Gå til innhold
Arkivverket

[#26959] Fossum i Sparboen rundt 1800


Gjest Mads Rongen Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Mads Rongen Jensen

Andreas Olsen gifter seg i Vadsø d.09.07.1843. Det er i kirkeboken oppgitt at han er 34 år, er født i Sparboen ved Trondhjem og at hans far er Ole Fossum. Han ble boende i Varanger hvor han fikk minst 4 barn og han har etterslekt i dag.I folketellingen 1801 for Sparboen prestegjeld (Sparbu i Nord-Trøndelag) er det to sokn, Schey (Skei/Ogndal) og Hegning (Henning). Det er en gard ved navn Fossum i hvert av soknene. Det er i folketellingen 1801 menn ved navn Ole på begge disse gardene som aldersmessig kan være far til en sønn rundt 1809.Er det noen som kan hjelpe meg videre i å stadfeste om opplysningene i kirkeboken fra Vadsø vedrørende fødsel og far til Andreas Olsen kan bekreftes, og i tilfelle slektskapsforholdene videre knyttet til foreldrene til Andreas Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Beate Runde

Hei! Ettersom jeg også er interessert i dette legger jeg til litt tilleggsinformasjon. Andreas kalte seg Andreas Olsen Thrane. Hans datter het Amalie Johanne Andreasdatter Tranhe.Jeg ser i FT1801 at det finnes en gård ved navn Thrana i Schey Sogn i Sparboe Prestegj. LenkeKan Andreas kanskje være født her?mvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Køhl

HeiAndreas blir født utenfor ekteskap den 13.11.1807 i en plass under Trana i Sparbu. Han blir døpt den 10.01.1808 i Mære kirke. Far: Ole Olsen Fossum Mor: Anne Kristoffersdatter Tranaplass.slik står det i kirkebok for Sparbu 1795-1816, side 218. År 1808.'1ste Sönd: eft: H 3 K d ved Kjedahl.döbt uægtb: Andreas föd under Qvart. Trana d 13 Novbr 1807. Moderen er pige Ane Christophersdatter Tranapl. som har udlagt til Barnets fader Ungkarl og Dragun Ole Olsen Fossum i Sparboens præstegield. Dette er deres 2dre gang de begge have giort sig skyldig i denne forbrydelse. Test:Svend, Sivert, Malena Trana, Rasmus og Ane Löe, Berithe Stigumspl.mvh Arild Køhl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mads Rongen Jensen

Takk Arid Køhl, dette var et meget oppklarende innlegg. Jeg har til nå ikke forstått hvorfor Andreas Olsen oppga sin fars navn som Ole Fossum men skrev seg selv for Thrane.I hvilken/hvilke kommuner ligger gårdene Fossum og Trana i dag ?Eva Beate Runde: Jeg har registrert at Andreas Olsen Thrane og Lisa Greta Mattisdtr. Roska fikk barna Grethe Marie f.1843, Ane Sophie f.1846, Amalie Johanne f.1850, Elisabeth f.1852 og Nikolai f.1855, alle født i Vadsø.Min interesse for familien er via Ane Sophie. Som (det nå ser ut til å være sannsynliggjort) fikk hun som sin farmor Ane Christoffersdtr. en uekte sønn - Anton Kristian Ovesen f.1863 i Vadsø.Mvh Mads Jensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Beate Runde

Hei igjen! Kjekt å se at vi er flere som leter etter felles aner. Min datter er etterkommer av Amalie Johanna . Hvis du er interessert i å vite mer så er adressen ebrunde@online.no mvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mads Rongen Jensen

Hei !Jeg må finne ut av litt mer om dragon Ole Olsen som (antakelig) var logerende på Fossum og Ane Christophersdatter som bodde på en plass under Trana i 1807/1808.Er det mulig å finne ut av mer om deres opphav, og om hva som skjedde med dem videre?Er det mulig å finne konfirmasjonen til deres uekte sønn Andreas i kirkebok for Sparbu? Er det mulig å finne Andreas registrert som utflyttet i kirkebok for Sparbu?Hva betyr det at det i kirkeboken er bemerket at de begge to ganger har gjort seg skyldig i denne forbrytelse. Menes det på vanlig måte leiermål, eller har de begge faktisk to ganger fått barn utenfor ekteskap?Så vidt jeg forstår ligger Trana nær opp til det som i dag er Steinkjersannan. Ole Olsen var dragon. Kan det knyttes noen kommentarer til ugifte militære og pikene på plassene under de større gårde i distriktet?Bygdebok for Sparbu og Ogndal ser ut til å bestå av mange bind. Hvilke bind omfatter gårdene Trana og Fossum og hvilket bind skal man låne for å finne relevant lokalhistorie?Mvh Mads Jensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Køhl

HeiAndreas ble konfirmert i Skei kirke, Ogndal i 1824. Han er da innskrevet som 'Andreas Olsòn Wiibe'. Foreldre: 'Ole Olsòn Fossum og pige Anne Christopherdtr Trana'. Karakter i kunnskap og oppførsel: 'maadelig'Det vil vel si at Andreas var i tjeneste på gården Vibe/Vive da. Jeg har ikke funnet noe om Andreas eller hans foreldre i Bygdabøkene for Sparbu og Ogndal, under Fossum, Trana eller Vibe. Skal se litt mere i kirkeboka om jeg finner første 'leiermålet' til Ole og Anne.mvh AK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mads Rongen Jensen

Hei Arild Køhl!Takk for at du har sett i Bygdabøkene for Sparbu og Ogndal. Når det ikke finnes noe om Andreas eller foreldrene hans der, kan man jo bare håpe at det kan finnes ledetråder til flere opplysninger i kirkeboken.Et skritt er å se om det kan finnes sammenheng mellom den dragonen Ole Olsen som i ft.1801 var logerende på Fossum og faren til Andreas.Mvh Mads Jensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.