Gå til innhold
Arkivverket

[#27043] Marithe Christensdatter fra Hölen.


Gjest Paul johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Paul johnsen

Marithe er min 2dre tippoldemor.Det jeg har om henne er att hun blei gift med min 2dre tippoldefar Joen Danielsön fra Hölen den 20juli1781.Jeg lurer på om det er noen som vet hvor hun kom fra? Mvh Paul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Søker på 'Hölen' og ser at du allerede har hatt et tema om Jon Danielsen Lenke, hvor det bl.a. nevnes et skifte fra 1792 hvor Jon og kona Marithe og barna er nevnt. Men i siste innlegget skriver du 'og med det har jeg jo fått rede på Joen Danielsön,s ektefelle,Ellen Jensdatter' - stemmer dette??Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul johnsen

Hei Grethe! Det stemmer det,men det jeg lurer på er hvor Marithe kom fra.Det er mange,serlig i min slekt som har letet,forgjeves.Hun var jo mor til min tippoldefar.ifölge mitt söskenbarn,,som forövrig driver,har drevet,med slektsforskning,var hun en hyppig gjest i kirkebökene for Heröy,som fadder til forskjellige barn,men hennes opphav er det ingen som har klart å finne.Håper du kan hjelpe.Mvh. Paul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Da er det vel denne Marit Christensdatter, gift for 4. gang (!) du mener? – f.t. 1801, Alstahaug: Lenke . Ser at hun har barn fra første, tredje og siste ekteskap, og at eldste sønn Daniel er 19 år, dvs. født 1782. Det betyr vel at Jon Danielsen, som Marithe giftet seg med i 1781, er far til barna fra første ekteskap?I f.t. 1801 er Mariths oppgitte alder 42 år, dvs. f. ca. 1759. Jeg har foretatt søk i FS og der finner jeg en Marithe Christensdatter, født 1761, Meløy. Har ikke klart å finne noen Marit Christensdatter i f.t. 1801 Rødøy (Meløy). Dette kan være et fullstendig bomskudd, men tar den inn som en mulig kandidat…MARITHE CHRISTENSDATTER Female Event(s):Birth: 06 DEC 1761 Meloy, Nordland, NorwayParents:Father: CHRISTEN ELLINGSEN--------------------------------------------------Denne Marit er ikke funnet i kirkebok fødte i Rødøy i Digitalarkivet; mulig at denne boka ikke inkluderer Meløy-folk…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul johnsen

Dette var intresant!Mitt för nevnte söskenbarn mener,bare antagelse,ifölge art.iÅrbok for Helgeland,Att damen muliggens kom fra Öksningan eller Breistrand.Er det mulig å finne noen telling på Christen Ellingsen,Melöy eller hans kone.Melöy tilhörte jo Rödöy på denne tiden så det må jo bli kirkeb.fra Rödöy i så fall.Takk for hjelpen så langt,er spent på fortsettningen. Mvh. Paul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Paul Johnsen

Hei! Jeg tar oppigjen dette tema da jeg er veldig intresert av Marithes opphav.Hvor kom hun egentlig fra?Hun blei trolovet med min 2 tippoldefar Joen Danielsön fra Hölen den 29 des.1780 og gift med samme 20 juli 1781.Er det noen som vet noe om henne?Födsel,dåp,konfirm,mm.Mvh.Paul Johnsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Johnsen

Kan legge til att jeg finner en Marit Danielsdatter födt på Nesna 1761,gift med Jon Danielssön.Kan det vere henne?Mvh.Paul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.