Gå til innhold
Arkivverket

[#26949] Albert Hedemark - handelsgartner Kristiania


Gjest Harald Oftedal
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Oftedal

Handelsgartner Albert Hedemark drev blomsterforretningen 'Albert Hedemarks blomsterforretning' i Kristiania. Han er født i 1869 og døde 08.01.1937. Men jeg finner ham verken i FT 1875 eller 1900. Kan noen hjelpe meg med flere opplysninger om hans opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Akselsen

Hei. Kan bare fortelle deg at Hedemarks blomsterfor. lå i Hagegata, der hvor Tøyensentret er nå. Er født og oppvokst ved Hagegata, og husker frk. eller fru Hedemark. Dette var jo i 50-60 årene. Men det finnes sikkert bilder fra den tiden. Hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Men den adressen som Nina fant i 1900 er også intresang for meg! mange hilsen Egil S. (med e.f. fra Hagegt. omr.!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Se at Albert har fått barn (!).Solveig Hedemark k født 1897. Som trolig er født i dette område i Kr.a, men når dør kona - og hennes navn - , +/- 1897? Her er det litt å leite etter! hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Oftedal

Albert var første gang gift med Sofie Andersen. Hun døde i barselsseng i 1898, men datteren Solveig overlevde og vokste opp.Men kan noen fortelle meg hvem som var far til Albert? Jeg vet såpass mye at faren ikke het Hedemark fra fødselen, men ble tildelt det navnet etter sitt svennestykke som kunstsmed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Fant én dobeltgj. ?Albert HEDEMARK Birth Date: 3 Aug 1912 Death Date: 29 Sep 2000 Social Security Number: 075-03-5305 State or Territory Where Number Was Issued: New York Death Residence Localities ZIP Code: 32962 Localities: Tropic, Indian River, Florida Vero Beach, Indian River, FloridaHelt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Albert Hedemark, gartner gift med Sofie Andersen bodde i Trondhjemsveien 24 21.02.1897 da Solveig ble døpt i Fødselsstiftelsen, født 11.02.1897. Familien flytter til Fjeld Gade 3 i løpet av 1897. (Kilder Rikshospitalet Mini 9 og Kristiania Adressebøker). Sofie er opplyst født i 1873.Viet i Petrus kirke ( gamle Paulus kirke, ny Paulus reist 1892 ) 06.12.1896. Feilaktig opplyst 06.11 ved Solveigs dåp. Han født 1869, Østre Aker, konfirmert samme sted 30.09.1883, sønn av huseier Anton Hedemark. Hun født 1873, døpt Gamle Aker, konfirmert i Petrus menighet 1888, datter av gartner Lars Andersen.Sofie dør 03.05.1898 i Fjeld Gade 3 av hjernhinnebetennelse, begraves 09.05.1898, Sofienberg kirke. (Petrus Mini 3)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I 1875 finnes det en Johan Albert Johansen f. 1870 Chr. som pleiesønn på Odolingpladsen i Grue Hedmark. Kan det være en mulighet?Ellers så fantes det: Albert Knudsen f. 1869 Grønland Chr. og Ole Albert Olsen f. 1869 Chr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Albert født 16.08.1869, døpt Østre Aker 1869 17.10.1869 sønn av smeden Anton Nilsen Hedemark og hustru Karine Olsen. (Østre Aker Klok 3)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Og Berit, den du fant i 1865 er vell kun 'steinkast' (eller x 2) unna sønn 's bo sted i 1900. hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Her er en Anton Nielsen Tobæk, f. 2/7-1826, som flyttet fra Løten til Christiania i 1849.LenkeHan kan passe bra til å være faren til handelsgartner Albert Hedemark. I følge FamilySearch giftet Anton Nilsen Hedemark (25 år) seg 8/11-1851 i Vor Frelsers kirke m. Karine Olsdtr. (27 år). Hans far var Nils Arntsen og hennes far var Ole Poulsen. I FamilySearch finner jeg ellers barna 1) Richard, f. 15/1-1855 (døpt i Gamle Aker kirke), 2) Niels, f. 30/1-1856 (døpt i Gamle Aker kirke), 3) Justine Constance Albertine, døpt 8/5-1859 i Grønland kirke, 4) Nils Otto, f. 18/2-1864 (døpt i Østre Aker kirke), Kristian, f. 23/1-1867 (døpt i Østre Aker kirke). Justine og Nils Otto finner vi sammen med foreldrene sine i 1865, Kristian bodde med kone og sønn i samme huset (men ikke samme husstand) som Kristians mor, Karine Hedemark, i år 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Og nå fant jeg denne i FamilySearch:Anthon Nilsen, f. 2/7-1826, døpt 20/8-1826 i Løten, Hedmark, død 18/9-1882. Foreldre: Nils Arnesen og Randi Andersdtr.Farens navn passer bra, selv om ikke skrivemåten er helt lik. Ved å sjekke kirkeboka da Anton giftet seg og da han døde, burde det være mulig å identifisere ham med sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Akselsen

Hei til alle. Må bare si at dere er flinke til å hjelpe andre som står fast med slekta. Da Fjellgata kom på skjermen gikk det opp for meg hvorfor det tok så lang tid i Hedemarks blomsterfor. Min mor kjente jo damen bak disken ! Begge var jo fra Rodeløkka, og min mor hadde slekt i Fjellgata. Så takk til dere for lyset som kom på !! Til Egil: send meg en mail anaks@online.no Hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Oftedal

Takker hjerteligst for alle oppklaringene. Jeg har kommet et godt stykke videre med alle de gode innspillene jeg har fått.Har lyst å be om hjelp til utforskning av en annen gren som er så vidt berørt tidligere. Det gjelder datteren Solveig, som ble født i 1897. Jeg sa feilaktig at moren Sofie døde i barselsseng med henne. Det er ikke riktig, for Albert og Sofie fikk en sønn, Alv, i 1898. Det var i den forbindelse Sofie døde. Alv ble fostret opp hos en venn av Albert som het Jacob Hjortland (f 1862) og kona hans som også het Sofie. De hadde ingen barn selv, men var velstående nok til å forstre opp pleiebarn. Alv dro senere til Amerika og giftet seg der og fikk 2 gutter.Jacob Hjortland var i følge FT1900 født i Mandal/Halsaa. Men er det noen som kjenner opphavet hans? Er det noen som kjenner opphavet til Sofie Hjortland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Jakob Jensen f. 1862 gift Paulus Menighet 2-11-1890 med Sofie Emilie Olsen f.1862, Fedre var Jakob Jensen og Samuel Olsen. Det er vel Sofie som er her i 1865 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.