Gå til innhold
Arkivverket

[#27017] Brigskibet Haabet


Gjest Jan Owe Zetterstrøm
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei Leter etter et skip fra slutten av 1700 tallet I eller omkring Arendal som min forfar Ole Olssen Hielm var skipper på. Vet noen om det kan finnes noe om et Briggskip med navn Haabet? Dette er en opplysning fra boken: 'Arendal fra fortid til nutid', Kria. 1923. Med et notat vedr. 1778, '.. brigskibet Haabet, 56 kommercelæster. Skipperen var Ole Hielm'. Finnes det noe register over slike skip som er mulig å finne igjen idag? Med hilsen Jan Owe Zetterstrøm jozetter@jgnett.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei Takker for svaret ditt, men jeg fant ikke noe der i databasen deres, men jeg skrev en mail og får håpe at de kan gi meg et svar, men takk igjen Med hilsen Jan Owe Zetterstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Er ikke sikker på om det er samme Ole Hjelm? Jeg hadde en tråd her tidligere om Familien Hielm/Hjelm som jeg hadde håpet å knytte til Stavanger eller evt Ryfylke. Tråden her var: 25939: Familien Hiem/Hjelm fra Kristiansand/Arendal Den Ole Olsen Hjelm døde nok før 1801 for da er hans kone enke, men jeg vet at det er en Ole Hjelm i Stavanger på dette tidspunktet, men mener han var så veldig ung, født i 1790 årene? med hilsen Jan Owe Zetterstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei Spennende!! Jeg må få til en forbindelse mellom Hjelm I Kristiansand/Arendal og Stavanger da Datter av en Ole Hjelm, Karen Marie Olsdtr. Hjelm døpt 1797 i Arendal fikk et barn med Styrmann Abraham Hansen fra Randesund. Datteren Abel Marie Abrahamsdatter Hjelm f. 1824 flyttet og giftet seg i Stavanger, og derfor tenkte jeg på en forbindelse her. Jeg vet at Det var mange Hjelm i Ryfylke og I Stavanger som var prester o.l. Men jeg får det ikke helt til å passe med at Karen Marie Olsdtr. Hjelm er døpt i Arendal og hennes far fikk barn første gang i 1773? Han fikk en sønn ole, men ikke før i 1793, så det kan ikke være han? En vanskelig sak dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Jeg fant en Ole Hjelm født i 1741 og døpt i Stavanger Domkirke 20/10 1741 av foreldre Jonas Børgeson Hjelm og Anne Olsdtr. Faddere var Børge Valentinsen, Byskriver Busch, Hans Christopher Ohnsorg, Fru Assessors, Berte Gurie Thomæ dtr. Mulig denne karen kan ha forflyttet seg til Arendalsdistriktet? Finner ikke ut hvor det ble av han? Jan Owe Zetterstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dette er kun forslag og kan være riv ruskende galt. Etter å ha sett litt på Hielm og Ole på Familysearch (FS) er det en ting jeg undrer på. Kan Olsen også være et familienavn?Fant en Ar(e)nt Olsen? Hielm fca. 1738 Hjelmeland RO med foreldrene Arne/Ole Olsen Skaar og Inger Johanne (Pedersdt.) Hielm. Men det er noe veldig rart med den familien på FS. Barna blir kalt Olsen og Ormsen og er født i Skaar og Bjelland i Hjelmeland ? De fikk også Ole i 1736 og Ole i 1745-13/4 1750.Du må nesten søke selv på foreldresøk for å forstå hva jeg sikter til. Prøv med foreldre Arne Olsen (Skaar) og Inger Pedersdatter (Hielm). Farens virkelige navn var vel kanskje Ole og ikke Arne ?Arnt ble gift 4/10 1774 Stavanger Domkrk. med Anne M. Wauvert.Fant også en Olle Hielm gift 27/7 1727 Jelsa RO med Karen Aadsdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Skjønner din forvirring, men Inger Johanne Pedersdtr. Hjelm var gift med 3 menn. Villum Hansson Skår f. 1716 -Orm Olsson Nådland f. 1710 og til sist Ole Olsson Y.Skår (1697-1748) Jeg er ikke sikker på rekkefølgen til hennes ektemenn, men der er henne som har navnet Hjelm etter moren Margrete Jonasdtr. Hjelm (1674-1741)faren het Peder Sørenson (1655-1730) og var fra Lista!!!! Og jeg vet at mange av disse prestesønnene og døtrene til Hjelmfamilien ble gift med prester eller ble prester selv. Men navnet Arne isteden for Ole er jeg ikke sikker på å ha sett før, jeg har iallfall ikke registrert dette før nå. Men det er mitt håp at det kan komme fra samme slekten, men som nevnt har jeg sett navnet i Sverige og Danmark også, bare for å gjøre forvirringen total? mvh Jan Owe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Glemte å nevne at datter av Inger Johanne Pedersdtr. Hjelm og hennes mann Willum Skår het Kari Villumsdtr.født på Skår på Ombo og var gift med 3 menn fra Jelsa distriktet og døde i 1833. Hun ble også gift med en Ola Faltinson Aubø som også var fra en inngiftet del av Hjelmfamilien lengre bakover i slekten. mvh Jan Owe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei igjen. Jeg fikk nettopp et brev fra Aust-Agder arkivet som kunne fortelle meg at Ole Olsen Hielm var registrert som skipper på minst 3 skip. Foruten Briggen 'Haabet' i 1778, så førte han Briggen 'Minerva' i 1783 for P. Thomassen og tilslutt som kaptein på 'Den Præsieuse Steen' i 1788. Det ble videre opplyst at huset han bodde i lå i området som ble rammet av brannen i 1778 overfor den gamle rutebilstasjonen. Men de finner ikke noe annet om faren hans enn at han het Ole. Min Ole Olsson Hielm (1735-1800) ble gift i 1769 med Maren Alstrup. Jeg fikk også en fotostatkopi av signaturen til Ole Olsson Hielm. Ole Olsson Hielm kan være sønn av Marita/Martha Jonasdtr. Hjelm fra Hjelmeland. Det er også en Ole Olsson Hielm som vokste opp hos tanten sin Elen Sofie Jonasdtr. Hjelm og hennes ektemann Børge Børgeson Aubø. De hadde en fostersønn ved navn Ole som skal vært sønn av Martha Jonasdtr. Hjelm, Men. Dette fra en gammel kilde fra andre som jeg har fått, men de husket ikke lenger navnet på kilden. Er det noen som vet noe mer om denne saken,eller om noen vet hvem far til Ole Hielm var ? Jeg prøver å knytte Ole til Hjelmeland, som andre har gjort før, men uten helt sikre kilder. Kun antagelser. Det siste spørsmålet mitt blir om noen kjenner til disse 3 skip som han førte. Finnes det noen gamle tegninger av disse skip eller noe sånn? All info om disse skip er av interesse for meg. Med stor hilsen fra Jan Owe Zetterstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei til alle. Jeg vil bare legge til at jeg er interresert i alt av opplysninger i denne saken uansett hvor lang tid det måtte gå før noen ser denne meldingen eller skulle finne noen opplysninger. mvh Jan Owe Zetterstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Hei.Jeg var saksbehandler for din henvendelse til Aust-Agder-Arkivet. Jeg oppfattet det slik at det var Ole Olsen Hielms gjøren og laden som skipper som opptok deg, så jeg gjorde lite med slektsbiten som innleggene her tyder på at du er mest interessert i. Dersom du tror det kan være til hjelp, skal jeg sjekke om ekteskapet i 1769 ble inngått i Arendal, og om kirkeboken kan si noe om hans opphav. På den tiden tiden kan det være så ymse hvilke opplysninger man finner i kirkebøkene, men Arendal er ganske ryddig. Dette kan jeg gjøre på mandag.MvhKjell Knudsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei igjen Kjell. Nei, jeg spurte ikke noe om hans opphav, da jeg ikke trodde det var Deres felt, men hvis du har muligheten til å sjekke dette hadde det vært flott. Men jeg må si at det var veldig flott alt det jeg fikk fra deg, og vil takke deg igjen for dette. Jeg fikk jo endel opplysninger som jeg ikke hadde fra før. Takk igjen. med stor hilsen Jan Owe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Hei. Jeg har klart å bli syk i løpet av helgen, så kirkeboksøket må utsettes inntil videre. Du hører fra meg når jeg kommer på jobb igjen.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei. Det er nok noe som går i hele landet, vi har blitt syke her i Stavanger også ;-). Men jeg ville spørre om det er mulig å også finne ut hvor Ole Hielm's andre kone Maren Pedersdtr.F.1771, bosatt 1801 i Arendal, kom fra og hvor hun ble av etter Ole's død i 1800? En teori om Ole's far, er at det er en Ole Hjelm fra Hjelmeland som vokste opp hos sin tante Elen Sophie Hielm og hennes mann Børge Børgesen. De eide gården Tøtland i Hjelmeland. Fosterforeldrene var svært rike. De eide flere gårder i Vormedal. Børge Børgesen var således en mektig bonde. Antagelig var Ole Olsen D.E uekte sønn av Elen Sophies søster, Martha Hielm. Denne fostersønnen var sekondløytnant ved 1. kompani av 2de Vesterlandske Infanteriregiment . Pensjon i 1729. Han eide fra 1726 sammen med to andre, Hjelmeland, Fister og Aardals kirker. Men ellers får du ha god bedring. Takk igjen. med hilsen Jan Owe Zetterstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Hvis sekondløytnant Ole Olsen Hjelm fikk pensjon allerede i 1729 er han kanskje f. rundt 1680 (?), og vel noe gammel til å være far til Ole f. 1735 ? Når levde Martha Jonasdatter Hjelm, hans mulige mor ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei Per. Ja jeg er enig. Dette blir mer og mer feil jo mer jeg ser på denne teorien, men hun var født i 1677 og døde i 1741. Hun var gift med Gudmund Olsson Håland(1679-1738/9). Jeg vet ikke når hun ble gift med Gudmund,men hun fikk sine barn med Gudmund fra 1705 og utover. Og hun må da i tilfellet ha fått Ole før dette. Hun må da ha vært veldig ung. Jeg fikk denne opplysningen fra T.Rettedal som er i samme slekt som meg, og han hadde dette fra en bok som jeg venter på tilbakemelding om tittelen på. Men min Ole Olsson Hielm var født i 1735 så det er plass til ett ledd i mellom ham og moren, men det blir ikke plass til denne Sekonløyntnanten i rekken, det er jeg enig i. Torger Rettestøl som er i slekt med min Hjelm mener at denne rekken er slik at Ole f. 1735 var sønn av sekondløytnant Hjelm. Hvis Marta fikk Ole i ca 1695(da var hun fra 18 år og oppover), da må han ha vært en fremadstormende gutt. Han var ferdig utdannet sekondløytnant i 1718 og døde ung i 1739. Men ifølge Hjelmeland Bygdebok skulle det være mulig at det var en slik situasjon.? Man vet ikke når han ble født, det er kun antagelser fra forfatteren Brandal sin side etter hva jeg forstår, men gutten vokste opp hos Elen Sophie Hielm og hennes mann Børge Børgesen som fostersønn, så han var ikke så gammel. Jeg håper at Kjell Knutsen finner noen opplysninger om Ole f. 1735 sin far som kan koble dette til Ryfylke. Med hilsen Jan Owe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kjell Knudsen

Hei igjen. Bare en kort tilbakemelding på det jeg har funnet i kirkebok for Arendal. For det første, ingen opplysninger om Ole Hielms opphav. Det var forsåvidt ingen overraskelse, men man kan ikke vite før man har sett. Dernest, Ole Hielms annen kone, Maren Pedersdatter er neppe fra Arendal eller distriktet rundt. Jeg finner ikke at det er inngått noe ekteskap mellom dem her. Jeg har sjekket hele perioden i 5 prestegjeld fra Maren Christensdatter Alstrup døde i 1783 og til det første barnet i 2. ekteskap ble født i 1788. Barna i 2. ekteskap døpes i Arendal, Så han har tydeligvis giftet seg med Maren Pedersdatter på hennes hjemsted, hvor nå det måtte være, og fortsatt å bo i Arendal. Anne Pedersdatter døde i Arendal i 1809 og ble oppgitt å være 50 år gammel, altså er det ting som tyder på at det fødselsåret du antydet er feil. Hun ble forresten oppført som fattiglem i kirkeboken. Dette var det jeg kunne bidra med. Mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Jeg kom tilfeldig innom denne tråden og bet meg merke i Hjelm-navnet.Min bestemor hadde en bror, Oliver Cghristoffer Hjelm, f. 10.9.1868-1.1(?) 1900 i Mandal, ugift.Faren Nils Syverrtsson var gift med Karen Olsdotter, f. 12.3.1846 i Froland, som datter av Ole Olsen, Liene, Risholdt i Øyestad, f. 1809, gm Karen Olsdotter, f. 1809, sansynl. fra Froland Verk.Ole Olsen var sønn til Ole Jørgensson Risholdt f. 1749, og Anne Olsdotter 1776 if. folketelling i Øyestad 1801, så langt jeg har funnet ut.Nils Syvertsson var skipper i Mandal, og konas søster, Anne Marie Olsen giftet seg også med en skipper, Anton Halling.Ole Olssen var mekaniker på parafinfabrikken på Risøørbank og innflyttter som så mange andre var til Mandal på den tiden.At forbindelsen til Risholt stemmer ser jeg av at Nils Syvertsen kjøper en del av gården Halshaug i Halse som han kaller Risholt.Siden Hjelm-navnet dukker opp, noe umotivert, hos sønnen, anser jeg at et slektskap ikke er umulig.Karen Olsdotter ville tydeligvis ha med seg minnene fra opprinnelsesstedet.Jeg har sterke mistanker om at det er forbindelser til Froland Verk og de ansatte der som bodde på gården Træ/Tre.Det kunne være et sted å lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei. Til Kjell Knutsen. Takk for at du tok deg tid til å lete etter Ole og kona Maren Pedersdatter. Det var fint av deg å bruke tid på dette. Men vi kom da et stykke på vei her og vet nå at hun ikke var fra Arendal. Er det noen plass hvor man kan søke på navn i hele landet? Hun må da finnes noen plass. Kanskje jeg skulle begynne med de nærliggende kommunene fra Arendal? Vi har nå et fødselsår 1771 og dødsåret 1809 og kan prøve å se om noe i nærheten kan passe. Men uansett, så skal du ha en stor takk så langt. Til Kristian Fjeldsgård. Hei og takk for interressen. Jeg skal absolutt sjekke i nærheten av området du nevner. Jeg tror det finnes endel Hjelm/Hielm på sørlandet da de Ryfylke Hjelm'ene som ble prester hadde mange som flyttet til 'Sørlandet' og har nok endel etterkommere. Og det er slik jeg håper at min Ole skal kunne knyttes opp mot dette. Min tippoldemor hadde sterke bånd til Stavanger og ble gift her, så jeg tror familien hennes kom fra Stavanger og omegn. Jeg har sett stedsnavnet Træ/Tre tidligere, men er ikke sikker på hvor? Men jeg har også en annen slekt som bruker dette navnet og konen het Lorentia Ertsagen, og henne finner jeg ingen spor fra? Hvor kan man lese om Froland Verk? Har du noen gode bøker som omhandler stedet her? Det er nok mulig at det kan være fra samme slekten, og jeg har endel teorier omkring Ole Hielm nå. Men det var å finne ut hvor far til Ole Olsen Hielm (1735-1800). Vi vet bare at han het Ole. Ole Olssen Hielm hadde en datter fra første ekteskap som het Anne, men hun het Anne Christine Olsdtr. Hjelm og var født 27.4.1775. og ble gift med Jørgen Christian Dannevig 1.12.1798 i Eide Austagder, så det er nok ikke henne. Men problemet mitt nå blir å søke etter Maren Pedersdatter og hvor i all verdens rike hun kom fra. Jeg håper noen har en ide om hvor eller hvordan jeg kan lete etter henne. Men tak for svar alle sammen. Med vennlig hilsen fra Jan Owe Zetterstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Hei Jan Owe. Jeg tror du har oversett opplysningen om at Maren Pedersdatter var 50 år da hun døde i 1809. Hun er med andre ord født ca. 1759 og ikke 1771. Mvh. Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Kammerherre Hans Hagerup fikk kongelig privilegie i 1763 til å opprette et jernverk på Gnr. 20 i Froland, Tre.Svært mange av arbeidstakerne bodde på Tre gårds grunn og fikk derved navnet Tre. Dette gjaldt så vidt jeg kan se også funksjonærer etc. som var tilknyttet jernverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei Kjell. Beklager at jeg brukte feil fødselsår på Maren Pedersdatter, som skal være 1759. Året 1771 har jeg funnet i folketellingen fra 1801 under Arendal som sier at Maren er enke og 30 år i 1801. Hun bodde da sammen med datteren Karen Olsdatter som var 4 år se lenke Lenke Ole Olsen Hielm og Maren Pedersdatter fikk sine første barn i 1788MAREN - Christening: 21 FEB 1788 Arendal, Father: OLE HIELM Mother: MAREN PEDERSDRPEDER - Christening: 07 NOV 1789 Arendal, Father: OLE HIELM Mother: MAREN PEDERSDROLINE - Birth: 18 NOV 1791 Christening: 30 NOV 1791 Arendal, Father: OLE HIELM Mother: MAREN BENTSDROLE - Christening: 19 OCT 1793 Arendal Father: OLE HIELM Mother: MAREN PEDERSDRKaren Marie - Christening: 27 APR 1797 Arendal Father: OLE HIELM Mother: MAREN PEDERSDRSom man ser ble første datteren oppkalt etter Ole Hielms første Hustru som også het Maren.Ellers het barna fra første ekteskap om noen skulle kunne kjenne igjen noen her, Otthe(1773) - Anne Christine(1775) - Inger Maria(1777) - Christen (1780). Kan dette være en hjelp i søken etter Ole's opphav. Nå het far til hans første kone Christen, så da er han oppkalt etter morfaren. Kan Otthe som var hans første barn være oppkalt etter Ole's mor? Hvordan kalte man opp barna på denne tiden ? Hilsen Jan Owe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.