Gå til innhold
Arkivverket

[#26964] Jørgen Olsen, Eiker f 1734 sønn av Ole Nilsen og ?, deres foreldre ?


Gjest Magne Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Pettersen

HeiMin forfar Jørgen Olsen Fliserud/ Vestfossen [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=foedt25&gardpostnr=1055&merk=1055#ovre>Lenke har jeg altid trodd har vært sønn av Ole Nilsen Horgen og dennes hustru Ingeborg Jacobsdtr Rennebekk (er det noen som har kjennskap til dette ekteparrets eventuelle barn??. Intil nå nylig da jeg fikk dette skiftet av en bekjentFossesholm, plass. skifte 05.08.1766 s 103.Anders Nilsen (Myssing?). død Marthe JacobsdtrBror. Ole Nilsen, død var g.m Margrethe Jørgensdtr. Nils Olsen Kongsberg, myndig Jørgen Olsen Vestfossen Ole Olsen, tjenes hos Rasmus SkistadBror. Henrik Nilsen. død var g.m Kirsten (?) . Nils Henriksen 18 år Gudbjørg Henriksdtr 16 årSøster Marthe Nilsdtr, død. g.m Erik Christophersen Nikkerud. Ole Eriksen. død g.m Siri Andersdtr (5 barn) Nils Eriksen, myndig David Eriksen. Kongsberg Gudbjørg Eriksdtr g.m Svend Hønning, KongsbergSøster Ingeborg Nilsdtr g.m Erik Teie, Kongsberg.Min forfar Jørgen Olsen gifter seg her (i følge 1801 tellingen så er det for andre gang, men jag har ikke klart å finne hans første ekteskap på Eiker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Etter dette skiftet så skulle vel Jørgen Olsen vare sønn av Ole Nilsen og Margrethe Jørgensdtr..Men det kan jo oxo tenkes at det var en Jørgen Olsen til. Er det noen som kan avkrefte eller bekrefte det ??mvh. Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei Magne. Her skal verken bekreftes eller avkreftes noe, men henlede oppmerksomheten på et skifte fra 1768. Som kanskje kan avklare noe.Ved et skifte på Nordre Ristvedt i Eiker 2. juni 1768 sies bl. a. følgende. Gullich Amundsen er død. Enke er Margrethe Pedersdatter. De etterlater seg 6 barn.Det sies også at Gullich Amundsen var gift tidligere - da med Marthe Christophersdatter. De hadde tre barn - blant dem Live Gullichsdatter.LIVE sies ved skiftet å være gift med : Jørgen Olsen Vestfossen, 33 år !Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei Tor Kenneth.Det var et intresant skifte du har funnet. Jeg kan se av x-skatten 1765 for Eiker,at det finnes 2 stk Jørgen Olsen. En på Vestfossen Sembss. Han er tjenestekar for Rasmus Skistad. Det er vel han som er sønn av Ole Nilsen og Margrethe JørgensdtrDen andre Jørgen Olsen var tjenestekar på Stenberg.Jørgen Olsen Vestfossen g 24.08.1766 m Live GulliksdtrEn annen Jørgen Olsen Hassel Jernverk bli g 10.11.1765 m Helene PedersdtrDette bekrefter heller ingenting, men jeg får samle noen løse tråder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg finner flere Ole Nielsener gift i Buskerud på Digitalarkivet.1. Ole Nielsen g. 28 feb 1720 , med Anne Larsdtr, ( Horgen9 2. Ole Nielsen , Vestfossen g. med Marthe Jørgensdatter 1 jun 1720, Vestfossen.3. Ole Nielsen , Horgen g. 21 sep 1732 Ingeborg Jacobsdatter.Det må vel være det siste ekteskapet du søker. ( Muligens samme mann?) LenkeHer kan jo passe med sønnen Jørgen Olsen f. 1737, døpt 3 jul 1737, sønn av Ole Nielsen , Fliserud.Det er hva jeg har funnet så langt. Vet ikke om det er noe hjelp i forhod til skiftene?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Beklager , her er det gått vel fort i svingene. Ser at jeg har gjot et par stygge feil i farten.Ekteskap mellom Ole Nielsen og Mari Jørgensdatter skal være 1726, Vestfossen. Ikke 1720.Jørgen Olsens dåp i 1734, ikke 1737. Far Ole Nilsen, Fliserud.Hilsen Gunn.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei GunnHar rotet litt i kirkebøkene for Eiker, og funnet ut at Anders Nilsen (som det skiftes etter i 1766) og hans søsken, de er barn etter Snekker Nils Olsen (og Kirsten Olsdtr?)..De bodde blant annet på Mysing og Fliserud, dette tror jeg er under Vestfossen.. Så det tyder på at den Jørgen Olsen som døpes i 1734 er sønn av Ole Nilsen og Margrethe Jørgensdtr.Men jeg har sett at det begraves en Jørgen Olsen Bakken i 1785, han er da 48 år gml. noe som skulle tyde på at han er født ca 1737. Men jeg har kun funnet en Jørgen Olsen, døpt i den perioden på Eiker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.