Gå til innhold
Arkivverket

[#26968] Cecilie Nicoline Olsdatter Nesvig fra Årstad


Gjest A. Vidvei
 Del

Recommended Posts

Gjest A. Vidvei

Cecilie Nicoline Olsdatter gifter seg i Bergen (Johanneskirken 12.2.1891) med Hilmer Dorius Hansen. Familien blir boende i Bergen, og jeg vet noenlunde hva som skjedde videre. Men hvordan er det med fortiden hennes? Ved ekteskapet oppgis det at hun er født i Årstad 7.6.1868. Senere oppgir familien at hun het NESVIG. Jeg finner ikke spor av henne, men de digitale kildene for Årstad er sparsomme. Nesvig som gårdsnavn finner jeg heller ikke i Hordaland. Noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det er nok dei. Dei har berre Cecilia Nicoline til dåpen frå Årstad (St. Jørgen kyrkje). Det skjer 0706 1309 1868. Då heiter foreldra Ole Johan Nielsen og Oleanne Jacobsdtr.Eg har ikkje registrert dei gifte i Årstad.Men du finn henne her på DA: LenkeDøypte i Årstad ligg nemleg under Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Her trur eg du finn han med fyrste kona i ft1865, i Tennebekklien i Laksevåg: LenkeUnder døydde i Askøy finn du òg at Synnøve Johannesdtr. døyr i 1867, 38 år gamal. Eg vil tru at han etter det gav opp å pakte garden, flutte til Solheimsviken og tok seg jobb som steinarbeidar. Men dei kan ikkje ha budd lenge i Tennebekken før 1865, for alle ungane er døypte i Haus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Bygdebok for Lindås- Band II nevner også dette paret: Oline Jakobsdatter Hundvin, f.1829 på Hundvin, bruk 7 av foreldre Jakob Andersson Haugsmyr (1794-1876) g.1826 Brita Olsdotter Hauge (1807-1881, dotter til Anna Salomonsdatter Ikeland og Ole Hermannson Vatne fra Hauge i Lindås. Oline g. Ole Nilsson Gravdal f.1834 de fikk skjæøte på Hundvin, bruk 7 i 1875. Dei hadde bruket i tre år. Born: a. Inga f.1861 b. Elise Georgine f.1863 c. Sesilie Nikolina f.1868 Ein kjenner ikkje til kven Ole Nilsson var, ei heller kvar huslyden budde før dei kjøpte på Hundvin, eller kvar dei vart av då dei selde. (sitat fra bygdeboken)Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Dette var fantastisk! Tusen takk for hjelpen alle sammen. Det ser ut som familien som er omtalt i bygdeboka for Lindås er den samme, men at noen av barna fra Oles første ekteskap er ført opp som Olines.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Den som leter den finner. Ole Johan Nilsen var født på gården Neset i Arna (Haus) Derfor navnet Nesvik. Han ble viet 1. gang 02.11.1857 med Synneva Johannesdatter Gjelsvik i Myking (Lindås)I bygdebok for Haus, Ådna sokn under gården Neset finner Ole Johan nevnt som husmann. De har barna: Helena f.1858, Nils f.1860 d.1861, Inga 1861 og Johannes f.1862 d.1863. Det står at familien flytter til Sædalen i Fana. Det må de ha gjort etter 1863, i 1866 er de jo på Tennebekk i Laksevåg.Foreldre Til Ole Johan: Nils Monsen Skåldal(1792-1855) g.1814 med Helga Nilsdatter Unneland(1796-1867) Foreldre til Nils: Mons Olsen Frotveit, Fana f.ca 1757, g.1782 i Fana med Martha Monsdatter Hauge, f.1755. Helga sine foreldre: Nils Hansen f.ca 1763 Strand i Jølster, g.27.06.1785 i Jølster med Synneva Danielsdatter f.ca 1761 på Gjesdal i Jølster.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg har kjelder (Øvrebø) som seier at Nils Hansen og Synneva Danielsdotter er registrert både i Fana og Os - og at Synneva døydde i 1818.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.