Gå til innhold
Arkivverket

[#27049] Inderøy


Gjest Borgny Fremo
 Del

Recommended Posts

Gjest Borgny Fremo

I databasen leter jeg under etternavn Otte. Finner ikke Elias Ottesen f 10 okt. 1735.,Anne Chr. har vi tatt opp før,Jens f.mai 39 og Iver f.juli 1741. Er det noe jeg har oversett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Borgny Fremo

Jeg har lett i Digitalarkivets database fødte Inderøy 1733-67.Etternavn begynner på Otte og savner Elias Ottesen Råstad f. 1735 10 okt. Anne Christine Råstad f. 1737, Jens Saxhaugvang f. 1739 mai, og Iver Saxhaugvang f. 1741. Jens Hestveiten f.1758 8 aug. Golla ibd. f. 1761 nov Simen ibd. f.1767. Har jeg søkt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Hallvard Bragstad

Databasen er kildetro, dvs. at det er det som presten (eller den som har ført kirkeboka) skal føres, uansett om jeg som ansvarlig for avskriften VET at det kan være at skriveren for 260 år siden har gjort en feil.Men alle de du etterlyser, har jeg funnet:Elias Ottesen Raastad - født 7. okt. 1735, far Otter Raastad, mor Golla.Anne Chirstina Raastad - født 7. feb. 1737, Otter Hustad, mor Golla. Her har jeg anført at det er endret (muligens seinere) til Raastad.Jens Vang - født 15. mai 1739, far Otter Saxhoug Vang og Gollow.Iver Saxhoug-Vang - født 29. jul. 1741, far Otter Saxh. Vang mor GollovJens Hestveiten - født 8. aug. 1758, far Otte Iverss Hestveiten, mor Ingebor Jørgensdtr.Gollov Hestveiten - født 7. nov. 1761, far Otto Iverss Hestveiten, mor Ingebør JørgensdtrDenne Otto Iversen Hestveiten har en datter født 30. mai 1767; Giøren (Jorun), med mor Ingeborg Jørgensdatter.Det er ikke søkbar kirkebok for Inderøy etter 1762 (unntak for konfirmerte). Dette er grunnen til at du ikke får opp for fødte etter 1762.Men ellers skjønner jeg ikke at du har problemer med å finne de konkrete personene du leter etter. Samtlig er jo i databasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Borgny Fremo

Beklager at jeg ikke er så flink til å søke. er ganske ny på området, men mange takk for informansjonen. Hilsen Borgny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Borgny Fremo

Jeg har sikkert søkt feil:Database for døpte i Inderøy 1733-62. så etternavn begynner på Otte. Der var 16 stk. og der manglet jeg de jeg skrev om. Skulle de ikke ha stått der? Hilsen Borgny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Databasen er ført etter prinsippet om kildetrohet.Eksempel:Elias Raastad. Født 7. okt. 1735. Far Otter Raastad. Mor Golla. Dessuten var det i kirkeboka anført endel faddere (Iver Kalet?, Peer Reiten, Lars Saxhoug, Guro Halde, Ingborre Aas, Anne Joensdatter Roel)- som ikke er tatt med i databasen i første omgang. I tillegg har presten anført at barnet døde 29. april 1736.Da kan ikke jeg legge til at barnet heter Ottersen som etternavn. I de tilfellene hvor presten har anført patronym som et etternavn, er dette selvsagt anført.Det man bør gjøre, er å søke på farens fornavn, hans etternavn, mors fornavn osv., og på dette viset innsnevre søket til man har alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.