Gå til innhold
Arkivverket

[#26989] Skifteregister Sunnhordland 1668-1859


Gjest Richard Johan Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Richard Johan Natvig

Skifte 8305 / Poul Jonsen Underhaugen / Fjelberg / 14b,28b A.a14 / 1819-1826 ogskifte 16113 etter hans enke (og på nytt gift) Synneva Nilsdtr Lien / Fjelberg / 343 / A.e.2 / 1825-1834.Er det mulig å få vite hva som opplyses om deres sønn Aanen Paulsen (alder, bosted), samt om det nevnes bøker i skiftene (en antydning om hva slags)?Aanen Paulsen flyttet til Haugesund (Skåre) uvisst når, kanskje sammen med broren Even Paulsen det året moren deres døde (1832). Aa. P. var haugianer, knyttet til miljøet omkr. Peder Amlie (”blåbokianerne” i Hgsd. Det vil derfor være interessant å finne ut hva slags innflytelse han event. kan ha fått i barndomshjemmet.Vennlig hilsen Richard Johan Natvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet etter moren er datert 28. august 1832. Boet hadde en netto på 82-42, og Aanen, som var 17 år og 'tjener paa Gd Gjerv paa Sandeide', fikk verdier for 12-88. Mest verdifulle gjenstand var andel i en glasstue, ellers fikk han et speil, en gimmer, en melkebøtte og en beskadiget gryte. Jeg kan ikke se at det er nevnt bøker i opplistingen av gjenstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Yngve Nedrebø

Jeg har funnet fram originalen, men greier ikke å lese navnet Gjera eller Gjerd. Skriveren bruker åpne -d-er, men det skulle ha vært en sleng opp. Jeg greier ikke å se den her. Skriftbildet ser for meg ut som 'Gjerv'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.