Gå til innhold
Arkivverket

[#27065] Elstøen i Hole


Gjest Lene Jansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lene Jansen

I Norske gaardsbruk Buskerud finner jeg gården Elstøen i Hole. Den skal ha vært eid av samme familie i 6 generasjoner i 1948. 1. Kristoffer Kristoffersen f 1910 2. (Hans mor) Inger Marie f 1882 3. (Hennes far) Jørgen Hansen f 1848 4. (Hans far) Hans Olsen f 1817 g.m Olea Olsdatter f 1817Kan noen hjelpe meg med de to manglende generasjonene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaf Rønneberg

Hei Lene.Kristoffer var gift med Alma (født Monsen). De hadde to barn, Jørn oppkallt etter oldefaren, Jørgen som bare ble kallt Jørn, og Wenche.Jørn overtok gården, og han har 3 sønner. Den eldste, Gjermund har nå overtatt gården, men Jørn er fremdeles med i den daglige drift.Alma døde i fjor sommer. Kristoffer for en to-tre år siden.Jeg formoder det var disse generasjonene du var på jakt etter.Mann til Inger Marie het Knut.Med hilsen Olaf Rønneberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Jansen

Hei! Takk for det. Trodde egentlig det skulle være 2 generasjoner til bakover, siden det stod i 1948 utgaven, men jeg kan ha missforstått. Har aner som har bodd på plassen, og prøver å finne ut om de var endel av denne slekte. Da er det vel kanskje foreldrene til Hans Olsen f 1817 og hans besteforeldre jeg er ute etter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kilde: Familysearch som må sjekkes mot kirkebøker:Tror Jørgen Hansen var gift med Lovise Pettersdt. f. 1855 ?Hans Olsen ble gift med Jørgine Olsdatter f.1821(Ole Jørgensen og Gjertrud Danielsdt.) i Hole i 1846. De fikk barna Ole 1847, Jørgen 48, Andreas 51 og Christopher 56.Kan også være flere barn. Det kan jo være mulig at han gifter seg igjen før 1865 med en Olea.En Olea Olsdt. f. 1816 Hole, foreldre Ole Olsen og Anne Johnsdt.Ikke funnet noe vielse mellom Ole Jørgensen (svigerfaren) og Gjertrud Danielsdt.Ole Jørgensen ca. 1787 var vel da sønn av Jørgen Olsen og Marte Enevoldsdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Jansen

Hei! Tok det for gitt at Ole Jørgensen var Olea sin var. Altså var det Hans sin svigerfar fra tidligere ekteskap. Jørgen Hansen var gift med Lovise Pettersdatter. i 1900 tellinga har Elstøen blitt Elgstøen. Da ble det plutselig flere som må sjekkes bakover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Jansen

Hei! Jeg skriver det jeg får av hjelp ned, og så prøver jeg å få det sjekket ut når jeg har mulighet. Er glad for forslag som kan gi spor i videre leting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.