Gå til innhold
Arkivverket

[#27029] Etternavnet Fugl eller Fugel ved Røros


Gjest Jon Stolpnessæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Stolpnessæter

Jeg søker etter opphavet til navnet Fugl/Fugel på Røros sist på 1600-tallet og første halvdel av 1700-tallet.Maritte Ericsdatter Fugel f. 1749 giftet seg i 1775 med Henning Ingebrigtsen Strickert f. 1751. Marittes foreldre var Erich Johansen Fugel og Anne Ingebrigtsdatter. Erichs foreldre var Johan Fugel, f. ca 1686 og Karen Gundersdatter Oppdal.Disse og andre Fugl'er og Fugel'er opptrer som faddere i dåp og forlovere i bryllup utover 1700-tallet. Familien ser ut til å oppholde seg ved Feragen øst for Røros.Er det noen som har noen opplysninger om hvor denne Johan Fugel kan komme fra eller hvor navnet Fugel stammer fra? Mener jeg har lest i Rørosboka et eller annet sted at navnet er svensk?Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Se litt i bygdebok for Engerdal. Femundsenden og områdene rundt Femunden. Der holder de til. Vogel fra Stetin,Polen, som presten endret til Fugl/Fugel. Du nevner Maritte Eriksdatter Vogel/Fugel født aug 1749 døpt 31/8-.Jeg har notert henne sammen med Halvor Halvorsen Bustad. De har i alle fall ei datter Maritte Halvorsdatter til dåp 20/11-1774 på Røros. Er dette feil ?? Videre så har jeg samlet ganske mye om denne Vogel/Fugel/Fygel slekten.Det er og en her i Bergen i NK Christian Conrad Vogel som med Maria Omundsdatter har ett uekte barn til dåp 20/11-1766 .Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har notert meg en Theodorus Fugel (1730-57) som ble gift inn i Koch-slekten på Røros (Randi Enochsdatter). Han er sønn av Johan Fugel nevnt ovenfor. Navnet Fugel finnes forøvrig ikke på Røros i 1701.I 1801 er det en Gunder Erichsen Fugel, åpenbart av den samme familie, ved Femund hyttplass (nevnt i et tidligere tema av Terje Skrolsvik). Jeg finner Fugl i kirkebøkene for Bergen på 1700-tallet.Jeg så noe om tysk opprinnelse i Rørosboka i går, men stiller meg nokså avventende til slike påstander som stammer derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

Takk til dere alle for utfyllende opplysninger.Til Terje: Jeg har notert at Maritte Ericsdatter Fugl har en 'uekte' datter Maritte med Halvor Halvorsen Bustad i 1774. Imidlertid finner jeg at Maritte gifter seg året etter med Henning Ingebrigtsen, vel av Strickert-slekten. Dette har jeg fra Hogne Holsts kirkebokavskrifter (www.hognes.net). Da har vi vel rett begge to :)Er linken mot Vogel i Stettin beskrevet i bygdeboka for Engerdal eller har du utfyllende opplysninger? I så fall er jeg veldig interessert.Astrid: Gunder Erichsen f. 1753 er vel da søster til 'min' Maritte. Gunder-navnet kom vel fra Gunder Opdal, far til Johan Fugels hustru Karen.Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

Nå har jeg vært en snartur innom biblioteket og bladd litt i bygdeboka for Engerdal. Under beskrivelsen av Femund hytte refereres til Johan Eriksen Vogel f. 1686 gift med Karen Gundersdatter f. 1693 d. 1774. Om Johans far, Erik Vogel, står det at han kanskje er den eldste av Vogel-slekten i Norge. Videre antas det at disse var kommet fra Sachsen i Tyskland som gruvearbeidere. Jeg har med andre ord fortsatt behov for mer opplysninger om hvorfra og hvordan denne Erik og forfedrene hans kom til Femunden.Forøvrig vet jeg ikke hvor mye jeg skal stole på bygdeboka, det står videre at Erik Johansen Fugel (ca 1719-1797) var gift med Marit Olsdatter, idet hun levde hos sønnen Gunder Eriksen ved Femund hytte i 1801. Jeg har imidlertid koblet Erik Johansen med Anne Ingebrigtsdatter. Etter å ha sett i folketellingen for 1801 finner jeg Huusmoder Marit Olsdatter med datteren Anne Svendsdatter, 35 år, på Femund hytteplass. Marit er enke, sannsynligvis etter Svend Ingebrigtsen Tufsingdal, som fikk en datter Anne i 1766. Her virker det som bygdebokforfatteren har rotet litt.Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Du har helt rett. Her er det feil i bygdeboka! Erich Johansen giftet seg med Anne Ingebrigtsdatter i 1744, og fikk med henne ialt sju barn FØR 1767. Blant fadderne finner jeg Svend Ingebrigten Tufsingdal og en Gjertrud Ingebrigtsdatter (kanskje søsken av av Anne, uten at jeg vet det for sikkert).Svend Ingebrigtsen Tufsingdal giftet seg med Marit Olsdatter i 1760. To barn ble født før 1767, og blant fadderne er en Ingebrigt Fugel. Hvem er så han?Hilsen Astrid R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

Jeg har også tenkt tanken at Anne Ingebrigtsdatter og Svend Ingebrigtsen er søsken, men har ikke klart å etterprøve dette. Jeg har en teori om at Svend er sønn av den Ingebret Nielsen Tuffingdahl som er gift med Marit Svendsdatter nevnt som datter av Ingeborg Jonsdatter i et skifte etter sistnevnte 1739 (Tolgen). Ingeborgs tidligere avdøde mann er nevnt i samme skifte og heter Svend Stensen. Videre står det at hans (Ingebrets) eldste sønn Nils Ingebretsen møtte for ham i skiftet.Da gjenstår det å finne søsknene Nils, Svend, Anne (og Gjertrud).Når det gjelder Ingebrigt Fugel så fikk jo Erich Johansen Fugel en sønn Ingebrigt i 1745 (hvor Svend Ingebrigtsen Tufsingdal var fadder). Jeg vet ikke hvor vanlig det var å stille som fadder for sin egen fadders barn, men det er vel den mest nærliggende løsningen?Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hallo igjen. Har sett litt igjennom denne slekta. Har jo samlet 'noe' om de. Men dere nevner Svend Ingebrigtsen Tufsingdal g m Marit Olsdatter 29/6-1760.Han kan være en bror av Anne gift med Erick Fugel.Jeg har nu funnet en del av barnene til Svend og Maritte, for om mulig å nøste litt videre på de. Svend Ingebrigtsen Tufsingedal har ei datter til dåp Maritte døpt 13/9-1761 faddere:Iver Knudsen,Eric Iversen,Johannes Joensen,Mallene Joen Andersen ??, Dorthe Larsdat,Elen Svensdat.Videre den 13/11 1763 ei datter Gjertrud faddere:Anders Joensen,Joen Iversen,Christen Andersen,Anne Kirstine Halden,Agnes Hansdatter Sund,Maritte Knudsdatter Dalen.Den 13/4-1766 har de tvillinger til dåp. Anne og Brynnild.Disse har fadderne:Joen Ryen,Ole Graadalen,Peder Hansen Smed,Iver Knudsen,Ingebrigt Fugl,Abraham Flor,Anne Joensdatter,Giertrud Michelsdatter, Bente Knudsdatter,Anne Adamsdatter,Elen Jensdatter,Anne Sophia Mæle. Ved første øyekast på de to siste barnene her, regner jeg med at (noen av) fadderene er: Joen Ryen, er far til fadderen Anne Joensdatter (Ryen), og fadderen Bente Knudsdatter (Skomager) er hennes (Annes) mor. Denne Anne Joensdatter er gift med Jacob Jacobsen Sund. De har da datteren Bente Jacobsdatter Sund gift med Gunder Eriksen Fugl, hvis sønn Erik er gift med Anne Ingebrigtsdatter. Jon nevnte søsknene Nils,Svend,Anne og Gjertrud. Jeg har funnet Niels Ingebrigtsen Vintervold g 30/6-1758 med Kirsten Nielsdatter, Svend er nevnt. Anne gift med Erik Fugl. Men Gjertrud har jeg ikke funnet gift sålangt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

Ja, det er ikke lett å trekke noen sikre konklusjoner i noen som helst retning her. Har sett på disse og prøvd å funnet sammenhenger i kirkebøkene som er tilgjengelig på nettet, men det er lett å bli forvirret. Men er det noen som vet om gårder i Tufsingdalen er behandlet i noen bygdebok? Muligens Tolga bygdebok?Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Vil bare henvise til to bygdebøker som omhandler Tufsingdalen:1) Midtdal, John: Tufsingdalen. Gårder og slekter. 19912) Gjermundsen, Jon Ola: Bygdebok for Os. Bygda og folket. Bind 3 2001Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Er ikke så godt inne i dette temaet at jeg er helt sikker på hva dere er ute etter, men i Os BB III/217 under Øvre Moen finnes flg. barn av Embret Nilssen Koiegarden, Narjordet d.1743 (bror av Adam Nilssen på Ytre Moen) og Marit Svensdt Stensplassen, Tolga (ca.1686-1770):1) Nils f.ca.1714, på Hulbekkmoen (Tolga) i 1744 gm Anna Andersdt Herdal, Lerenplassen, Tolga2)Ingeborg f.ca. 1715, lever 17443) Anna f.ca.1717 gm Erik Johanssen Røros4) Sven f.ca.1719 g1760 på Røros m Marit Olsdt5) Ola f.ca.1722 g1751 m Gjartrud Larsdt, se Punnibakken6) Marit ca.1727-17757) Gjartrud f.ca.1728, lever 17448) Jon f.ca.1732, tok over, g1756m Dortea Larsdt på Østgarden f.1734 (Hun ble senere gm Jon Ingulvsen)9) Embret f.ca.1742, død ungHåper dette var til noe hjelp. Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

Marie, dette var akkurat det jeg trengte :)Anna f. ca. 1717, datter av Embret, blir da den samme som 'min' Anne Ingebrigtsdatter, og når det også står at hun er gift med Erik Johanssen Røros, så må vil vel gå ut fra at dette med stor sannsynlighet er Erik Johansen Fugl og at forfatterne har belegg for dette.Da har jeg kommet et godt stykke videre, tusen takk!Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Terje E Skrolsvik
LenkeTar opp igjen denne gamle tråden.Fant denne i pantebok for Orkdal. Her nevnes Monsr. Johan Henrich Vogel . Kanskje dette er den Johan som nevnes i innlegg 7.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.