Gå til innhold
Arkivverket

[#26932] Syver Knudsen fra Stange til Vernon, Wisconsin i 1850


Gjest Bengt E. Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Öyane

Eg ville berre fortelja at Syver Knudsen og Britha Nitter Johannesdotter og alle borni deira med ektemakar er omskrivne i Gards- og Ättesoga for Luster, band III (1987) under gnr. 71, Höyeim.Med venleg helsing,Lars E. Öyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

BengtTakk for veldig hyggelig tilbakemelding. Jeg gjør jo dette fordi jeg synes det er morsomt. Er du brennsikker på at John L. var i Moorhead i Wisconsin? Jeg finner nemlig kun Moorhead i Clay county i Minnesota. Nok om det. Som du sikkert veit er folketellinga for 1890 i USA gått tapt i brann. Jeg finner en KANDIDAT til Karen (enka etter John L. Ramseth) i folketellinga 1900. Men har ikke dekning for å si at det er riktig dame. Hun er å finne som 29 år gammel enke CarreY Ramseth og 'boarder' i Shawano county i Wisconsin. I Lessor township. Hun er født i Norge av norske foreldre i mai 1871. Hun har født to barn hvorav ett er i live i 1900. Hun er boarder i følgende husstand:Ericksson Ole - Head - april 1854 - 46år - vært gift i 23 år - fødti Norge - mor og far fra Norge - innvandret 1867 - naturalisert - farmerBritha A. - Wife - juli 1858-41år-vært gift i 23 år- født ett barn som er i live - født i Wisconsin av Norske foreldre.Henry E. - son-april 1878- 22år-ugift-født i wisconsin - far født i Norge- mor i WisconsinHilda R. - Niece -april 1889-11år-født i wisconsin-far født i Norge - mor i WisconsinRamseth Carrey-boarder-mai 1871-29 år-enke -født to barn-ett i live-født i Norge av norske foreldre. Intet immigrasjonsår.Det K A N jo være rett dame - og det K A N jo være Hilda R. som er datteren til John L. Ramseth - men det virker noe usannsynlig. Det kan like gjerne være at det ikke er slektninger som Carrey Ramseth er leieboer hos.-------------Jeg finner også at noen har lagt ut et sletstre på genealogy.com. Der hevdes følgende:Generasjon 11. Syver Ramseth født:6 Mar 1823, død: 21 Nov 1903, ) Barn : 2. I John Ramsett født:10 Des 1851,Generasjon 22. John Ramsett født:10 Des 1851, død: 16 Mar 1893, (gift:6 Nov 1889, Karen Ramseth født:28 Mai 1870, død: 15 Apr 1945, (Datter av Paul Ramseth født 6. jun 1842 - død 1918 og Barbara Gammiludstrma ) ) Barn : 3. I Stanley Ramsett født: 24 Aug 1890, Vernon County, WI,Generasjon 33. Stanley Ramsett født:24 Aug 1890, Vernon County, WI, død: 4 Feb 1974, (gift:1 Nov 1919, Hilda Ingaborg Radick født:3 Okt 1889, død: 9 Mar 1938, (Datter av Peter Radick og Ella Eliason ) ) Barn : 4. I Gladys Ruth Ramsett født:Private,Generasjon 4 4. Gladys Ruth Ramsett født:Private, (gift:Glenn Herbert Jahnke født:Private, (Sønn av Herbert Charles Jahnke og Marcella Magdeline Mueller ) ) Barn : I Brian Glenn Jahnke født:Private, 5. II Susan Karn Jahnke født:Private,Generasjon 55. Susan Karn Jahnke født:Private, (gift:James Lee Kappheim født:Private, ) Barn : I Courtney Lee Kappheim født:Private,---------------Jeg har faktisk nokså stor tro på at dette slektstreet holder så noen lunde vann. Jeg finner nemlig Stanley Ramset i census 1910 nettopp i Lessor township i Shawano county i Wisconsin. Sammen med moren Karen som nå er gift på nytt. hustanden i 1910 ser slik ut:---------Hans Ericksson 46 år - gift 2 gang. - vært gift i 8 år. Født i Norge av norske foreldre - innvandret 1869.Karen Erickson - wife - 39 år-gift 2 gang - født i Norge av norske foreldre - innvandret 1888. Har født 4 barn hvorav 2 er i live.Clarance Erickson - sønn - 20 år - født i wisconsin - far fra Norge - mor fra Wisconsin (han er nok fra Hans sitt første ekteskap)Stanley Ramset sønn - 19 år - født i wisconsin av norske foreldreEsther M. Erickson - datter - 2 år - født i Wisconsin av norske foreldre.------------I 1930 finner jeg ganske riktig stanley Ramsett gift med Hilda Radick - de bor sammen med Hildas far Peter Radick. De har 3 døtre: Kathryn M. 9år, Evelyn M. 6år, Gladys R. 1år8måneder.--------Wisconsin Births, 1820-1907 sier at Stanley Ramsett er født 24 Aug 1890 i Vernon county----- Social Security Death IndexName: Stanley RamsettSSN: 396-03-4652Last Residence: 33611 Tampa, Hillsborough, Florida, United States of AmericaBorn: 24 Aug 1890Died: Feb 1974State (Year) SSN issued: Wisconsin (Before 1951 )----------Men du spør jo egentlig hvem Karen er. Hun påstås i slektstreet gjengitt ovenfor å være født 28 Mai 1870 (census 1900 sier mai 1871) som datter av ' Paul Ramseth og Barbara Gammiludstrma' - og død 15 Apr 1945. Videre vet vi at census 1910 sier hun innvandret 1888. Hennes foreldre het muligens Paul og Barbro - det K A N jo være rett..... Karen er fortsatt gift med Hans Erickson i Lessor township i 1920 og 1930 -der gjentas det at hun er innvandret i 1888 - hun er henholdvis 49 år og 59år - gift første gang som 19åring.Jeg virker jo slett ikke urimelig å tro at vi har den godeste Karen født på Tynset her: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/VR/individual_record.asp?recid=28167017&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>Lenke Hva som imidlertid forbauser meg MEGET er at det visserligen ser ut til at den godeste Karen het Ramseth FØR hun giftet seg med en som også het Ramseth. hmmmm..... joda - sånt har jo selvsagt hendt før.....men det er mye snålt å finne i mormonerdatabasen - og slett ikke alt er riktig.LenkeLenkeLenkeLenkeHer er muligens vielsen til Karens foreldre: Lenke------------ Om du vil kan du jo sende en e-post til Janet Phalen - hun vet visst en del om folk i Lessor township. Hun finner du her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Hei igjen Jon.Ditt siste innlegg løste også spørsmålet om hvem Karen er. Her kan faktisk jeg også bidra med noe. Du skrev følgende:2. John Ramsett født:10 Des 1851, død: 16 Mar 1893, (gift:6 Nov 1889, Karen Ramseth født:28 Mai 1870, død: 15 Apr 1945, (Datter av Paul Ramseth født 6. jun 1842 - død 1918 og Barbara Gammiludstrma ) )Paul Olsen, f. 6.6. 1842, Ramset, Stange. G.m. Barbro Iversdatter, f. 21.8. 1838, Gammelutstumoen, Tynset. (Som du også hadde funnet ut. Fantastisk)Paul er sønn av Karen Knudsdatter som er søster til Syver. Med andre ord: John L. og Paul er fettere. John L. giftet seg altså med sin tremenning. (Pauls datter) Om jeg ikke har gått helt surr i kortstokken.Denne Ramsettfamilen har svært mange etterkommere i Amerika. Men det får jeg komme tilbake til i et annet innlegg ved et senere tidspunk. Nå har jeg fått så mye opplysninger som jeg er nødt til å fordøye først.Til Lars. Takk for tipset. Riksarkivet blir snarest avlagt et besøk.MVH Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

BengtDa er det faktisk et system i galskapen. Hvilket betydde at Karen I K K E skifta etternavn når hun gifta seg. Her emigrerer hun sammen med bror og far: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Jada, jada, jada - det første men blir blind på -det er øynene. I census 1900 i Lessor township, Shawano County, Wisconsin. Der bor S E L V F Ø L G E L I G - Karens foreldre. Paul Ramseth - farmer -57 år - født juni 1842 og kona Barbo f. aug 1838. Sønnen Iver (altså bror av Karen) - skolelærer - bor der også. Født Des 1876. OG SÅ - OG DET VAR VEL IKKE VANSKELIG Å GJETTE - - så bor barnebarnet Stanley født Aug 1890 - (Altså sønn av deres datter Karen og hennes avdøde ektemann John L. Ramseth). Til alt overmål er Karens framtidige ektemann Hans Erickson i sitt første ekteskap med Ellinor en av de nærmeste naboene. - Man gikk da ikke over bekken osv...Paul Ramset ankommer forøvrig New York (om morgenen) sammen med barna Karen og Ole med skipet Celtic http://www.norwayheritage.com/p_ship.asp?sh=celti (se bilde nederst til venstre) den 7 Jul 1888 fra Liverpool, England og Queenstown, Irland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Bjerke

Your query interested me, partly because my great-great-grandfather, Niels Gulbrandsen, from Valdres, bought Ramset farm about 1880. And I was acquainted with Rolf Erickson, grandson of Hans Erickson and Karen Ramsett. He was a librarian at Northwestern University in Evanston, Illinois, and very interested in genealogy. And very active in the Norwegian-American cultural community. Håper dette blir av interesse for Dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Jeg sitter her og studerer innleggene så jeg blir grå i håret. At jeg skulle få så mange svar hadde jeg ikke drømt om. Og nå begynner det å bli svært spennende. Nye svar gir som regel opphav til nye spørsmål. Derfor prøver jeg meg med følgende:Hans Erichson, (Karen Ramsetts andre mann) f. ca. 1864 i Norge, gift første gang med Ellinor ?. Hvor i Norge kom Hans fra og hvem var Ellinor? Lar det seg gjøre å finne ut av dette?Til Robert. Alt som kan belyse denne familien er jeg interessert i. Og hva med deg selv. Har du noen forbindelse til gården Bjerke på Vestre Toten?MVH Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Oooouups... det var jammen bra jeg tok en ekstra titt. I Lessor i 1900 er IKKE hans Erickson gift med Ellinor. Hans er derimot enkemann. Farmer. Innvandret i 1867. Vært i USA i 33 år. Han er født Juni 1863 i Norge. Hans har to barn hos seg: Sønnen Elison (som jeg forveksla med Elinor) - sønnen Elison er 11 år. Født i juni 1888 i Wisconsin. Og Sønnen Clarence E. født i mars 1890, 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Her er en arbeidsteori om Hans Eriksens opphav. Teorien er bygget på følgende syltynne grunnlag: Man kan jo leke med tanken om at noen av de norskfødte Ericsson bosatt i Lessor i 1900 og som innvandret i 1867 er i slekt med hverandre.Helge Erickson (innvandret 1867) f. des 1853Ole Erickson (innvandret 1867) f. April 1854 - Han er i 1900 husvert for enka Carrey Ramseth. Som senere blir gift med Hans Erickson.Nils Erickson født i apr. 1861.(innvandret 1867).Hans Erickson født i Juni 1863 (innvandret 1867) - Han blir senere gift med Carrey RamsethPeter Erikson født i Wisconsin i feb 1869 - av norske foreldre bosatt sammen med sin mor som heter Ingeborg Erickson (innvandret 1867)- enke -født Juni 1831 - har født 9 barn - 8 er i live.Jeg ville jo umiddelbart tippe at i allefall Ole og Hans er brødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Til deg Jon...Etter hva jeg så av de som emmigrerte i 1867 shadde alle bosted fet...burde ikke det være sterk indisie på det kan være søsken alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Bjerke

Nei, min bestefar utvandret fra Bjerke i Nannestad.--Hva Hans Erickson angaar: Han er født 26 juni 1863 i Sigdal. Hans første kone var Dina, datter av Elling Syversen. Slektene er behandelt i min bok Manitowoc-Skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

ArildFor det første er det lite trolig at barna som emigrerte i 1867 ble kalt Eriksen ved emigrasjonen. Det betyr at de heller ikke nødvendigvis heter Eriksen i norsk folketelling 1865. Det er minst like trolig at de hadde de en far som var en Eriksen. Nå er slett ikke all norsk emigrasjon fra 1867 digitalisert. - Og heller ikke all immigrasjon til USA for 1867 er digitalisert. Så forsåvidt har vi ikke all verdens å gå på.... - -Finner ingen som passer i census 1880....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Jeg gjorde som Arild foreslo, sjekket 1865-tellingen. Riktignok fant jeg 54 personer som kunne passe og endte opp med følgende kandidatfamile: LenkeIngen av disse er å gjennfinne i 1900-tellingen. Det kan jo tyde på at de har emigrert.Til Jon. Skulle du ha ei Kjersti Eriks. blant dine innvandrer i 1867?MVH bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Nordbø

Hei, Prøver selv å finne ut noe mer om ekteparet Olive Ericksdatter, f.3.10.1844, d.1911 datter av Erick Gulbrandsen Svenskerud og Anne Mathea Knudsdatter Ramseth. Denne Olive var gift med en antatt slektning av meg Thomas Balken (ref.26889)Ham skulle jeg gjerne visst noe mer om. Dere som forsker i slekta Ramseth har kanskje registrert noe om dette ekteparet også?? For ikke å skape for mye forvirring i 26932 kan dere gjerne svare under 26889. Vennlig hilsen John Nordbø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Hei Jon.Bingo! Nå ser det ut som om jeg har fått svar på alle mine spørsmål. Derfor vil jeg si tusen takk til alle som har bidratt og ekstra takk til deg Jon. Nå skal jeg følge innleggene om Thomas Balken (26889) da jeg også er interessert i denne familien. Kona er jo en Ramsetter.MVH Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Det kommer flere spørsmål om Syvers søsken og deres barn i egne innlegg. Det var mange som dro til Amerika. Men først må jeg få drøvtygget på alle opplysningene om denne familien.MVH Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Hei Robert.Jeg er meget interessert i bildet. I tillegg til at deler av familien har hatt tilknytning til denne gården, samler jeg på gamle bilder av Stange-gårder samt andre bilder fra Stange. Bilde fra Ramset gård har jeg ikke fra før.Min e-mailadresse er: b-vestha@online.noMVH Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.