Gå til innhold
Arkivverket

[#27031] Innflytta svensker til Østfold 1812 - 1920


Gjest May Karin Henriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest May Karin Henriksen

Aner fra Sverige har jeg funnet, de holdt først til på Traramoen. Spørsmålet mitt er da hva det var for slags plass, f. eks. om det var en en gård, husmannsplass eller samlingsplass for de som kom fra Sverige. 31.10. 1883 er det aktuelle året. Er det noen som vet det? mvh. M-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kay Karin Henriksen

Østfold hidtorielag har lagt ut database over 'innflytta svensker til Østfold 1812-1920' Jeg har funnet navnet på personene som jeg lette etter. 'Bustad/gard', 'Traramoen' ligger litt syd i Fredrikstad kommune. Der er det nå et utgangspunkt for sport/idrett. Spørsmålet mitt var: I 1883 da Anders Magnus Johanness. og Anna Stina Johannesd. fra Bohuslen hadde 'Bustad' der om det opprinnelig var et gårdsbruk, en husmannsplass eller en annen slags samlingsplass, for innvandrende svenske til Norge? (Jeg mener ikke å være kryptisk.) Mvh. M-K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

May Karin, du skriver: 'eller en annen slags samlingsplass, for innvandrende svenske til Norge' , fant du mange Svensker der? (Tror de fant fram til slektninger eller ling.?)! hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Fra Fredrikstad Byleksikon/nett:Traramoen, boligstrøk på høydeplatået omkring midtre del av Traraveien. Her finnes enkelte hus igjen fra den spredte bebyggelsen først på 1800-tallet. Til Traraveien er bebyggelsen ellers stort sett fra første halvdel av vårt århundre, til parallellveiene fra etterkrigstiden. Mot nord går T. over i Åsebråten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Marie Sandhaug

Trara og Traramoen er et boligstrøk rett utenfor Fredrikstad sentrum. Har aldri hørt at det skulle være spesielt mange svensker som bosatte seg der. mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.