Gå til innhold
Arkivverket

[#27051] Klæbu-Amerika


Gjest Borgny Fremo
 Del

Recommended Posts

Gjest Borgny Fremo

Min farmor Berit Olsdtr.Storvoll,Klæbu hadde 2 søstre som emigrerte til Amerika. Anne f.1867 til Menomovil, Visc. Ble gift Vågan. Birgitte f. 1880, emig. 1906 til Chelly Minn. ble gift Halvorsen. Jeg har et foto hvor fam. er samlet foran en støtte: Cleement Faals sundayscool. Hvor kan jeg finne opplysninger om dette sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Bjerke

'Menomovil, Visc.' er visst byen Menomonie, Wisconsin. 'Chelly Minn.' er kanskje Shelly, Minnesota, som er en bitte liten sted. Men 'Cleement Faals' har jeg ikke funnet. Ordet 'sundayscool' tyder paa at Cleement Faals er en kirke. Det er en by i staten Oregon som heter Klamath Falls, men det er paa vestkysten, langt fra Minnesota og Wisconsin. Jeg har ogsaa forsokt at finne disse to kvinner i folketellingene, men ingen lykke. Har De kanskje flere opplysninger at arbeide med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Et søk på 'Anne Vaagen' gir treff i 2 databaser hos Ancestry.com. Har desverre ikke tilgang der, så noen andre får slå det opp... :-)- 1900 United States Federal Census (Wisconsin)- Oregon Death Index, 1903-98Cleement Faals er ganske sikkert Klamath Falls, Oregon.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Om Annes manns navn var John(?) og de hadde bl. andre barna Mina, Ingvald og Betsy, så var de i 1900 bosatt i Stanley, Chippewa, Wisconsin. og i 1920- og 30 i Duluth, St. Louis, Minnesota. Anne enke i 1920- og 30-tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Borgny Fremo

Takk for hjelpen og opplysningene,men hvor har du funnet de. Jeg har lett i flere år Finnes det opplysning om hvor hennes mann kom fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Borgny Fremo

Takk for mye hjelp. Klamath Lutheran churts er helt riktig når jeg bruker lupe.Her er Birgitta med datterdatter Dolores og en liten sønn av henne.Jeg vet selvfølgelig ikke hva hun heter til etternavn.Jeg har også et bilde av Gordon B. Halvorsen, kapt. på vakt i Pensylvania

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Borgny-Om du kan gi en bekreftelse på at John og Annas barns navn stemmer, så skal jeg se litt mer på dette i morgen en gang. Har dessverre ikke tid til å søke i kveld. Og har du ellers noen utfyllende opplysninger, så er det fint om du skriver det ned.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Borgny Fremo

Takk for at du vil hjelpe. Jeg har et foto hvor det på stenen står 'KLAMATH LUTHERAN CHURTS'.Med små bokstaver I.K.Johnson og .SÅ SUNDAY SCHOOL AND BIBEL STUDY så 9.45 under WORSHIP HOUR til slutt II AM.Bak på foto står Birgitta med datterdatter Dolores.Hun har enliten gutt i hånden Kan han hete Mohs er det et navn. Et annet foto Best Vaagen and sons. Jeg har sett foto av Halvorsens gravstøtte Jeg mener å huske det sto Edvin men alt er dessverre blitt brent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei igjen, Borgny -Jeg har nå søkt litt mer etter Anne og hennes familie, og her følger det jeg sålangt har funnet:1900-tellingen for Stanley, Chippewa, Wisconsin:John Vaagen, f. i Norge juni 1859, immigrerte 1890, yrke 'Carpenter', - (Tømmermann/bygningssnekker e.l.)Han har i 10 år vært gift med Anne, f. i Norge sept. 1867, - immigrerte i 1890. Hun har født 4 barn, hvorav 3 i live:Mina, datter, f. jan. 1892, - Ingwald, sønn, f. juli 1893 og Betsy, datter, f. febr. 1899. Samtlige barn født i Wisconsin. 1920-tellingen, Duluth, St. Louis, Minnesota:Anni Vaagen, 'Head', 52 år gml., leier husvære, imm. 1890, naturalisert (amerikansk statsborger) i 1896 (? noe utydelig), er enke og uten arbeid.Ingvald, 27 år gml., - Betsy, 20 år gml., - Embert, 17 år gml. og Oscar 15 år gml. Ingvald, Betsy og Embert er i jobb.Embert kan godt være den Best (Bert?) Vaagen som du har bilde av sammen med en sønn. 1930-tellingen for Duluth, St. Louis, Minn.Adresse 2225 Pier Ave.Annie Vaagen, 62 år gml. , enke, imm. 1890, - 'Housekeeper - Private Home' (Husholderske).Hun bodde da hos (og trolig arbeidet for) en John Sorensen, 66 år gml. enkeman med to hjemmeboende sønner; Roy og Waldemar. Denne John immigrerte også i 1890, og jobbet i 1900 som vaktmester på en off. skole.I 1930 finner jeg også en Bert Vaagen bosatt i Duluth. Han er 27 år gml. ugift, født i Wisc. av norske foreldre, bor som leieboer hos en Edwin L. Peterson. Bert jobber som 'Salesman,- Retail Store'. (Selger i en detaljhandel.)Ellers, så finner jeg også:Minnesota Death Index: Oscar Vaagen, død i Saint Louis den 24. jan. 1937. (State file Number: 026965.)Minn. Birth Index:Født et pikebarn den 29. des. 1938 i St. Louis. Far: Ingvald Vaagen. Mor: Alta Ester Smith. (File Number: 1938-MN-044681.)Wisconsin Births:Født en Mina Vaagen den 12. jan. 1892 i Dunn, Wisc.Oregon Death Index:En Imbert Vaagen, død i Klamath den 15. juli 1967. Han var gift med en Helen.Oregon Death Index:Anne Vaagen, død den 18. ? (måned er ført med 0 ) 1949. (Certificate: 10795.) Dette var altså hva jeg har funnet - så langt. Jeg får senere ta et søk etter Birgitte og hennes mann. Står det noe årstall på dette fotoet som du har av Gordon? Og han er vel kanskje en 18-20 år gammel på bildet?Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Borgny Fremo

Kjære deg!! Jeg tror det er helt rett. Du kan tro jeg er glad og takknemlig. Nå er det 'bare ' å finne ut hvordan jeg går videre. Mange hilsner Borgny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei igjen, Borgny -Jeg har nå lett i lengre tid etter denne Birgitte, men hun lar seg ikke finne. Noen Gordon Halv* med en Birgitte (ell. lignende) til mor, har jeg heller ikke kunnet finne. Det nærmeste jeg kan komme er følgende:I 1920-tellingen for Township 8, Range 6, Buttle, SD bor det en Alfred Halverson. Han er 32 år gammel, født i MN av norske foreldre. Er farmer. Dette er svakt og utydelig skrevet, så hans kones navn klarer jeg ikke å tyde (kanskje Dorethy?). Hun er 29 år gml., f. i MN av norske foreldre.De har da barna Gordon, 6 år gml., f. i MN av far f. i NORGE!, - Garfield på vel 3 år f. i SD av far f. i Norge og Virginia, noen måneder gml., f. i SD av far f. i Norge.Her er jo åpenbart en feil med farens fødested som er oppgitt for barna. Ser vi så på 1930-tellingen, så finner vi i Klamath Falls, Klamath, Oregon:Alfred Halverson, 42 år gml. bygningsmann (mulig. murer), født i MN av foreldre f. i Norge, gift 1. gang 25 år gml.Hans kone heter Maria, er 37 år gml., født i Ohio av foreldre f. i Iowa. Hun var gift da hun var 29 år gml.De har barna Gordon H., 16 år gml., f. i MN med far f. i MN og mor f. i OH. - Garfield, 14 år gml., f. i SD med far f. i MN og mor f. i OH. - Virginia, 11 år gml., far f. i MN, mor f. i OH.Her ser vi at barnas mor heter Maria, er 37 år gammel og født i Ohio. Dette stemmer dårlig med den som er ført som deres mor i 1920-tellingen, både med navn, alder og fødested. Er denne Marie så Alfreds kone nr. 2? Det kan jo stemme med hennes alder, og at hun giftet seg 29 år gammel.Men det jeg jo lurer på er: Kan Alfred så ha blitt enkemann (eller skilt) ganske raskt etter 1930, for så å ha giftet seg igjen med Birgitte? Hun var vel da så gammel at hun ikke kunne få egne barn. Hun ville jo da bli Gordons stemor. Har du noe kjennskap til dette, eller drar du kjensel på noen av navnene til Gordons søsken? Jeg er klar over at Gordon helst burde ha et mellomnavn hvor initialen var B, - kan du ta en titt på bildet igjen?Dette blir jo bare en hypotese, men det er altså, som sagt, det nærmeste jeg har klart å komme.California Death Index:Gordon H. Halvorson, født 14. des. 1913 i Minnesota, - død 22. juli 1991 i Contra Costa. Morens pikenavn: Stroch. - (State (Year) SSN issued: Oregon, before 1951.)SSDI: - ssn# 544-07-2521Garfield L. Halverson - Last Residence: 96007 Anderson, Shasta, California, USA. Born: 18. Febr. 1916. Died: 27. Mars 1998. State (Year) ssn issued: Oregon (Before 1951.)Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Borgny Fremo

Alt jeg vet om Birgitte.f.1880 emig.sept 06 til Shelly.Minn. med skipet Tosso fra Trondheim.Et bilde fra fotograf Kennel Ellis.viser 4 genera- sjoner.1 Birgitte eldst,2 en datter,3 Dolores.4 sønn mulig navn Mohs.Bildet ser ut ril å kunne være fra 1940,50 så da levde hun.Kapt. Gordon Halvorsens bilde litt eldre og jeg gjetter han er ca 25 år. Av samme format og alder som det på baksiden star 'Her er jeg(Birgitta) og min mann og en av hans slektninger fra Minneapolis.(Mener han het Edvin. Hilsen Borgny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Borgny Fremo

Tilbake til Anne Waagen. I 1890 emigrerte en Johan Waagen med samme båt som Anne. Han kom fra Flå i S.Tr.lag og det er tett på hvor Anne bodde. Det finnes ingen Vågan i Flå men han kunne jo hatt arbeid der før han dro og kanskje de kjente hverandre også. Hilsen Borgny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg klarer dessverre ikke å finne noe mere info om Birgitte og familien Halvorsen enn det jeg før har skrevet, men jeg kan jo selvsagt ha oversett noe.Det kunne vel la seg gjøre å bestille en dødsattest etter Anne Vaagen for å se hva den kunne gi av opplysninger, men det kan vi komme tilbake til, dersom du ønsker det.At det var den Johan I. Waagen som reiste i april 1890 som ble gift med Anne, det tror jeg godt kan være mulig. Ifølge 1900-Census skal han da være født i juni 1859.Ellers, så ser jeg at det i 1920 bodde en Olaf Storvold i Minnesota. Han var da 40 år gammel, gift og immigrerte i 1898. Kanskje en slektning?Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Borgny Fremo

Takk for all hjelp, det må ha tatt deg lang tid,men får jeg spørre om hvordan jeg kan bestille en dødsattest og hvor kan jeg finne pikebarnet som er født i 1938? Mange hilsner Borgny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.