Gå til innhold
Arkivverket

[#27032] Kvæfjord-slekter, oppslag Kvæfjord-boka


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Jørgine Nilsdatter f. 1.5.1823 [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp?PAGE=vr/search_VR.asp&clear_form=true>Lenke var datter av Maren Lavina Andersdatter (Gaare ?) f. 12.9.1790 (FS) og Nils Pedersen.Familien skal ha bodd på Forøy (?), men Nils Pedersens opprinnelse er en utfordring for en som ikke har tilgang til Kvæfjord-boka. Jeg lurer på om det kan være den karen som ved 1801-tellingen bor på Bjørnrå sammen med sin mor, enka Berit Johannesdatter. I så fall er det trolig samme karen som vi finner her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Gjert Eriksen på Refsnes, Kvæfjord, er enkemann i 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61911&gardpostnr=74&personpostnr=766&merk=766#ovre>LenkeHer er giftermålet mellom Gjert og Jørgina i 1852 LenkeBarn funnet i kirkebok, Kvæfjord, RHD:Nikoline LenkeMaren Lavina LenkeEdevard Andreas LenkeSå til generasjonen før: Finner i allefall følgende barn av Nils Pedersen Furøe og Maren Lavina Andersdatter (RHD).Andrea, konfirmert 1836, oppgitt fødselsdato 29.05.1819, fødested Gaare LenkeSøsknene finner jeg blant fødte (RHD):Abelone Dorothea LenkeJørgina Maria LenkePeder LenkeAnders Jørgen Lenke, dør 4 år gammel i 1832 LenkeCaspar LenkeMaren Lavina Andersdatter dør som inderstenke på Lyså (Lysaae) i 1846, 56 år gammel Lenke, mens mannen Nils Pedersen ikke er å finne ved søk på døde i KvæfjordDette er vel Maren Lavina på Gaare, Kvæfjord (daværende Finmarkens amt) 1801, datter av Anders Jørgensen og Kirsten M. Paulsdatter LenkeOg dette er vel Nils Pedersen på Bjørnrå Lenke. Han har en søster som heter Abelona, og Nils Pedersen Furøe, gift med Maren. Lavina, har også en datter som heter Abelona Dorothea – oppkalling ellet tilfeldighet??For øvrig ser jeg av skrifteregister for Troms at en gang mellom 1798 og 1804 dør det en Peder Rolandsen, Bjørnrå, Kvæfjord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Litt til:Her finner jeg et ekteskap i Vågan i 1884:Maren Lavine GJERTSEN Sex: Event(s): Birth: 26 May 1854Parents: Father: Gjert ERIKSENMarriage: Spouse: Wollert August ENDRESENMarriage: 28 Sep 1884 Place: Vaagan, Nordland, Norway--------------------------------------------------Men er dette den samme Maren som bor i Herøy, Nordland i 1900??? LenkeGrethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Hei, Grethe. Tusen takk for stor innsats. I farten ser problemet for meg ut til å være følgende:Var det to 'sett' med Nils Pedersen og Maren Lavina Andersdatter i Kvæfjord rundt 1820?Så vidt jeg skjønner fra annet hold, gir ikke Kvæfjordboka noe entydig svar på dette.Hvis ikke, må Jørgine Nilsdatter være datter av Maren Lavina Andersd. Gaare og Nils Pedersen (Bjørnrå.) Jørgine Nilsdatter ble gift med Gjert Eriksen, og det er deres datter, Maren Lavina (d.y.) som i 1900 bor i Herøy med sønnen Alf og sin nye mann. Den andre sønnen fra ekteskapet med Wollert Endresen, Johan, bor i 1900 som pleiebarn på Hunstad i Kvæfjord. Han blir seinere gift i Kvæfjord der det bor etterkommere.Så forbindelsen mellom Jørgine og Maren i Herøy er grei. Men det er disse foreldrene til Jørgine, da... Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I FS finner jeg bare ett par Nils Pedersen og Maren Lavina som blir i gift i Kvæfjord, i 1813 (søk på marriage +/- 10 år 1815):FS/VRINils PEDERSEN Sex: Marriage: Spouse: Maren Lavina ANDERSDRMarriage: 07 Jun 1813 Place: Kvaefjord, Troms, NorwaySource Information: Batch Number: M425491Source Dates: 1767 - 1830Film or Fiche Number: 127111Collection Details: Kvaefjord; Den Norske Kirke--------------------------------------------------Når jeg tar ”foreldresøk” Nils Pedersen og Maren Andersdatter, får jeg opp ytterligere fire barn som eldre enn datteren Andrea, født 1819:IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Norway Search Results | Download | PedigreePeder Nilsen Male Event(s):Birth: JUN 1813 Gaare, Kvaefjord, Troms, NorwayChristening: Death: Burial: Parents:Father: Nils PedersenMother: Maren Lavine Andersdatter--------------------------------------------------Styrker Nilsen Male Event(s):Birth: 28 MAY 1814 Gaare, Kvaefjord, Troms, NorwayParents:Father: Nils PedersenMother: Maren Lavine Andersdatter--------------------------------------------------Berit Johanna Nilsen Female Event(s):Birth: 24 JAN 1815 Gaare, Kvaefjord, Troms, NorwayChristening: Death: Burial: Parents:Father: Nils PedersenMother: Maren Lavine Andersdatter--------------------------------------------------Kirsten Maria Nilsdatter Female Event(s):Birth: 20 DEC 1816 Gaare, Kvaefjord, Troms, NorwayParents:Father: Nils PedersenMother: Maren Lavine Andersdatter--------------------------------------------------Og med datter nr. to Berit Johanna dukker en eventuell oppkalling etter Berit Johannesdatter, kona til Roland Pedersen opp…Datteren Andrea, født i 1819, var født på Gaare (dette stemmer med opplysningene ved konfirmasjonen):Andrea Nilsen Female Event(s):Birth: 29 MAY 1819 Gaare, Kvaefjord, Troms, NorwayChristening: Death: Burial: Parents:Father: Nils PedersenMother: Maren Lavine Andersdatter--------------------------------------------------Jorgine Marie NielsenFemaleFamilyEvent(s):Birth: 01 MAY 1823 Refsnes, Kvaefjord, Troms, NorwayChristening: Death: 12 FEB 1864 Refsnes, Kvaefjord, Troms, NorwayBurial: Parents:Father: Niels PedersenMother: Maren Lavina AndersenMarriages:Spouse: Gjert Erichsen FamilyMarriage: 17 SEP 1852 Refsnes, Kvaefjord, Troms, Norway--------------------------------------------------Her står det riktignok Refsnes på Jørgine Marie, men det kommer nok helst av at hun ble gift og bosatt på Refsnes - slikt har jeg sett før i FS. Hvis vi går tilbake til opplysningene fra kirkebøkene RHD, stemmer fødselsdato med Jørgine Marie med bosted Furøe og foreldre Nils Pedersen og Maren Lavina Andersen LenkeHjelper dette noe særlig mer?Men du, denne sønnen Haakon Olai, født ca. 1871, har jeg hatt store problemer med å gjenfinne i f.t. Skal han være født i Kvæfjord – eller må du ha flere opplysninger fra bygdeboka?? Synd ikke kirkebøkene i RHD går lenger opp i tid.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Hei Grethe. Etter din formidable innsats står det nå for meg som klart at Jørgine Marias foreldre var de samme som var foreldrene til Styrker, Berit Johanna, Andrea og de andre. Rekken av faddere bekrefter også at Maren Lavina var identisk med den Maren Lavina som ble født på Gåre i 1790. Fadderen som heter 'Johanna Andersdat. Bondedatter fra Gaare' er søster av Maren Lavina, Jørgines mor.Maren Lavina, hun som jeg kaller d.y., er dermed på morsiden koblet til Gåre mens hun på farssiden stammer fra Refsnes. Sønnen Haakon Olai fikk hun altså før hun giftet seg. Faren 'skal ha vært fra Stjørdalen.' Mer vet jeg ikke, og han er ikke lett å spore opp heller. Men ved 1900-tellingen var han på vinterfiske 'på Finnmarka,' Lenke Her oppgis det at han var født i Trondheim Jeg har også hørt Strinda. Da han kom hjem, var han forresten blitt far. Men det er en annen historie. Etternavnet fikk han åpenbart etter morens ektemann, Wollert Endresen. Og Endresen het da også hans to yngre halvbrødre.Igjen takk, Grethe. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Berg

Hei Torgeir Kvavaag! Selv om dette innlegget kommer i ellevte time og flere andre har kommet med innspill i sakens anledning så legger jeg inn en liten del av det jeg har registrert om dette. Legg merke til at Maren Lavina gjertsdatter sin mor, Jørgine Maria Nilsdatter, døde 12 feb. 1864. Maren Lavina var da bare 10 år gammel. Under folketellingen 1875 finner man Maren Lavina som tjenesstepike hos sin kusine Ovedia Nikoline Iversdatter, som da var blitt gift og bosatt på Dale i Trondenes. Den sønnen, Haakon Olai, som Maren Lavina angivelig skal ha fått på det tidspunktet er ikke sammen med henne under denne folketellingen. Se nedenfor en kort avskrift av familien.1. Maren Lavina Andersdatter, født 12 sep 1790 i Gåre, Kvæfjord, (datter av Anders Jørgensen og Kirstina Maria Paulsdatter) død 27 aug 1846 i Lyså, Kvæfjord, bosted i Gambogen, Kvæfjord. Hun giftet seg 1813 i Kvæfjord kirke, med Nils Pedersen, født 8 aug 1787 på Bjørnrå, Kvæfjord, (sønn av Peder Rolandsen og Bereth Johannesdatter) død 20 nov 1843 i Gambogen, Kvæfjord, bosted i Gambogen, Kvæfjord, yrke Bondefolk og gårdbruker. Barn: + 2. i Beret Johanna Nilsdatter født 24 jan 1815. 3. ii Kirsten Maria Nilsdatter, født 20 des 1816 i Gåre, Kvæfjord, døpt 1817 i Kvæfjord kirke, konfirmert 1833 i Kvæfjord kirke. + 4. iii Andrea Nilsdatter født 29 mai 1819. 5. iv Abelone Dorthea Nilsdatter, født 6 aug 1821 på Forøy, Kvæfjord, døpt 16 sep 1821 i Kvæfjord kirke, konfirmert 16 jun 1839 i Kvæfjord kirke. + 6. v Jørgine Maria Nilsdatter født 1 mai 1823. + 7. vi Peder Nilsen født 12 feb 1826. 8. vii Anders Jørgen Nilsen, født 27 jan 1829 på Forøy, Kvæfjord, døpt 10 mai 1829 i Kvæfjord kirke, død 7 okt 1832. 9. viii Kasper Nilsen, født 17 mai 1831 på Forøy, Kvæfjord, døpt 24 jul 1831 i Kvæfjord kirke, konfirmert 2 jul 1848 i Kvæfjord kirke, død 10 aug 1861 på Utstrand, Kvæfjord, bosted på Utstrand, Kvæfjord. Omkom på sjøen.2. Generasjon2. Beret Johanna Nilsdatter, født 24 jan 1815 i Gåre, Kvæfjord, døpt 1815 i Kvæfjord kirke, konfirmert 1833 i Kvæfjord kirke, død 6 jan 1876 i Refsnes, Kvæfjord, bosted i Refsnes, Kvæfjord. Hun giftet seg 20 sep 1844 i Kvæfjord kirke, med Ernst Andreas Eriksen, født 18 okt 1817 på Refsnes, Kvæfjord, (sønn av Erik Johnsen og Anne Berit Pedersdatter) døpt 1817 i Kvæfjord kirke, konfirmert 21 jun 1835 i Kvæfjord kirke, død 16 okt 1883 på Refsnes, Kvæfjord, bosted på Refsnes, Kvæfjord. Barn: 10. i Eilert Nikolai Ernstsen, født 18 okt 1844 på Hunstad, Kvæfjord, døpt 1 des 1844 i Kvæfjord kirke, konfirmert 1 jul 1860 i Kvæfjord kirke, død 2 jun 1861 på Refsnes, Kvæfjord. + 11. ii Anne Birgitte Ernstdatter født 5 jun 1846. 12. iii Pernille Ernstdatter, født 24 sep 1847 på Refsnes, Kvæfjord, død 11 okt 1847. 13. iv Maren Anna Ernstdatter, født 26 aug 1849 på Refsnes, Kvæfjord, død 18 sep 1849 på Refsnes, Kvæfjord. 14. v Karolina Ernstdatter, født 26 aug 1849 på Refsnes, Kvæfjord, døpt 2 des 1849 i Kvæfjord kirke, død 28 okt 1861 på Refsnes, Kvæfjord. Døde av difteri. 15. vi Berit Maria Ernstdatter, født 3 jun 1854 på Refsnes, Kvæfjord, døpt 30 jul 1854 i Kvæfjord kirke, død 30 okt 1861 på Refsnes, Kvæfjord. Døde av difteri. 16. vii Bergitte Johanna Ernstdatter, født 14 jul 1857 på Refsnes, Kvæfjord, død 27 jul 1857 på Refsnes, Kvæfjord.4. Andrea Nilsdatter, født 29 mai 1819 i Gåre, Kvæfjord, døpt 1819 i Kvæfjord kirke, konfirmert 19 jun 1836 i Kvæfjord kirke, bosted i Utstrand, Kvæfjord. Hun giftet seg 18 des 1843 i Kvæfjord kirke, med Iver Iversen, født 1819 i Orkdal, Sør-Trønderlag, bosted i Utstrand, Kvæfjord, yrke Skredder. Barn: 17. i Iver Strøm Iversen, født 12 apr 1841 på Utstrand, Kvæfjord, døpt 14 jul 1841, død 22 apr 1853. + 18. ii Ovedia Nikoline Iversdatter født 13 jun 1844. 19. iii Ole Martin Iversen, født 27 jun 1847 på Utstrand, Kvæfjord, døpt 12 sep 1847 i Kvæfjord kirke, konfirmert 12 jul 1863 i Kvæfjord kirke, død 11 feb 1864 i Skrova, Lofoten, gravlagt i Vågan. + 20. iv Ida Rosette Iversdatter født 2 des 1855. 21. v Iver Strøm Iversen, født 24 aug 1858 på Utstrand, Kvæfjord, død 30 sep 1861 på Utstrand, Kvæfjord. Døde av difteri.6. Jørgine Maria Nilsdatter, født 1 mai 1823 på Forøy, Kvæfjord, døpt 25 mai 1823 i Kvæfjord kirke, konfirmert 6 jun 1841 i Kvæfjord kirke, død 12 feb 1864 på Refsnes, Kvæfjord, bosted på Refsnes, Kvæfjord. Hun giftet seg 17 sep 1852, med Gjert Eriksen, født 17 aug 1820 på Refsnes, Kvæfjord, (sønn av Erik Johnsen og Anne Berit Pedersdatter) døpt 1820 i Kvæfjord kirke, konfirmert 24 jun 1838 i Kvæfjord kirke, død 19 jul 1885 på Refsnes, Kvæfjord, bosted på Refsnes, Kvæfjord. Barn: 22. i Nikoline Gjertsdatter, født 6 des 1852 på Refsnes, Kvæfjord, død 25 des 1852 på Refsnes, Kvæfjord. 23. ii Maren Lavina Gjertsdatter, født 26 mai 1854 på Refsnes, Kvæfjord, døpt 25 jun 1854 i Kvæfjord kirke, konfirmert 26 jul 1870 i Kvæfjord kirke. + 24. iii Edvard Andreas Gjertsen født 8 jun 1856. + 25. iv Andreas Jentoft Gjertsen født 10 apr 1861. 26. v Karen Johanatine Gjertsen, født 6 jul 1863 på Refsnes, Kvæfjord, døpt 30 aug 1863 i Kvæfjord kirke, konfirmert 14 jul 1878 i Kvæfjord kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Berg

Hei Torgeir Kvalvaag! Du antyder i et avsnitt ovenfor at Maren Lavina Gjertsdatter var gift med Wollert Endresen. Dette har vært fint å få høre mere om. Jeg har nemlig i min database en person som heter Johan Henrik Endresen født 14 feb 1886 på Brettesnes i Vågan. Johan blei konfirmert i Kvæfjord kirke den 20 juni 1902 og hans foreldre er i kirkeboken oppgitt til å være Wollert Magnus Eriksen og Marie Louise Gjertsdatter. Er det noen sammenheng her? Jeg har hittil ikke sett noen sammenheng mellom denne Marie Louise Gjertsdatter og den Maren Lavina Gjertsdatter som du har søkt opplysninger om - men kanskje ? ? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Dette er jo fantastisk, Torleif. Nå er all tvil ryddet av vegen mht. hvor de to bla Maren Lavina hadde sine røtter. For ikke å snakke om all tillegginformasjonen du deler ut. Takk og takk.Ndg. Maren Lavina ('d.y.' som jeg kaller henne), visste jeg at hun og hennes søsken ble tidlig morløse. Og at hun er mor til Haakon Olai, seinere kalt Endresen, er det heller ingen tvil om. Jeg har riktignok ikke sett noe skriftlig bevis, men på dette punktet er familien urokkelig. Og det er vel ikke ei historie en ville ha funnet på, eller?Maren Lavina Gjertsen ble gift i Vågan 28.9.1884 med Wollert August Endresen opprinnelig fra Ålesund. Wollert var sønn av bakeren Ole Endresen, og han hadde tidligere vært gift iflg. kirkeboka (FS).Maren og Wollert fikk altså to sønner, Johan og Alf, og det er denne Johan som i 1900 er registrert som pleiesønn på Hundstad Lenke Mora, Maren, og den yngre broren Alf, bodde da på Øksningan.Johan ble gift med Petra Jørgensen på Hemmestad Øvre der de slo seg ned. Så vidt jeg skjønner fikk de tre barn, Wollert, jermund og Judith. Men dette vet du sikkert mer om enn jeg gjør.Jeg tror derfor ikke det er tvil om at Johan Endresen var etterkommer av Maren Lavina, både den eldre og den yngre. Derimot tillater jeg meg fortsatt å ha et åpent sinn - på gløtt, i det minste - ndg. Haakon Olai. Jeg har selv lekt med tanken på at han var Wollerts sønn i første ekteskap. Så lenge ingen har 'funnet' noe omkring Haakons fødsel og konfirmasjon, er det jo lov å lure. Men folk som står Haakon betydelig nærmere enn det jeg gjør, er altså ikke til å rokke.Kanskje jakten på Haakons tidlige år kan starte i dette forumet? Vi vet jo hva han gjorde førjulsvinteren 1900, men så var det alle årene før da. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Berg

Hei Torgeir! Selv om du trekker liten tvil om at Maren Lavina Gjertsdatter var mor til Haakon Olai Endresen er nok jeg sterkt i tvil om at dette stemmer: Maren Lavina var født 1854 - altså 17 år da Håkon olai blei født ? ? Hun blei konfirmert 1870 her i Kvæfjord kirke. Ved folketellingen 1875 bodde hun hos sin kusine på Dale i Trondenes og hadde ikke noe barn sammen med seg da. Jeg har 'saumfart' kirkebøkene for Kvæfjord og Trondenes for å finne et bar med navnet Hakon Olai døpt i dette tidsrommet - negativt resultat. Jeg tror heller at man må lete etter Haakon Olai i Wollert Endresen sitt første egteskap.Det har vært av stor interesse at vi har kunne sammenlikne våre slektsbaser ?Nedenfor har jeg lagt et kort kopi av miner reggistreinger av etterkommere av Johan Henrik Endresen. Dersom du ønsker mere detaljerte opplysninger så ta kontatkt privat. Hilsen Torleif E-post: torleif.berg@hlink.no 1. Johan Henrik Endresen, fødenavn Johan Henrik Wollertsen, født 14 feb 1886 i Brettesnes, Vågan, (sønn av Wollert Magnus Endresen og Marie Louise Gjertsdatter) døpt 26 apr 1886 i Vågan, konfirmert 20 jul 1902 i Kvæfjord kirke, død 20 jun 1966 på Hemmestad, Kvæfjord, bosted på Hemmestad, Kvæfjord. Johan Endresen blei oppfostret hos Peder og Mine Nilsen på Hunstad. Han var der under folketellingen året 1900. Han blei konfirmert i Kvæfjord kirke 14 juli 1902. Ved konfirmasjonen er hans navn innført i kirkeboken med Johan Henrik Wollertsen. Han giftet seg (1) 5 feb 1915 i Kvæfjord kirke, med Petra Amalie Jørgensdatter, født 25 apr 1891 på Hemmestad, Kvæfjord, (datter av Jørgen Peder Mikalsen og Ovedia Rebekka Gulbrandsdatter) døpt 2 aug 1891 i Kvæfjord kirke, konfirmert 15 jul 1906 i Kvæfjord kirke, død 23 mai 1925 på Hemmestad, Kvæfjord, bosted på Hemmestad, Kvæfjord. Barn: + 2. i Wollert Marin Endresen født 18 jul 1915. 3. ii Jermund Olai Endresen, født 20 apr 1919 på Hemmestad, Kvæfjord, døpt 20 jul 1919 i Kvæfjord kirke, konfirmert 24 jun 1934 i Kvæfjord kirke, død 5 nov 1994, bosted i Levanger. + 4. iii Judith Pernille Endresen født 5 jan 1924. Han giftet seg (2) 30 aug 1927 i Kvæfjord, (merknad 1) med Elida Marie Olsdatter, født 2 jun 1892 i Gimsøy, Vågan, død 11 jan 1993, bosted i Hemmestad, Kvæfjord.2. Generasjon2. Wollert Marin Endresen, født 18 jul 1915 i Skommesvik, Kvæfjord, døpt 19 sep 1915 i Kvæfjord kirke, konfirmert 21 jun 1931 i Kvæfjord kirke, død 2 aug 1994 i Skommesvik, Kvæfjord, bosted i Skommesvik, Kvæfjord. Omkom i trafikkulykke ved Evenes flyplass. Han giftet seg ca 1945, med Josefine Nerli, født 16 mar 1910 i Balsfjord, død 20 mar 1990 i Skommesvik, Kvæfjord, bosted i Skommesvik, Kvæfjord. Barn: 5. i Wigdis Endresen, (detaljer utelatt). Hun giftet seg med Alf Johan Eriksen, (detaljer utelatt).4. Judith Pernille Endresen, født 5 jan 1924 på Hemmestad, Kvæfjord, døpt 15 aug 1926 i Kvæfjord kirke, konfirmert 10 jul 1938 i Kvæfjord kirke, bosted på Vebostad, Kvæfjord. Hun giftet seg ca 1945, med Knut Magnus Hansen Tenstad, født 18 feb 1922 på Vebostad, Kvæfjord, (sønn av Magnus Nikolai Hansen og Brynhild Elfrida Olsdatter) død 29 mai 1999 på Vebostad, Kvæfjord, bosted på Vebostad, Kvæfjord. Barn: 6. i Magnus Johan Tenstad, (detaljer utelatt). Han giftet seg med Ingerlise Brynlund, (detaljer utelatt). 7. ii Elsa Tenstad, (detaljer utelatt). Hun giftet seg med Otto Munkvold, (detaljer utelatt). 8. iii Jorun Kristine Tenstad, (detaljer utelatt). Hun giftet seg med Ivar Elias Lorentzen, (detaljer utelatt).Merknad 1 Ekteskapet er innført i Kvæfjord kirkebok, men det kan tyde på at vielsen har skjedd på et annet sted siden det ikke står noe nr. foran hendelsen i kirkeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.