Gå til innhold
Arkivverket

[#26963] Inn og utflyttinger fra Beitstad, Namdalseid og Malm før 1900


Gjest Inger M. Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei Inger,denne [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11868.wc2&gardpostnr=75&personpostnr=835#nedre>Lenke familien mener jeg må ha flytter fra Beitstad mellom 1790 og 1800. (Haagen Olsen m/kone Gertrud Rasmusdtr og de 3 barna Gaut, Willas og Hedvig Kirstine.)Se forøvrig innlegg 16777, Lenke og 16705,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ellen Margrethe Kaurin f.7/6 1765 Vardø FI -8/7 1821 Beitstad, gift med Paul Brun f. 25/11 1757 Sparbu-8/1 1830 Trondheim.Lorentz Christopher Brun f.8/4 1796 Beitstad-27/11 1854 Trondheim, gift med Anne Regine Schmidt/Smith ca.1798 Beitstad-9/9 1851 Trondheim, og alle barna deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Hanssen

Hei Jan Peter og Berit, takk for opplysningene.Jan Peter Wiborg: Jeg skal sjekke om noen av barna Gaut, Willas og Hedvig Kristine er født her i gamle 'Beitstaden' . Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kariann Johannessen

Hei På min mann sin side har jeg en ane som kommer fra Beitstad : Ole Andreas Martin Paulsen Sandaunet (Bartnes) f.26 jan 1845. Foreldre:innerst Poul Martinsen og hustru Marith Thomasdtr. Ole flytter til Bergen og gifter seg her 3.11.1878 i Domkirken med Ragnhilde Monsdtr Røsland (fra Hosanger) De har barn i sammen. Ole Paulsen dør i Bergen 21 feb 1906. Håper dette kan være til hjelp. Mvh Kariann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger M. Hanssen

Hei Kariann, det er til hjelp, det er sikkerrt, takk!Jan Peter Wiborg: Har sjekka kirkeboka og funnet1785 copulered: Haagen Olsen Hundset og Hertrue Rasmusdatter.1785 dåp Rasmus Haagensen Hundset1787 dåp Haagen Hundsets barn: Ole.Dette er sikkert barna til Haagen og Gjertrud.De andre 3 barna er ikke døpt her i gamle BeitstadenDet nesten ikke mulig å tro at dette ikke er samme familien som du har funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei Inger,Takk for opplysningene! :-)Man må nesten da gå ut ifra at det er de riktige personene, og at de flyttet til Øksnes før Gaut ble født, altså ca. 1788-1794.Da må de to småguttene ha blitt igjen i Beitstaden, kanskje hos noen slektninger? Men er ikke det litt rart? De 2 guttene kan ikke ha vært mere enn maks 6-7 år...Rasmus Haagensen var skysskar for presten i Beitstaden (Midelfart), og flyttet med han til Alstadhaug i Skogn i 1815, når denne fikk ny sognepreststilling i Alstadhaug. Rasmus stiftet der familie med ei Jodda Olsdatter. Hun var opprinnelig fra Snåsa, men hennes familie byttet gård med en i Beitstaden på slutten av 1700-tallet.Rasmus & Jodda er forøvrig mine tipp-olde foreldre.. :-)//Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Hanssen

Har sjekka litt i 1801 tellinga og det er i alle fall ingen andre Haagen Olsen og Gjertrud Rasmusdatter, men de kan selvfølgelig ha dødt inne 1801, men dette er ikke mye trulig. Kan alikevel sjekke dødsfall i den perioden senere. Da kan vi jo være enda sikrere.Dette med å sette igjen de to guttene her, ja det kan en spekulere litt på men det var ikke uvanlig at unger måtte bort og arbeide ganske tidlig. 6-7 år var gammelt nok til å kunne gjere nytte for seg som gjeter og anna arbeide. Det var tøffe tider. Er du en etterkommer etter glaspuster Wiborg som var på Aasnæs Glasværk her på Eidet? Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Hanssen

Hei Jan Peter. Har sjekka dødsfalla i kirkeboka mellom 1758 - 1800 uten å finne Haagen og Gjertrud der. Har du hørt historier i slekta om at de skulle være fra Beitstaden eller Trøndelag? Slike historier er vanligvis pålitelige og kan legges stor vekt på. Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Jeg har registrert noen personer fra Beitstaden som dukker opp i kirkebøkene for Rødøy.Cornelius Mikelsen, f. ca. 1836 (Far: Mikel Ingebrigtsen) Ove Edvard Olsen, f. 1834 Andreas Benjamin Knutsen, f. 1851 Ane Marie Johannesdatter, f. 1826 (Far: Johannes Pedersen) Fredrik Gustav Olsen, f. 1852 Anne Marie Pedersdatter, f. 1851 (Far: Peder Pedersen)For noen av dem har jeg også opplysninger om hvem de giftet seg med i Rødøy.Hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Nilsen

Hei! Min tippoldemor Oline Berntine Olsdtr.kom fra Namsos i 1872 til Hovden,Bø i Vesterålen.Hun var født 30/04 1853 i Beistad på gården Tørring, foreldre var Ole Martinus Olsen og Anne Gurine Olsdtr.I 1863 flyttet familien til Overhalla. Hun giftet seg i 1873 med Petter Andreas Nilsen.Hun har en stor etterslekt i Vesterålen. Mvh Bent Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Hanssen

Hei Bent. Er interessert i litt etterslekt også, for ikke å snakke om hvor interessert jeg er i bilder om det finns. I tilfelle du har bilder så finner du epostadressen min i et innlegg lengre opp på denne siden. Vennlig hilsen IngerHei Jan. Har sjekka litt i kirkeboka for å finne mødrene til disse som flytta til Rødøy.1834 dåp Ove Edvard (Ove?).Foreldre: Gmd. Ole Olsen og kona Gjertrud Eriksdatter Myrmoen u/ Overgaard.1836 dåp Michael Cornelius. Foreldre: Michael Ingebrigtsen og kona Maren Johansdatter Stjernenpl.1851 dåp Andreas benjamin. Foreldre: Knus Severinsen Folladalen og kona Jonetta Paulsdatter.1852 dåp Fredrik Gustav. Foreldre: Gmd. Ole Pedersen og kona Karen Marie Eriksdatter Malmarkaunet.1859 dåp Anna Marie. Foreldre: pige Malene Olsdatter Overgaardplads og ungkarl Peder Pedersen Buvarpplads. (Peder av Nystufolket her på Eidet.)Anne Marie Johannesdatter finner jeg ikke født her, leita fra og med 1824 til og med 1829. Det er ei Anna Marie Johannesdatter f. i 1835 i Orkdal, det er kanskje ikke den samme, stor forskjell i fødselsår. Denne Anne Marie er også av Nystufolket. Ikke godt å si. Aner du om det skal være samme slekt?Vennlig hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldar Gundersen

Hei Inger I mine notater har jeg Peder Haagensen, f. 1795 i Nes på Hedmark, og kona Karen Jacobsdatter, f. 1793 i Jevnaker innflyttet med to barn, Hans og Johannes, til Aasnæs i Beitstaden 1827. Senere fikk de tre barn til, født i N-T. I 1829 flytter familien til Bangsund og senere til Overhalla, og videre til Loppa i Finnmark hvor Peder dør1862. Karen flytter tilbake til Vemundvik hvor en av sønnnene bor. Andre av barna flytter også tilbake til N-T. Sønnen Hans flytter tilbake til Hedmark, men etter å ha stiftet familie der, flytter alle tilbake til Fosnes ca. 1860. Jeg har endel flere opplysninger om Peder og Karens etterkommere om det skulle være av interesse. Mvh Eldar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Nilsen

Hei igjen! Jeg sender deg en mail med etterkommerne av Oline og Petter samt bilde av Oline og Petter på sine gamle dager. mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Hanssen

Hei Eldar. Er svært interessert i alle opplysningene du har om Peder og Karen. Fant dem ikke i prestens innflyttingslister. Det er ganske mange som mangler der!! Hilsen IngerHei Bent. Takk for bilder og slektsopplysninger. Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Til innlegg 37: Cornelius Mikelsen ble gift 16. juli 1868 m. Christense Maria Pedersdatter.Ove Edvard Olsen ble gift 16. sep. 1866 m. Dortea Catrina Bendixdatter.Aandreas Benjamin Knutsen ble gift 17. sep. 1879 m. Bertine Jacobine Bertelsdatter.Ane Marie Johannesdatter ble gift 5. des. 1847 m. Nils Peder Danielsen.Fredrik Gustav Olsen ble gift 6. okt. 1876 m. Petra Kirstine Nielsdatter.Anne Marie Pedersdatter ble gift ca. 1878 m. Johanes Antonius Pedersen.Min database over slekter i Rødøy inneholder opplysninger om etterkommere. Denne databasen kan du laste ned fra http://home.comcast.net/~jansjavik/ dersom du er interessert i å se på det jeg har av etterkommere.Beste hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldar Gundersen

Hei igjen Inger. Skal sende det jeg har pr. post. Jeg har også Ane Martha Pedersd, f. 25. mai 1799 på Sitter i Flatanger g.m. Christian Hansen, f. 1790, Gjering i Kolvereid. Disse ble gift og flyttet til Vågan i Lofoten. Christian flyttet fra Kolvereid 1823, mens jeg er noe usikker på når tid Ane Martha flyttet. Ettersom de ikke finnes gift i Lofoten,kan det tyde det på at de giftet seg i N-Tr., og deretter dro nordover. Er dette interessant for deg, sender jeg mine notater. Mvh Eldar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei Inger.Ref (35).Ja, det som jeg kan minnes ble sagt er at Rasmus var fra 'Verran'. Er ikke så veldig kjent i Verran/Beitstaden området, men jeg har gått ut ifra at det er rett person. Har ikke funnet noen andre som passer inn i bildet... :-)Blir det veldig feil å si at f.eks Bartnæselden låg i Verran? Hvordan går grensene?Hva var 'størst' på den tiden? Verran eller Beitstaden?Lenke//Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger M. Hanssen

Hei Jan, takk skal du ha.Hei Eldar.Ane Martha og Christian blir f. utenfor distriktet jeg samler fra. Såframt du ikke tror de har vært innom 'Beitstaden' på turen nordover da. Adressen Min:Inger M. Hanssen.Setter. 7750 Namdalseid.Hei Jan Peter. Bartnæselden lå på grensa til Malmo sogn i Beitstaden. Malmo sogn eller Malm er i dag endel av Verran. Beitstaden var Beitstad, Namdalseid og Malmo sogn. Namdalseid ble egen kommune i 1904.Hvor stor Verran var på den tida er jeg ikke sikker på. Tror den også var ganske stor.Bartneselden er i dag i Steinkjer kommune da Beitstad er endel av steinkjer. Bartneselden er ikke langt fra der jeg bor.Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Øystein Lillegaard

I forbindelse med granskning av en annens slekt, slumpet jeg borti ei Anna Andersdatter i 1865 tellingen på Flakstad i Nordland. Hun er født rundt 1810. Ved søking fant jeg to med omtrent samme navn som er døpt i 1809 i Beitstad. Jeg vet ikke hvilken av disse det dreier seg om. Her er lenke til 1865 tellingen LenkeMed hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger M. Hanssen

Takk . Tror du dette er Anna Gurine, døpt i 1809? Foreldre: Anders Olsen og Ingeborg Pedersdatter Grøtmoe? (Vanskelig å tyde)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg vet ikke hvilken av de to Anne Andersdatter det dreier seg om, det er nemlig to som døpes samme år. Den andre er med foreldre Anders Estensen og mor Paulina Eliasdatter. Den Anne jeg nevner her døpes den 8 januar 1809. Vet kanskje du hvilken Anne det dreier seg om?Med hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei igjen. Jobber som tidligere skrevet med Rostad som flyttet til Vaagen/Svolvær. Søkte nå i morges på FT 1865 , Vaagen i Nordland på fødested 'be', og endte opp med 17 fra Beitstad. 2 av de har jeg nevnt før men de 15 andre er ukjendte.mvh Paul Thode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.