Gå til innhold
Arkivverket

[#27036] Gardsnummer i FT 1801 Nittedal ? - Spm. til Jan Erik Aas, Nittedal


Gjest Helge R. Naess
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge R. Naess

Jeg ser at du under 26927 som vanlig gir meget nyttige informasjoner om vårt kjære Alvdal (du husker kanskje at vi har mött hverandre en gang).Jeg ser at du har en fin Excel-liste med konvertering fra fam.nr. til gardsnavn i 'Lille Elvedalen' (= Alvdal). Veldig nyttig, og jeg kopierte den med begjærlighet !I FT 1801 - Nittedal oppgis dessverre bare gardsnummer, ikke selve navnet. Har du en lignende liste som viser hvad hvert nummer står for ? (Selv om du bor i Nittedal er jeg ikke sikker på om dette er ditt egentlige forskingsområde). Beste hilsen - Helge R. Næss, London

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Hyggelig at noen har nytte av lista.Joda, jeg husker vi møttes på riksarkivet for noen år siden.Dessverre kjenner jeg dårlig til Nittedal. Jeg visste ikke en gang at også de operte med nummere i stedenfor gårdsnavn i FT-1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Kari Larsen

Ja, alle gårdene i Nittedal har dessverre bare blitt identifisert med et nummer fra 1-171. Alle numre er brukt og i noen tilfeller har 2 gårder samme nummer (eller bor det 2 familier på samme gård?).Det er ikke et eneste navn på gårdene der, og dette nummeret er særdeles intetsigende. I Bygdebok for Nittedal og Hakadal (Birger Kirkeby) er det 63 gårdsnr.Jeg sendte en mail til Digitalarkivet om dette, men svaret hjalp meg ikke så mye:Dessverre kjenner vi ikke til noe hjelpemiddel for å identifisere gård utfra nr i folketelling 1801. Da må en nok ta i bruk mer tungvinte løsninger, som å sammenligne navnene med de en finner i kirkebok, panteregister e.l.Har noen allerede gjort dette, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Med aner fra Nittedal har jeg det samme problem som andre med gårdsnavn/gårdsnr FT 1801 for 0233 Nittedal. Et tips som gir en viss oversikt er å sortere med søkebegrep Sokn inneholder 'ni' og Yrke inneholder 'bonde'. Dette gir 31 gårdsnavn/47 gårdsnr (6-171). Jeg forutsetter at de bønder som har oppgitt både patronym og gårdsnavn faktisk er bosatt på gården.Lista er ikke komplett. Ved å sjekke FT 1801 for hvilke personer som er bosatt på gårder med de mellomliggende gårdsnr mot feks viede og døde fra kirkeboka (Nittedal MINI 2 1779-1814) for årene omkring 1801, vil en finne et sammenfall av bosteder (gårdsnavn) ved de kirkelige handlinger med de ovennevnte 31 gårdsnavn.Håper andre har bedre og mer komplette løsninger/svar !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

I 1838-matrikkelen er det oppgitt gammelt og nytt matrikkelnummer. Det kan være at det er det gamle matrikkelnummeret som er benyttet i 1801-tellinga.1838-matrikkelen er trykt og utgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.