Gå til innhold
Arkivverket

[#26941] Henrik Monsen Nordgulen, f. 1807, S&F (foreldre)


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Han ble gift med Ingeborg Larsdtr Haveland 29.6 - 1828 i Gulen. Finner dette paret som mulige foreldre : [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=vigule79&gardpostnr=833&merk=833#ovre>Lenke Paa FS finner jeg saa at far til denne Mons Hansen, han het Hans Villisvig.Er det noen som kan hjelpe meg videre her?Hvem var foreldra til Synneve Henriksdtr Tvedt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Finner i allefall Henrik som føderådsmann i 1865; hans kone ser ut til å være en del år eldre enn ham: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61411&gardpostnr=48&personpostnr=335&merk=335#ovre>LenkeOg her er Ingeborg Larsdatter på Haveland, Eivindvik, 1801 LenkeHer er giftermålet mellom Mons Hansen Nordgulen og Synnøve Henriksdatter Tvedt –trolovet 28.05.1803, gift 09.07.1803 Lenke Vi ser her at Synnøves bosted er Tvedt ved giftermålet i 1803.Her er Mons Hansen på Nordgulen i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk for innlegg, spörsmaalet er naa, hvem var Hans Monsson Nordgulen (53 aar i 1801) og kona Kari Paulsdtr (56 aar i 1801) Ekteskapet med Kari er hans andre.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Brennsæter

Det virker da som en nokså lett kan komme et stykke videre her (innlegg 3). Dette ser ut til å være giftermålet mellom de to: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exePå FS er det bare to personer som ser ut til å stemme innefor ± 2 år: Hans foreldre er da Mons Nordgulen og Zazilia (sveisent navn forresten)han er døpt 1. sept 1748. Hennes foreldre er Paul Steene og Birthe, hun er født 8. okt. 1745.Vil tro at basene med døde fra Gulen 1779-1815 og 1816-1825 kan gi noe mer opplysninger om noen av disse.Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har faatt litt videre hjelp med kopi fra bygdebökene og det viser seg at det ikke var Kari paalsdtr som var mora, men Hans Monssons förste kone, Marthe Endresdtr Virkedal. Jeg sitter og leser dette akkurat naa. Dersom andre er interesserte, kan jeg sette opp det jeg har saa langt. Takk skal du ha for innspill allikevel-:) Jeg har hatt litt problemer med databasene fra S&F, det staar at de gaar tilbake til 1660, men slik ser det ikke ut.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Brennsæter

En liten kommentar til det siste du skriver i innlegg 5. Databasene for hele S&F dekker ikke alle prestegjeld i hele perioden fra 1669 og framover (hadde det nå vært så vel). En må bare gjøre noen søk der en velger alle termer for å danne seg en oversikt over hva som er med fra det enkelte prestegjeld. Det varierer veldig! Disse databasene bør generelt brukes med forsiktighet. Der det finnes data for de enkelte kommuner/prestegjeld er disse å anbefale.Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, jeg skjönte det da jeg prövde paa Eivindsvik. Det ser ut for at det er lite för slutten paa 18OO tallet. Men saa tar det jo tid aa drive med slikt og vi faar bare sette pris paa at det er blitt gjort saa mye av de som har tid og energi til det.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.