Gå til innhold
Arkivverket

[#26931] Hjelmeland i Sogn


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

Skal hjelpe noen bekjente i gang med slektssøk og utgangspunktet må bli Hjelmeland i Sogn slik jeg forstår det av de sparsomme opplysningene jeg har fått. Kan hoen hjelpe meg med foreldrene til disse søskene: Mathias død i Bergen på 1960-tallet, barnløs. Andreas født 1882/83/84, død på Ørlandet i 1960-årene. Var det en søster Maria, eller var hun søster til en av foreldrene? Hun skal ha blitt temmelig gammel. Noen mener at det skal ha vært en far til disse brødrene som ble omtalt som Ludvik i Reita. Maria var kanskje søster av denne Ludvik. Familien skal ha bodd i Hjelmeland i Sogn. Jeg er interessert i bygdebok for dette området, har ikke funnet noe på nettet. Men den eventuelle bygdebok kan omfatte et større område der Hjelmeland er med. Er selv totalt ukjent i området.Takknemmlig for opplysninger som kan gi en ledetråd. Hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Gisle. Takker for linken.Hvis jeg bare hadde noen flere opplysninger, ser dette ut til å være en fin søkerside med mange muligheter. Ser at det finnes en bok av Hjelmeland, Olaf: Gardssoga for Gaular. Gaular 1955. Kanskje er dette en begynnelse. Søskenflokken er sikkert større enn de to sønnene, men de har ikke flere sikre navn.Noen av søskene kan være utvandret også. Jeg håper på at noen med lokal kunnskap kan ha ideer.Tror vi holder oss i Gaular til å begynne med så får de andre mulighetene stå åpne så lenge. Hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Jeg sitter og blar i Gaularbøkene for Bygstad sokn, Bind 6a som kom ut i 2000 der er gårdene Indre og Ytre Hjelmeland, men det er ingen av de personer du nevner som jeg får til å passe inn på gårdene. Det finnes også en gård Hjelmeland i nåværende Høyanger kommune, men jeg har ikke tilgang på bygdebok fra det området. Finner heller ikke Mathias Hjelmeland død i Bergen, men finner en Andreas Hjelmeland død i 1961, han er imidlertid født i 1877 på Indre Hjelmeland i Gaular.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Takker for innspill. Mathias som døde i Bergen hadde hus der som ble solgt etter hans bortgang da han ikke hadde arvinger.Jeg har ikke fått hans etternavn, men broren Andreas kom til å bruke etternavnet Eide. Kanskje Mathias brukte det samme navnet.Og kanskje de hadde tilknytning til et stedsnavn/gårdsnavn Eide. Det var jo vanlig å ta gårdsnavn som etternavn. Mathias skulle være eldre enn Andreas. Da jeg snakket med disse som vil spore slekten, ble også Bygstad nevnt.Siden jeg og de som søker opplysninger er helt ukjent i området, er dette vanskelig. Hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Glemte å skrive at Andreas ble forlovet og gift med Petrine og de bodde senere i Langesund. Det er mulig at Maria hører til på Petrines side. Petrine var fra samme kirkesogn for Andreas og Petrine 'gikk for presten sammen'. Nå refererer jeg det som jeg fikk ut av samtalen med de interesserte - det blir bruddstykker av det de husker. Hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Ser ut til at Odd er inne på riktig spor. Jeg får se hvordan dette utvikler seg, kanskje faller brikkene på plass etterhvert. Er Reita en gård/et sted? Og hva er Bygstad? Hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Indre Holmedal er senere blitt til Gaular kommune LenkeBygstad ligger i Gaular. Gården jeg viste til heter Eidet med undertittel Reiten i 1900.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Kjempefint Odd - takk skal du og dere andre ha for interesse og hjelp. Er 99% sikker på at dere har funnet rigtig sted og de rette menneskene. Tror vi overlater til mine bekjente å lete videre - for som de sier 'nå vil de også prøve å spore slekt på nettet og andre steder'.De har i alle fall fått se at i Digitalarkivets debattforum får man utrolig god hjelp - på svært kort tid. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Her er det som står i Gaularboken om gården Eide, bruk 8: Ludvig Hansson Kårstad f.1835 på Selberg, d.1935 på Eide. Gift 1866 med Gunhild Hansdatter f.1840 på Sør Fauske, d.1929 på Eide. Born: a. Ingeborg f.kr.1867. Neste brukar.b. Bertine f.1869, utfl.1888 til Bergen.c. Hans f.1872, gift 1898 med Rebekka Olsdatter Haugsbø, d.1947 på Leirsand.d.Maria Margrete f.1873, d.1874 på Eide.e. Mathias Andreas f.1875. Neste eigar.f. Henrik f.1878, bst. Bergen.g. Maria f.1880. Neste brukar.h. Andreas f.1883 gift 1913 på Vestmark med Petrine Bertilla Gunnarsdotter Ytre Hjelmeland. bst. Ørlandet.Ludvig var brukar på gården fra 1892 til 1919.Eier fra 1919 til 1952: Mathias Andreas Ludvigsen Eide f.1878 på Eide. bst Bergen. brukarar Ingeborg Ludvigsdatter Eide f.kr. 1867, d.1935 på Eide. og Maria Ludvigsdatter Eide f.1880, d.1978 på EideEier og bruker fra 1952 til 1982: Brynjulf Kristoffer Hansson Eide f.1915 på Leirsand. Gift 1945 med Dorthea Johannesdatter Berg f.1918 på Skilbrei, d.1981 på Eide, de har 2 døtre.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Johan.Stor takk for hele søskenflokken.Det er 100% sikkert at dette er riktige familie. Fint å ha når man skal søke etter søskenflokkens besteforeldre. Dette var morsomt.Man mener at en av disse sønnene hadde en forbindelse til en orgelbutikk/-fabrikk? i Bergen. Kan det ha vært Henrik? Og her er Maria som ble nesten 100 år.Da jeg snakket med mine bekjente, var de svært usikre på og skeptisk til om det var mulig å finne familien med så få og usikre bakgrunnsopplysninger. Men ved å legge sammen det lille de mente å huske fra samtaler med sine besteforeldre, var det nok til å spore opp tipoldeforeldre.Tenker de blir både glad og forbauset. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.