Gå til innhold
Arkivverket

[#26935] Bergensbrannen 1916


Gjest Eva Kalmér Savjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Kalmér Savjord

Da Bergensbrannen brøt ut i 1916 hadde min oldefar Mikal Johannessen et skomakerverksted i Strandgaten i Bergen.Familien bodde ovenpå verkstedet.Her leide de også ut rom. Er det noen som vet om noe skomakerveksted i Strandgaten ( husnummer )Han hadde sannsynligvis dette verkstedet i 1912 også. De mistet alt i brannen.Bortsett fra en poselenskanne og en pute. I asken etter brannen fant min oldefar sin skomakerhammer. Etter brannen ble det byggd barakker for de husløse.Kan noen av disse barakkene ha blitt byggd i Repslagerbakken 2 ? I følge min mormor så bodde de i Sandviken etter brannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Kalmér Savjord

Hei Odd , Takk for tipset selv om jeg ikke fant det jeg lette etter på siden du foreslo. Ved søk på ' litt om Sandvikens historie ' fant jeg litt om nødboliger etter brannen i 1916.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

For de husløse etter brannen i Bergen i januar 1916 ble det bygd brakker i 1916 på Årstadvollen, Meyermarken, Møllendal, Nordnesdepot og Grønneviksøren, og samme år igangsatt bygging på Wilhelmineborg og Solheim. I årene som fulgte kom det brakker i Kroken, på Sverresborg, Fredriksberg, Dokken, ved Årstad kirke, Bredalsmarken og Brochsgaten.Hvor skomakermesteren med familie flyttet kan man nok finne i arkivet fra Bergen folkeregister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.