg kom frem til at Anne Kristine's mann het Ole Pedersen og det er flere opplysninger å finne i matrikkelen av 1886. Du vil blant annet se at Ole Pedersen's enke driver gården: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Jeg fant følgende vielse i FamilySearch: Lenke Det vil si at paret giftet seg i Eiker og muligens flyttet til Hof senere, om ikke da en av personene var fra Hof!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

17.des 1841 - vielse - Eiker kirke - Anne Kirstine Stensdatter (Sten Mikkelsen) 1816 - Ole Pedersen (Peder Pedersen) 1809.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

19.jan 1817 - dåp - Eiker kirke - Ane Kirstine Steensdatter f.3.jan 1817 - f: Steen Michelsen og Kirsti Nielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei Heidi..Vis du er intresert i opplysninger om forfedrene til Anne K. Steensdtr, så har jeg noe om dem hjemme. Som jeg kan gi deg, men blir eventuelt ikke før i morgenMvh. Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Har nå vært i kirkeboken for Hof å kikket litt etter de personer du ønsker å vite noe om. Følgende funet:dåp 02.12.1860 i Hof kirke. Andreas, f.19.08.1680. Foreldre: Ole Persen søndre Thorrud, hustru Anne Christine Steensdatter. Faddere: (to jeg ikke klarer å lese) pige Karen Sophie Olsdatter Thorrud, Peter Martinius Olsen Thorrud, Simen Olsen Thorrud.-------gravlagt 26.09.1865 fra Hof kirke. Ole Pedersen Torrud, 57 år. Død 12.09.1865 på Torrud i Hof.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei Heidi.Du vil finne paret - Anne Steensdatter og Ole Pedersen - omtalt på side 247 i bygdeboka for Hof. Boka er skrevet av Sigurd Unneberg og utgitt i 1964. Der kommer også en del etterkommere.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Tusen takk Kai, Magne og Tor Kenneth. Dette ser ut til å stemme bra med mine antagelser. Kjempeflott! Magne: Ja, jeg vil gjerne ha mer info om du har. Du kan evt. sende det til heid-o@online.no Og til Tor Kenneth: Har du den bygdeboka? Og går det an å plage deg med noen spørsmål derfra i tilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Her kommer endel oplysninger om Ole Pedersen og hans forfedre. Ole er sønn av gaardbruker Peder Pedersen Berg som er døpt 12/12 1776 og dør 17/3 1848. Det er skifte 18/12 1848 . Han etterlater enken Kirstie Nilsd. og barna:1.Peder Pedersen Berg, 47 år,2.Nils Pedersen Spæren, 45 år,3. Ole Pedersen Thorrud, 40 år, 4.Hans Pedersen Berg, 34 år, Anders Pedersen Berg, 29 år, 6.Simen Pedersen er død i 1847, etterlater 3 barn, 7 Anne Pedersd. g.m. Nils Otter Pedersen Skara og 8 Berthe Marie Pedersd., 32 år.Peder Pedersen Berg er viet 22/10 1798 til Kirstine Nilsd. Horne. Hun er født 11/12 1776 og er datter av Niels Olsen Horne i Vestfossen og hans annen hustru Rønnove Hansd. Stensæt. Når Rønnove dør 7/3 1825 er det oppgitt 7 barn.Niels Olsen Horne er døpt 28/9 1732 og dør 4/5 1807. Hans far heter Ole Hansen Horne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Tusen takk til deg også Arnt for flott info. Vet noen av dere om Anne Kristine Stensdatter og Ole Pedersens datter som het Anne Regine f. ca. 1846, er den samme som giftet seg med Wessel Olsen også født ca. 1846?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Peder Pedersens far heter også Peder Pedersen. Han er født ca 1756 (kirkeboka mangler for perioden 1754-1763.) Han blir gift 1/5 1776 med Berthe Aasulsd. Spæren, som er døpt 27/5 1753 og dør 23/5 1833. Når Peder dør 5/10 1836 har de 3 barn. 1. Peder Pedersen Berg, 2. Simen Pedersen Berg og 3. Siri g.m. John Rasmussen Aas.Denne Peder Pedersens far heter Peder Olsen Berg er født ca 17o5 og blir gift 18/6 1730 med Anne Nilsd. Kolberg. døpt 27/10 1709 og død 25/3 1792. Peder Olsen dør 17/8 1776.71 år gammel. Ifølge kirkeboken har de disse barna:1.Maren døpt i 1731. Datoen mangler, men er sannsynligvis i Januar. 2.Elef døpt 10/8 1732, 3. Ole døpt 1/5 1735. 4. Roneu, døpt 1/6 1738. 5.Ellef døpt 4/11 1742,6.Niels døpt 30/3 1747. og 6. Peder, der dåpsdatoen mangler, men han er konfirmert i 1770.Peder Olsens far heter Ole Pedersen Berg, men er antagelig født på Kortvedt. Han blir gift i 1703 med Olaug Pedersd.Nesthorne. De får 11 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei, Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med Anne Regine/Wessel Olsen. Men for å fortsette med det jeg har begynt på. Anne Nilsd. er datter av Niels Simonsen Nedre Kolberg og Rønnov Madsd. Det er skiftg etter Rønnov 25/9 1744. Barna er 1.Simon Nilsen Nordre Kolberg, 2.Mads Nilsen Wolstad, 3 Anne g.m. Peder Olsen Berg, 4 Marthe g.m. Niels Johannesen Aas, 5. Else g.m. Peder Augustinussen Vestfossen, 6. Kiersten g.m. Hans Haagensen Store Hals. og 7. Ingeborg Nielsd. ugift 22 år.Nils Simonsen er sønn av Simen Olsen og Else Nilsd.Det er skifte etter Simen på Store Kolberg 6/8 1705. Barna er 1.Hans Simensen Ager, 2 Nils Simensen Ager, begge fuldmyndige. 3.Anne g.m. Poul Stenset og 4. Ingeborg g.m. Hans Hobbelstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Berthe Aasuldsd.s foreldre er Aasuld Jacobsen Spærren døpt. 27/8 1713 og Anne Johnsd. De er viet 6/10 1748. Aasuld dør 8/1 1773 mens Anne dør 19/9 1808, 83 år gammel. Det er skifte etter Anne 24/9 1808. Barna er 1. Jacob Aasulsen, 2. John Aasulsen, 3 Niels Aasulsen, 4 Hans Aasulsen, alle myndige og boende i Vestfossen,. 5 Berthe g.m. Peder Pedersen Berg, og 6 Eli 48 år og ugift.Tilslutt vil jeg nevne at Hans A. Gulli, som er ansatt på Statsarkivet på Kongsberg, har skrevet en utmerket bok, 'Hagatæl' der bl.a. slektene på Berg/Kortvedt og Spæren føres tilbake til 1600 tallet.Vennlig hilsenArnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Dette er superflott, Arnt. Tusen, tusen takk for alt du har bidratt med. Kom langt tilbake bare ved hjelp av en etterlysning her på Digitalarkivet! Forresten: fint etternavn du har,- jeg er født i Hole!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei Heidi. Jeg har beklageligvis ikke bygdeboka for Hof, men går du innom et bibliotek, så får du sikkert fjernlånt den. Det er det jeg har gjort. På den nevnte siden vil det da trolig også fremgå ting om denne Anne Regine som du spør om. Flesteparten av barna til Anne og Ole er trolig nevnt der.Jeg har noen etterkommere lagret på data'n som jeg sender deg mail. Det er etterkommere av Anne Steensdatter og Ole Pedersen sin sønn Karl Steen Olsen Thorrud 1853-1904.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.