Gå til innhold
Arkivverket

[#26985] US Census 1880, pålitelighet?


Gjest Tor Rustad
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Rustad

Edvard Julius Nilsen Rustad, født 1848 Ø.Toten emigrerte i 1869 http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exeFor et par år siden klarte jeg å oppspore en stor etterslekt som nå er kartlagt bra.Edward Rustad som han het i USA døde i Rolette Co, N.D. 20 juli 1897 av tuberkulose.Iflg. opplysninger jeg ikke har fått verifisert var han først i Iowa; senere i Minnesota, før han slo seg ned i Rolette antagelig før 1885.Det rare er at jeg ikke finner han her under nordmenn i USA 1880 (her forstår jeg det som om alle er indexert) Har også lett hos ancestry.com; US Census 1880Jeg har forsøkt med 'alle tenkelige' muligheter på skrivemåter.Før noen eventuellt starter å lete: Kan en person ikke ha blitt registrert om han var på flyttefot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

I census 1880 er norskfødte Edward Rusta 33 år - boarder (leieboer) - laborer (arbeider)- i city of Winona - County of Winona - i Minnesota. Han bor på en saloon drevet av en nordmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Hva i all verden skjedde i innlegg 3? Jeg la inn linken, men så kommer navnet til Jon Torp opp!!Nina M.Nordby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Wow!Det ser ut til at du har funnet rett mann! Riktignok var det et par navnebrødre, men alderen stemmer. Dessuten kom første barn i 1881.Men hvorfor finner jeg han ikke på utvandrede nordmenn her hos DA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Tommy; du har jo funnet han her hos DA! Flott - men nå forstår jeg også hvorfor han var så vanskelig å finne.Det må være en avskriftsfeil. Om vi ser på image'n Jon fant i (3) så kan det ikke være tvil om at det står 'Rusta'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Min erfaring med FT1880, spesielt Minnesota, er at den 'mysser' av forunderligheter og som virkelig krever fantasi mhp. å forstå hvem det egentlig dreier seg om.'Rosinen i pølsen' i så måte må vel være 'Johny & Betzy Dilhan' i Riceland Twns, Freeborn Co. Det tok meg ganske så lang tid å fatte at de var identiske med Johan og Berthe Dahlen. Forøvrig fra Engesæter på Vestre Toten.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Öyane

Eg har arbeitt mykje med FT1880, mellom anna med avskrifter av registrerte nordmenn, og kan stadfesta at det er mykje rart aa sjaa! Ikkje berre namn er ''vrengde'' til det mest uattkjennelege, men ein kan heller ikkje alltid stola paa alderen, og til og med födestaden er stundom feil! Eit skrekkdöme er Adams Co., WI der uvanleg mange personar har store aldersavvik! Og ein eller annan stad er Mikkelson vorte til McAulson, medan Ole Olson er vorten til William Williamson!Med venleg helsing,Lars E. Öyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.