Gå til innhold
Arkivverket

[#26984] Peder Larsen f.1791 i Tolga , Hedemark, til Tingvoll, Møre og Romsdal


Gjest Odd Brede
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Eik

Ja, dette er samme mann.Peder var fra garden Flaten i Dalsbygda. Hans datter Ragnhild Pedersdtr. Dalen 1822-1911 ble gift på Indergård i Øre og var min tippoldemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Hei!Svaret er nok ja. I Bygdebok for Os (Tolga og Os har vært sammenslått), bind 1 s.101 finner jeg under garden Vangsflata i Dalsbygda: Lars Perssen f1756 gm Ragnhild Olsdt utflyttet til Nordmøre. Kjøpte garden Bortate på Dalen i 1810.Så nevnes barna, og mht Per (Peder) f.1791 står det at han var bruker på Dalen og gm Marit Anbjørnsdt Dalen.En annen sønn, Ola f.1798 gm Mali Jakobsdt Dalen.Jentene ser ut til å være gift i Os-området, kanskje med unntak av Berit f.1784 som ble gift med en Endre Endressen Bakke, enkemann.Alt med forbehold da jeg kun refererer bygdeboka fra 1999.Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Tusen takk til Steinar og Marie for denne bekreftelsen.Til Steinar: Kjenner du til Maria (søster til din tippoldemor) sin ektemann - Andreas Olsen (Blakstad) født 1839 i Grytten, men bosatt på Blakstad i Gjemmnes i 1900 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01557&gardpostnr=49&personpostnr=310&merk=310#ovre>LenkeMarie er her ført som Larsdatter, men det riktige er Pedersdatter. Se også tema 20217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

For ordens skyld: Det er svært lenge siden Dalen lå i Tingvoll. Fram til midten av 1960-tallet lå grenda i daværende Øre kommune, seinere i det som ble Gjemnes. Det er derfor i Gjemnesboka (bd. 1) vi må lete for å finne igjen Dalen og innflytterne fra Os.Der står det bl.a. at Lars Pedersen og Ragnhild Vangsgjelden hadde hatt en part i Gjemnesgarden før de i 1810 kjøpte Bortate på Dalen. I Gjemnesboka har derfor Lars Pedersen etternavnet Gimnes. Peder Larsen alias 'Pe Dala' overtok garden i 1823. Og det kom visstnok godt med at 'Bortatekarane var 'vindskibelige.''Ellers er det altså kommet et nytt bind av Gjemnesboka, bd. 5, men Nils Tore Leivdal er ikke kommet til Blakstad ennå. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Eik

Av de opplysningene jeg fikk fra den gamle slektsgranskeren Jon Heggem på Osmarka på slutten av 60-tallet går det fram at Peder Dalen hadde 10 barn, hvorav den yngste Peder Olaus tok over garden. Slekta etter ham var på garden til utpå 1980-tallet. Jorda blir nå bortleid.Den nestyngste av Peders barn var Maria f. 1838. Hun ble gift med Andreas Blakstad i Øre, ifølge Jon Heggem. Flere opplysninger har jeg dessverre ikke om dem.Vennlig hilsen Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Takk til Steinar for bekreftelsen på at jeg har riktig Maria som ektefelle til Andreas Blakstad. I folketellingen for Gjemnes i 1900 må hun feilaktig ha blitt oppført som Larsdatter i stedet for Pedersdatter.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.