Gå til innhold
Arkivverket

[#26957] Schrøder familen fra Holmestrand


Gjest Bjørg Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Aasen

Jeg leter etter bosted og etterkommere etter Ingeborg Cecilie Schrøder f. 1775, d. 25.08.1810. Hun er datter av Johan Christian Schrøder f.1740 og Catarina Olsdatter i Holmestrand. Ifølge boka Holmestrandiana ble hun gift med Casper Hansen Holm den 25.08.1803 eller 1802. De skulle ha 2 døtre sammen. Jeg har leita og leita i folketellingene, men finner ingen av de i Vestfold. Under folketellinga i 1801 bodde hun fortsatt hjemme hos foreldrene i Holmestrand. Jeg er etterkommer av broren til Ingeborg, som heter Ole Christian Schrøder f. 1770 og døde 28.02.1840. Er det noen 'der ute i det store rommet' som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hvis du vet hvor Ingeborg døde i 1810, kan du sjekke om det er et skifte etter henne. Skifter for Vestfold finnes i Statsarkivet i Kongsberg, ellers har bibliotekssektoren, som driver fjernlån for slektsforskere, kjøpt mye mikrofilm av kildemateriale. Kanskje du skulle høre på nærmeste bibliotek om det er leseapparat og film der, ev. om film kan lånes inn? Jeg har heller ikke kommet noe lenger med hennes barn / etterkommere. Mvh Grethe F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Funnet på FS og må sjekkes mot kirkebok: Casper Hansen Holm gift 25/8 1802 Holmestrand med Ingeborg Cecilie Schrøder. Barn, alle døpt Holmestrand: 1)Karen Maria dpt. 13/5 1804, 2) Johanne Katrine dpt 26/1 1806, 3) Anne Sisillia dpt. 11/8 1807, 4) Hans Christian dpt. 1/1 1809 og 5)Ingeborg Sessillia dpt. 30/4 1810. Alle sto her oppført med etternavn Kaspers...Ingeborg Cecilia Schrøder f. 1775 Holmestrand døde 25/4 1810, foreldre Johan Christian Schrøder og Catherina Olsdt.Tydeligvis død i forbindelse med siste barns fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Helt på sidelinjen: Tenkte også på farsnavn Kaspersen / Caspersen, og prøvde, men det er ikke alltid man lykkes. Ville bare si at dette var veldig bra, Berit!Grethe F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Aasen

Tusen takk til dere begge to. Jeg har lett på Caspers..... i digitalarkivet, men ikke funnet noe sikkert. For 2 år siden satt jeg med kirkebøker fra Holmestrand på biblioteket i Bø. Skal ta det opp på nytt i vinter. Til deg Berit, siden jeg ikke er den store eksperten; hva er FS? Igjen tusen takk, det er godt det finnes slike som dere. Hilsen Bjørg Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

FS er forkortelse for Familysearch (mormonerne). Dataene der er av variabel kvalitet og MÅ alltid sjekkes skikkelig mot kirkebøker da det kan forekomme direkte feil. Men den er til veldig god hjelp når man ikke vet hvor, når eller f.eks. navn på ektefelle eller barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Aasen

Takk igjen til deg Berit. Jeg har Internettadressa til mormonerne, har også brukt den litt i slektsgranskingen min. Enig med deg at dataene der ikke helt er å stole på. Jeg må nok sette av fridagene mine til å leite i kirkebøkene på biblioteket. Ser nå at jeg skrev feil dato i det første innlegget mitt. Ingebjørg Cecilie døde 25.04.1810 iflg Holmestrandiana. Den datoen kan jo være feil hvis siste barn ble født 30.04.1810. Hilsen Bjørg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Aasen

Hei igjen Berit. Jeg maser litt jeg da, til deg som sitter med kunskapen. Nå har jeg vært på FS og søkt på Ingeborg Cecilie, Casper og Kaspersen og fornavna til barna. Ok med Ingeborg både dåp, gift og død. Jeg søker tydeligvis ikke riktig når jeg ikke får opp noen av barna. Jeg forlanger ikke dataopplæring i FS, men vil/kan du kort fortelle hvordan du søker? Jeg blir ikke sur om du ikke gjør det! Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du bruker foreldresøk på høyre halvdel. Fyll KUN inn Father=Casper. Last name = Hansen. Mother=Ingeborg. Ikke noe mere enn det. Barn 13-17 er dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Aasen

Hei igjen. Ja da, jeg fant de jeg. Tidligere søkte jeg med begge foreldrenes navn, da fikk jeg ingenting opp. Takk ennå en gang. Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre   Larsen

Holmestrand er et vanskelig område for slektforskere, mange fra Holmestrand foretok kirkelige handlinger både i Sande og spesiellt i Botne kirke. Indelingen av byen varierer med tiden, forstedene hørte tidvis til omkringliggende sogn. Resultatet av dette kaos er at også bygdebøkene i området overlapper hverandre. Botne bygdebok, Sandeboka og Skogerboka kan med fordel gjennomgås, og for å gjøre forvirringen komplett, Skoger lå både i Buskerud og Vestfold. Så til Schrøder, Det fantes en Ole Schrøder Oberst og Ridder av Sverdordenen, født 1763,gift i 1794 med Johanne Petronelle f. Gruner på gården Valde i Sande. Han døde 25.12.1824 og hun 03.03.1849, 78 1/2år gl.Dersom du har noe spor av ett gårdsnavn slår jeg gjerne opp, Holm kan også være Holm i Hurum på den andre siden av fjorden, jeg finner ingen som passer på Holm i Sande. Kåre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei.Noen utdrag fra Botne bygdebok:S-502, Søndre Bås.'- - solgte en part til Høker Casper Hansen Holm i Holmestrand for 1250 riksdaler'. Kan ikke finne han nevnt senere under Bås.S-837, Lille Hillestad.'Inger Kristoffersdtr giftet seg igjen i 1811 med Casper Hansen Holm i Holmestrand(Sønnen Fredrik Holm eide Nedre Gausen 1875-89)'S- 68, Nedre Gausen.'Peder Amundsen Agerholt - - solgte Nedre Gausen i 1875 for 10 000 spd til svogeren Fredrik Holm, 1875 - 1889. I 1889 eide han Grefsrød, f. 1823 i Holmestrand, d. 1889 på Toten; g.m. Elen Lovise Amundsdatter Agerholt, f. 1824, d. 1905. To barn født på Grefsrød: Olevina Amunda Fredrikke(tvilling), f. 1857. - I Holms eiertid ble bruksnr 4 ekspropiert av jernbanen.'Siden du tydligvis har tilgang til 'Holmestrandiana' vil jeg henvise til diverse Holm. Særlig sidene 199 og 200.Ta kontakt hvis du ikke har tilgang: thode krøllalfa online dot noPaul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Aasen

Hei til Kåre og Paul, og takk skal dere ha. Homestrandiana fikk jeg låne gjennom biblioteket i Bø. Som nevnt i første innlegg, har jeg alle mine ledd fra Johan Ch. Schrøder f.1740. Slektsgransking er farlig moro, så jeg tar med alt jeg finner av sideledd også. Har ganske mye, men mangla Ingeborg Cecilie Schrøder. Iflg 'folkesnakk' kom det 2 brødre Schrøder til Botne på 1700-tallet. De var tyske loser på hollandske båter. Jeg har også kommet over oberst Ole Schrøder, men har ikke funnet noen tilknyttning til min familie ennå. Til deg Paul; Botne bygdebok kan man kanskje låne via biblioteket? Er det flere av de? Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei.Tror ikke du finner mer i Botne bygdebok enn det jeg har skrevet, men den er å få fatt i via biblioteket.Det er nok i 'Holmestrandiana' du vil finne mest.Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Kjersti O. Skagen

Hei !Ingeborg Cecilie Caspersdatter Holm, født 22.04.1810 i Holmestrand, datter av Casper Hansen Holm og Ingeborg Cecilie Schrøder, ble gift med los Ole Christian Olsen, født 26.12.1792 på Færder,Tjøme. De var bosatt på Torgersøya, Vallø,Slagen i Sem. De fikk 6 barn: 1)Otto Christian f.01.07.1833, 2)Gregorine Ingara f.29.12.1836, 3)Caspar f.13.09.1838, 4)Julius f.03.04.1843, 5)Hans Jørgen f.26.12.1848, 6)Oluf Marinius f.01.08.1853.Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Aasen

Tusen takk skal du ha Kjersti! Tenk å bry seg med å gi meg disse fine opplysningene etter siste innlegg for 2 år siden! Jeg hadde giftemålet deres, men ingenting mer. Hvor fant du barna? Var det i kirkebøkene for Sem? Jeg spør og jeg spør, grunna fortsatt leiting i kirkebøker etter etterkomlingene til, ref. første innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Hei til Kjersti og til Bjørg,Jeg må også få takke Kjersti for særdeles nyttig informasjon. Det ble lett å spore familien i FT 1865 med dette som bakgrunn; bosatt i Sem - her er de aller fleste Lenke !Kjell H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjersti O. Skagen

Ingeborg Cecilie er min tipp-tipp oldemor, så jeg har en del opplsninger om deres etterkommere. Barna finner du i kirkebøkene for Sem og Sem/Slagen prestegjeld. Du kan også finne mer om slekten på www.Vestfold-slekt/net., Nøtterø bygdebok(Skrøslingen) og bygdebok for Sem og Slagen bind 1, annen del om Torgersøya som også ligger på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Aasen

Hei Kjersti. Takk for infoen. Da er vi jo av samme slekta du og jeg. Nå får jeg 'kaste' meg over sidene du nevnte. Mange takk igjen.Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.