Gå til innhold
Arkivverket

[#27012] Baltzer Caspersen f. 15.11.1812 i Ski, hvem var hans far?


Gjest Magne Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Halvorsen

Ved dåpen til Baltzer Caspersen 15.11.1812 i Ski, står oppført som far Casper Christophersen Monsrud. Kan noen hjelpe meg med opplysninger om denne Casper og hans slekt bakover. En mulig kandidat kan være den Casper Christophersen, som iflg. FT 1801 for Nesodden bodde på Dahl i Oppegård, var 22 år gammel og ugift soldat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Den lenken fikk bare med seg Baltzers søsters dåp. Her er Baltzers Lenke og da har du vel en masse navn og bosteder til faddere å jobbe videre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Halvorsen

Takk for tipset om faddere. Jeg har sett på fadderne ved Baltzers dåp, og ingen av disse ser ut til å være slektninger på farsiden. Fadderne er to tanter på morsiden, Christine og Ingeborg samt morfaren Peder Eriksen. De to resterende er ekteparet Arne Olsen og Birte Maria Nilsdatter fra naboplassen Finnestadpladsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Øystein Retvedt

Dette er kanskje allerede kjent for spørsmålstilleren: I Ås bygdebok skriver Trygve Vik at Per Eriksen (Vik «normaliserer» alle navn) var på plassen Lilleby under Nordby N 1811-1818. Pers eldste datter var Kirsti f. 1786 g.m. Kasper Kristoffersen Trondhjem. I 1790-årene bodde bodde Per på Bogerplass i Ski hvor hans første kone (Kirstis mor) Berte Kristensdatter døde i 1801. Per var født i 1781 som sønn av Erik Persen Karlsrudplass.Trygve Viks notater fra Kråkstad er lagt ut på skislekt.no. Der skriver Vik at Kasper Kritoffersen ble gift i 1810 med Kirsti.Fortsatt i følge Trygve Vik var Per Eriksen var født i 1761 på Brantenborg under Vevelstad i Ski av foreldre Erik Persen (død 1809 84 år gammel på Monsrud i Ski) og Åslaug Knutsdatter (død 1808 75 år gammel på Karlsrudplass i Ski). Åslaug var datter av Knut Olsen Lunde (død 1756) og Torbjørg Asmundsdatter (død 1742). Torbjrøg var datter av Åsmund Svensen som nevnes på Lunde i 1711.I 1801 er Peder Erichsen (42 år) og Berte Christensdatter (54 år) på Bogerplassen Bersengen i Ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Halvorsen

Takk for interessen!Joda, jeg er kjent med den informasjonen som finnes i bygdebøkene for Ås og Trygve Viks notater for øvrig, men jeg har ikke kommet videre med Baltzer Caspersens far.Kandidaten min fra tellingen i 1801 for Nesodden, Casper Christophersen, bosatt på Dahl i Oppegård er fortsatt det nærmeste jeg har kommet. Jeg har lett i kirkeboka for Nesodden / Oppegård etter dåpen til kandidaten, men kirkeboka er uleselig, i hvert fall for meg. Er det noen som har tilgang til, og kan tyde kirkeboka angående dåp rundt ca. 1790?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Bjørn Thomas Bache

Hei jeg holder på å finne litt mer ut om min slekt fra Østre Oppegård. Fra et dokument skrevet om oppegård slekten av Christian Fredrik Oppegård i 1899 ( Han het opprinnelig Christian Fredrik Hanssen) beskriver han bla. følgende om sin Onkel Baltzer.'Baltzer ble gift med Datteren i Blylaget og kjøpte gården Nordre Fladeby på Nesodden. Han døde i 1874 , 87 år gammel. Han etterlot seg 4 sønner og 5 døtre.'Baltzer Pedersen var født på Østre Oppegård i 1792. Hans far var igjen Peder Halvorsen ( født ca. 1751 )Baltzer er vel et relativt sjeldent navn så kanskje er det en av hans sønner som er en av forfedrene ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

(9) Kan ikke se at det er døpt noen Kasper Kristoffersen på Nesodden, men det er store mangler i innførsler i Nesoddens kirkebøker omtrent på de tider han kan være født.1799 konfirmeres det en Kasper Kristoffersen med adresse på Dal i Oppegård, alder er ikke oppgitt men det er en merknad 'forsømt'.(10) Baltzer var et veldig populært og mye brukt navn i Follo 1750-1850.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.