Gå til innhold
Arkivverket

[#26992] Andreas Paulsen/Andersen Berg, Bøssemaker fra Kongsberg f . 1833


Gjest Nina Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Karlsen

På vegne av Dick Bergh i USA søkes mer informasjon om denne familien: 1. aug. 1871 drar enkemann Andreas Andersen fra Kongsberg til Chicago sammen med sin sønn Adolf Andersen (11). Han hadde emigrert på skipet Rjukan fra Skien 19 Apr. 1868 (til Quebec 13. Juni) sammen med kone og 5 barn. Den yngste, Paul Johan f. 23. mai 1867 døde 12. mai 1868. Dette må være familien som i 1865-tellingen bor 'paa Ekermoen' i Kongsberg: Andreas Berg Husf Våbenarbeider g 33 Elise Johansd. hans kone g 33 k Adolph Andreas.* hans søn ug 9 Jonas Andreas.* hans søn ug 7 Ludvig Andreas.* hans søn ug 4 Marthin Andreas.* hans søn ug 2Skulle gjerne vite hvorfor han kaller seg Andersen i 1871, da ellers har brukt patronymet Paul. Min teori er at Andreas' far må ha vært en Paul Andersen, men kan noen hjelpe med å finne ut hvem han var? Kona Elise (Lise)'s opphav skulle også være av interesse. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I folketellingen 1840 for Kongsberg (DA) finner jeg en skredder som heter Poul Bergh. Han er gift, men kona er ikke nevnt ved navn, og har barna: Kristian (læredreng), Ingeborg, Poul, Petra og Andreas som er 6 år gammel. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=ffKo1840&gardpostnr=2542&merk=2542#ovre>Lenke I 1840-tellingen skal altså denne Andreas Bergh være født ca. 1834, mens den Andreas Berg som du har funnet på Kongsberg i 1865, er 33 år gammel, og født ca. 1832.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Karlsen

Takk Grethe F.! Dette var interessant. I 1865 bor 76 år gammel enkemann Paul Berg hos sin datter Petrea Wilhelmmine som er gift med Hans Ludvig Svane 41, Handelsborger fra Frederiksund, Danmark. De bor i nr 389 ved Nymoens Torv. Dette kan jo være Petra, som er 10 år i 1840? Pauls alder matcher bra, den og. Håper at noen som har adgang til kirkebøker kan si om dette virkelig er rett familie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Nina, dette var spennende for meg.Jeg har ikke vært oppmerksom på 1840-tellingen for Kongsberg når jeg har lett etter Poul Bergh. For hans datter, som jeg kjenner som Anna Petrea, er min ane. Jeg kan eventuelt bidra med del om hennes etterslekt og litt om hennes manns familie (det artige for meg er at slektsnavnet Svane kommer inn to steder i mitt anetre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Nina Karlsen

Hei Eric! Andreas' etterkommer i Amerika er meget interessert i å få kontakt med deg, send en e-post til ninakarls@hotmail.com, så formidler jeg kontakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.