Gå til innhold
Arkivverket

[#26943] Eiliv Vatnes SEGLMERKE(ætling av Godøy og Synnes)


Gjest David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Gjest David Widerberg Howden

Hei jeg lurte min forfader Eiliv Sæmundsson bonde på gården Vatne i Ørsta(Sunnmøre)han brukte et bumerke med et skjold som viser en øks. dette brukte han i 1624.-hans far var Sæmund Erlendsson Godøy på Vatne(-1569) han brukte et lignende men da uten skjold i 1569.-han hadde jordegods i Vatne,Hovdenakk Brautaset og på Godøy.-hans mor Solveig Eilivsdatter skal ha vært av Synnes-ætt. og var datter av Erkebispens setesvein i Romsdal: Eiliv Bårdsson(-1591-).her kommer noen tegninger av bumerkene brukt av disse:(tegnet på pc for hånd-hadde ikke scanneren helt for hånden!.Hvilke lavadelsslekter finnes det som bruker øksen i sitt våpen-synes jeg husker at en av slekten Hvite skal ha brukt en øks.bilete0224.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg har ikke kunnskap om denne konkrete slekta, men mitt inntrykk er at øksa var et veldig vanlig symbol i bumerker og segl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.