Gå til innhold
Arkivverket

[#26963] Inn og utflyttinger fra Beitstad, Namdalseid og Malm før 1900


Gjest Inger M. Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger M. Hanssen

Er det noen som har opplysninger om folk som har flytta til eller fra gamle Beitstaden, før 1900? Dette er folk som flytta i Norge. (Ikke Amerika)Skal etterhvert bruke opplysningene i ei bok om disse som flytta herfra eller hit til Namdalseid, Beitstad og Malm. Er også svært interessert i bilder av disse folka.Alt om disse flyttingene har interesse for meg.Med vennlig hilsen Inger M. Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger M. Hanssen

Navnet og hvor vedkommende flytta er til nytte for meg, det behøver ikke være så mye opplysninger før det er til hjelp. Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anne Karin Hegre

Hei! Min oldefar Petrus Johansen Buvarp flyttet fra Namdalseid til Vikna. Du finner ham i folketellingen 1900 i Vikna, på Ulsund. Håper dette kan være deg til hjelpAnne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Hei! Siden dere er inne på Buvarp, kan jeg opplyse om at min ane Thor Pedersen Buvarp f. 1770 og hans kone Guri Olsdatter flyttet med sin sønn Jens (f. 1705 på Buvarp) til Jøssund i Flatanger. Du finner Thord Pedersen på Opplandøvnett i Fosnes i 1801.Med hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger M. Hanssen

Fant heller ikke Thor i listene mine, disse som flytta før 1817 er vanskelig å finne for meg. Dessuten var presten ikke så sikker på å føre folk inn på listene, eller kanskje folk ikke varsla om lyttinga? Begge deler tror jeg er tilfelle. Takk for opplysningen om Thor. Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Om Kristoffer Kaspersen fra Overgårdsplass i Namdalseid og hans efterkommere, se min bok «Slekten Wølner». Kan lånes på velholdte bibliotek! Se dessuten i stedsregisteret i Del 2B under Namdalseid og Steinkjer. Jeg har bildefilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Johan Arnt Pedersen f. 1849 flyttet fra Beitstad til Loppa i Finnmark mellom 1865 og 1875. I 1865 bodde han hos mormoren Agnethe Jacobsdatter på Brattlien/Brattliplass. Agnethe (f: 03.09 1796) var innflytter til Beitstad, fra Gaukstad på Biri, trolig før 1822, da Johan Arnts mor, Anne Martha Arntsdatter, ble født. Johan Arnts far var en Peder Ingebrigtsen, sannsynligvis utenfor ekteskap. Agnethe var gift med Arnt Johnsen fra Rissa (f: ca. 1782). Finer du ut noe omkring utflyttinga og farsslekta til Johan Arnt, er jeg glad for all informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Jeg har omlag tjue personer som kom til Øksnes, Andøy og Sortland, men det blir for mye å ramse opp i en mail. Har laga til ei fil, og trenger en mailadresse å sende den til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger M. Hanssen

Hei. Her er e-postadressen min:setter@start.noVil svært gjerne ha opplysningene du har. Det er flott om du sender dem til meg. Terje Pedersen, takk for tipset, skal låne boka. Hvor finner jeg stedsregistret? På nettet? Har en Christopher Kaspersen Overgårdplass, han er sønn til Kasper Nils Jørgen Amundsen, f. i Biri og kona Gurine. Det behøver jo ikke å væære den samme. Per Helge Segelsten, Arnt Jonsen har jeg ikke mye om, han er trulig fra Rissa. i 1818 da han gifter seg med Agnete så er han skriver på glasverket her på Namdalseid. Jeg har 7 barn i denne familien. Har du ikke navna på disse så bare si ifra. Har desverre ikke mer om Arnt. Vennlig hilsen Inger M. Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Rasmus Eliasson f 24 jul 1775 flyttet fra Beitstad til Lofoten Paul Andersen f 1811 flyttet fra Beistad til Lofoten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Inger: Jeg visste ikke at han var skriver på glassverket. Det finnes kanskje dokumenter derfra, som kan gi flere detaljer? Jeg går ut fra at du heller ikke har mer om Peder Ingebrigtsen, Johan Arnts far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger M. Hanssen

Otto Jørgensen. Fant ikke disse to i prestens avgangslister, det er ikke uvanlig, disse listenne er langtfra fullstendige. Går ut fra at Rasmus er Elias Tessems sønn? Og at Paul Andersen er denne: Povel med disse foreldre: Anders Estensen og Povelina Eliasdatter Westvigtrøen? Aner du når disse kan ha reist fra Beitstaden? Per Helge: Johan Arnts far er kalla Dahl når Johan Arnt ble døpt.Det er alt som står. Anne Martha har en sønn til: Jonathan, f. i 1865, far er Ole Olsen Wæder.Anne Martha gifter seg i 1874 med enkemand Peder Jensen Tinglum.Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Lypart Møller

Hej Inger M Hanssen. Flytteregistrering: Side nr.: 365. Flyttedato: Mars 1873. Bopel: Biri Glasverk. Utflyttet til: Aasnæs Glasverk. Flytteattest dato: 09.01.1879. Diverse: Flyttet til Aasnes Glasverk, derpå til Sarpsborg, Vallø og Christiania, hvor de nu er. Personer registrert: Peter Joachim Andreas Lypart *2/2 1835, glaspuster. Pauline Petersdatter Lypart *25/5 1836, hustru. Axel Manuel Petersen Lypart *30/3 1865, Uconfirmert barn. 21/5 1880 drager familien til Amerika. Venlig hilsen Helen Lypart Møller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei Inger.Ref: Beitstadboka, Gårdshistorie, bind II, side-191, første avsnitt:'De fire siste og Mikal er det ikke funne spor etter - - '.Mikal Johannessen Rostad flyttet til Svolvær hvor hans sønn Edvard Christian Oluf Rostad ble døpt 04.08.1840.I 1848 nevnes han som skomager ved dåp av sin sønn Hans Jentoft.I 1853 nevnes han som skomager 'av Bjørvaagen'i forbindelse med vaksinasjon av sin sønn Edvard.Mikal er min tippoldefar.Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger M. Hanssen

Hei Paul. Takk skal du ha. Dette er akkurat hva jeg trenger av opplysninger. Disse som bare reiste avsted er ikke så greie å få tak i. Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Rasmus reiste til Nordland og ble kontorist hos Arctanger i Vesterålen. dette var jo før 1798, da han giftet seg. Dsesverre ikke tatt tid til å granske den saken, men du har han muligens. Dro vel via Bindalen om jeg ikkehusker feil.Paul flyttet ca 1840 til Nordland.Paul og Rasmus var i familie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger M. Hanssen

Er årstallet for fødsel rett så er det vel disse to. Jeg sjekka kirkeboka og fant bare disse to som passa, men en kan jo ikke være helt sikker. Skal sjekke bygdeboka kanskje det er noe å finne der. Takk for opplysningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

En del av opplysningene jeg har om Elias Larsen og denne familien er fra Haakon Kvam.Et spørsmål som stod igjen i opplysningene til Haakon var om Ane f 1809, konfirmert Klæth 1824 som datter til Anders Estensen og Pauline Eliasdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei Inger.Holder på med denne familien, og har tatt utgangspunkt i:Ref: Beitstadboka, Gårdshistorie, bind II, side-191, første avsnitt:'De fire siste og Mikal er det ikke funne spor etter - - '.Har ikke sjekket fødslene i kirkeboka for Beitstad. Jeg har bare tatt de ut av bygdeboka, men har tidligere gått lett gjennom KB for Vaagen. Har den nå i bestilling for grundigere gjennomgang.Mikal flyttet som før skrevet til Vaagen. Han er jeg som før skrevet, sikker på. Han er min tippoldefar.De andre støtter seg bare til løse notater fra første gangs gjennomgåelse av kirke boken.Kristofer, f. 1810 ble etter det jeg kan se av FT 1865, Tollbetjent i Trondhjem.Kirstine, f. 1812 finner jeg igjen som fadder og mor i Vaagen gift Zindsen.Johan Petter, f. 1815 er fadder i Vaagen i 1845.Kornelius, f. 1825 er fadder i Vaagen i 1851.Pauline, f. 1827 er fadder og mor i Vaagen 1852 og 1851(far Lars Ingebrigtsen, Børvågen)Ingeborg Anna, f. 1818 har jeg litt problemer med, men det går igjen en Ingeborg Anna Rostad som fadder i Vaagen fra 1845 og utover. Men, det kan like gjerne være Mikals kone som også heter Ingeborg Anna(?). Mikals kone kalles vekselsvis: Ingeborg Anna, Ingeborg Eliasdtr., et sted Ingeborg Marie Eliasdtr.Så det er meget mulig at Ingeborg Rostad er den I. R. som er f. 1818.I såfall flyttet alle ungene til Vaagen untatt Sivert, f. 1798(til Opdal) og Kristofer, f. 1810(til Trondhjem).Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger M. Hanssen

Otto Jørgensen. Hei, sjekka dåpen på Ane og fant en Anna dåp i 1809 i januar. Foreldre: Anders Estensen og kona Paulina Eliasdatter Westvigtrøen. Vestvik er i Beitstad. Om dette er rett Ane er ikke godt å si for meg.Paul Thode. Hei, takk for nye opplysninger, det er flott for meg og mine bokplaner. De eneste jeg fant utflyttinga til er Kornelius, f. 1825, han er ført i kirkeboka i 1845, presten skriver: flytta i 1841. Fant også Pauline, presten skrev den inn i 1849. I bygdeboka står det at ho flytta i 1842, det er sikkert rett. Det var dårlig kontroll, særlig på utflyttinger. Innflyttinger ble i alle fall fanga opp når en unge skulle døpes, noen gifter seg eller konfirmasjon.Det er veldig typisk at utflyttingene til de andre ikke er innført i kirkeboka.Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger M. Hanssen

Har microfilm og leseapparat. Fant den i kirkeboka der. Det er ikke akkurat der presten skriver ryddigest, det må jeg si. Men det er etter mange år blitt litt enklere å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.